Stånk och suck!

Var över tills verige igår, åkte mellan två båtar nästans. Gick på mellandagsrea för att hitta nya kläder att gå ut i och ha på nyår. Hittade båda delarna. Kanske inte så mycket, men iaf något att ha på mig. Jag kommer inte att gå ut naken! Haha. Fick stå och slita med resten av de som ville ha samma topp som jago ch i samma färg och storlek. Men så som det såg ut på vissa ställen var jag försenad till krigsfältet för att ens ha en chans att få den topp jag önskade. Nej, nej. Fick med mig en söt klänning att ha på nyår (om det inte lbir för kalls dvs) och lite annat, en hängselklänning, en vanlig tröja och en tunika i jeans. Hann inte titta på mer saker. Kanske var lika bra det. Skippade en vända i gränby C för lunch på McJack. Mmm. Nami!

Träffade Emma idag. Skulle eg ha varit och handlat inför måndagens middag, men pga utrymmesbrist i någonderas kylskåp förflyttades inhandlingen till imorrn och vi valde att endast ge Alko ett besök.

Men ny är menyn färdig iaf!
Så..

Förrätt:
Laxcheesecake m. rosensås

Varmrätt:
Helstekt oxfilé med potatisgratäng, aioli och rödvinssås

Efterrätt:
Vaniljpannacotta med bärkompott


Usch! Kommer att rulla fram efter att ha ätit allt det där. Det positiva i kråksången är att då behöver jag kanske inte sy in min klänning så mycket!
Så här ser den ut då.

Nu ska jag äta middag med mamma, sen får jag se vad kvällen har att erbjuda.

Ha det!

/T

Mellanandning i mellandagarna

Jahapp, så var julen över igen. Vet inte om jag ska säga att det är skönt eller tråkigt. Är i ett mellanstadie där emellan. Visst är det skönt att all julstress är över, all ångest över att ha släkten på middag på julafton och tvingas äta julbord.. Men samtidigt, det finns inget bättre (känns det iaf ibland) än att få sitta lungt och sansat framför tvn med mamma och syrran och spela monopol(bondespelet. Det är enda gången om året som min mor tar sig tid för att sitta ner och se på tv i lugn och ro. Stress? Nej, nej.. Hmm.

Jag är för övrigt helt ok nöjd med julens klappar. Lite fundersam med deon och duschtvålen samt tandborsten jag fick av min morbror och hans fru.. Luktar jag illa? Har jag dålig munhygien? Nja, (el)tandborsten var något jag hade önskat mig, men deon är jag fundersam mot.. Men den luktar gott iaf!

På juldagen var jag tveksam till utgående. Men jag tog ändå med mig mitt pick och pack till Emma för att "förfesta". Två klunkr in på första ölen sa jag nej och stannade där hela kvällen med Emma och spelade Guitar Hero och åt franskisar från Dixie. Matte kom sen senare vid 2-tiden och spelade några låtar. Har fått mig en ny favorit att spela; Guitar Hero med Schools out (den enda låt jag kan någolunda).

För övrigt så är planeringen inför nyårsfirandet i full gång. Jag och Emma diskuterar för tillfället förrätten. Ska till sverige imorrn och handla oxe på vägen hem.. Känns skönt att veta vad man ska göra så här långt innan. Visst jag hade jättekul förra året, men det blev lite i sista stund. Men, vi kom fram till slut!

Nu ska jag se klart säsong 2 av Girls Next Door.

Ha det!

/T


Dan före dopparedan

Nu när jag kommer ihåg det ska jag tacka för i fredags! hade jättetrevligt! Skönt med bastu och skitsnack.. Haha. Synd att jag inte kunde stanna längre på stadshotellet, men jag skyller på mina tår/fötter. Tack för de fina julklapparna! Inför nyår ska jag baka tårtor med min fina IFK-mössa på mig.

Idag har jag gjort mycket och ingenting. Städat, städat och städat. Plockat och lagat mat. Farmor var hit en sväng och drack kaffe. Synd att iv inte kom på tidigare att hon kunde fira jul hos oss. Nåja, det kommer flera jular!

Sitter för tillfället och ser på Bingolottos uppesittarkväll (tradition) och springer mellan soffan och julgranen för att flytta julgranspynt. Är inte helt nöjd än. Men kanske imorrn..

Tänkte eg bara önska god jul och hoppas att alla tar det lungt på juldagen! Varannan vatten! Hehe..

Ha det!

/T

Hmm

Har inte skrivit på ett tag, men jag orkar inte klaga på det utan that's it!

Har sedan sist hunnit med att baka pepparkakor, lussebullar, juntalimpor, mörk chokladtryffel, chokladpraliner, misslyckad kola, byggt ett nytt pepparkakshus (Fantomens grotta), hunnit se 8 avsnitt ur säsong 10 av Top Gear samt köpt min sista julklapp. Har även bakat pepparkakor med Mie och Matte och pimpat pepparkakselefanter.

Så så var det med det.

Har även varit på födelsedagskalas och på luciakröning och fått en orsak till min köttbulle till lilltå (för trånga skor trodde han, tror inte jag..)

Har gjort klart både min friggebod och min reklam för lampan. Skrivit matteprov och varit hemma. Slappat med Matte och gnällt över hur Robert's Coffee har förfallit på 1år.

Kort sagt inte allt för mycket.

Snart jullov, ska sova och ta det lugnt. Tror att jag tänker skippa allt vad juldagsfirande heter. Ska sjunka långt ner i soffan, se en kass film och måka in de goda bitarna ur en Paradisask.

Laddar inför nyår.

Ha det!

/T

Osdag?

Jahapp. Så har halva veckan gått, redan! Kändes som om det var igår det var måndag. Hmm. Förrgår på riktigt.

Kan inte sova, eg borde jag kunna det. Med tanke på hur jag har hållit igång hela dagen. Har varit ledig idag. Har fått en del saker gjorda;

-varit till ömsen med bilen efter tisdagens krock
-varit på återbesök med lilltån till sjukhuset, vilket resulterade i ett besök till imorrn. Var ska jag hämta ut mitt klippkort. (4e gången jag är där inom en månad..)
-varit hemma och bakat lussebullar, pepparkakor och gjort lite julgodis. Tog faktiskt fram min ena kockrock för goda minnens skull och bakade i den
-packat in lite julklappar, dvs alla utom mattes, mammas och syrrans
-stapplat omkring i tofflor, för de var de enda som fick plats med min generöst inpacketerade lilltå
-skrivit julkort

Inte så mycket mer eg.

Kom nyss på ett par foton jag skulle vilja ta, men det går inte så bra när jag varken har kamera eller bakgrund mitt i vintern. Hmm?

Har börjat att sakna lite sommarens jobb. Kanske inte direkt jobbet i sig, utan mer människorna som jag jobbade med. Haha. Maggans rop genom köket; Godmorgon Hildegaard! Nåja. Det kommer fler somrar.

Ska försöka sova nu. Får se om det går. Börjar eg 12 imorrn. Men jag och Madde ska till skolan till 8 bara för att få se Lusses lucia och se om de kan mäta sig med när vi var ;) hehe..

Godnatt

/T

Pensionärer, självständighet och klänningsjagande

Sitter som vanligt på M/S Eckerö och gungar. Är på väg hemåt igen efter ytterligare en helg i Uppsala. Många ålänningar. Kunde knappt se en enda svensk bil i bilkön före vi körde ombord. Kanske inte så ovanligt med tanke på att ålänningarnas största shoppinghelg nyss har passerat; 6:e december och Finlands självständighetsdag. Dvs den dag då man knappt ser en endaste ålänning hemma, men däremot ålfen är full till sista plats med shoppingtörstande ålänningar. Jag skojar inte om man högst antagligen måste boka minst 4 dagar före för att få en plats, men räkna då inte med att få plats i första dukningen på frukosten. Nej, nej. Möjligtvis finns en restplats i sista dukningen. Har du tur hinner du slänga i dig en smörgås innan man anländer till Kapellskär. Haha. På något konstigt vis sammanfaller den här dagen också alltid med den dagen då det blåser som värst på Ålandshav. Så där sitter man ihopstuvad med familjen från grannbyn och mår illa.


Har minnen av detta från förra året då jag fick ligga mig ner på golvet för att jag skulle få sova och ta det lugnt. Fick även det ärofyllda uppdraget att hålla i julgranen som vajade pga det blåsiga vädret. Fick utöver granen sällskap på golvet efter ett tag av en okänd man. Men jag förstod på ansiktsuttrycket att han behövde få ligga ner och vila, han var vit som ett lakan i ansiktet. Mysigt. Men vi kom fram välbehållna.


Som tur var slapp jag det i år. Jag valde att lämna ön redan i onsdags. Båten var kanske inte helt tom, onsdagar är ju den dag som pensionärerna kryssar mest. Men trots det var det en lugn resa. Inte så gungig som jag hade förväntat mig. Men jag är fortfarande så van med att åka ålfen där det bara behövs 5m/s och det gungar grymma mängder. Kanske jag har vant mig med lite hårdare väder efter sommarens kryssningar till Tallinn?


Men bara för att jag åkte en annan dag till uppsala än den traditionella så betyder inte det att jag bröt helt från traditionerna. Nej, jag handlade nog julklappar och julmat (mat med mamma på fredagen då hon kom). Var även och tittade på eventuella karonkaklänningar. Både i stockholm och i uppsala. Hittade några eventuella objekt. Men jag får se. Var till en bra butik i uppsala med en söt tant. Först var jag lite negativt inställd efter vad jag hade fått höra om butiken. Men efter ett tag släppte det. Hon var hur skön som helst! Fick reda på adressen varifrån Mie köpte sin klänning förra året och gav det ett besök. Tusen tack Mie! De hade jättefina klänningar och verkade grymt proffsiga. Kan behövas efter att jag nästans blev blåst via nätet av en annan tjej. Så just nu har jag tre alternativ, en i sthlm och två i uppsala. Tror att plånboken får avgöra.


Nu ska jag se några avsnitt Top Gear innan jag ger tax-freen ett besök och sen hem till egen säng!


Ha det!


/T


Tisdag

Var ett tag sen sist jag skrev. Men då blri det bara mer att skriva om.

I fredags var vi ut och bowlade, jag, Mie, Malin, Emma, Matte, Erica och Johanna. Alla på en bana. Men det gick helt ok ändå. Lagen var; jag och Matte, Malin och Erica, Emma, Mie och Johanna. Jag och Matte vann totalt, medans Emma vann sista serien. Efter det bar det av till Emma med fixning inför kvällen på Arken. Fick i uppdrag att fixa de andra. Först Mies hår, sen smink på Mie, Malin, Emma och Erica. Till sist Mattes hår. Men det blev ändå rätt ås lyckat tror jag.. Haha.

På lördagen hade jag gen. rep inför uppsvisningen. Gick sådär. Hade testat varken mina strumpbyxor eller min kjol innan. Eller, jag hade inte testat något av mina kläder före, så jag blev lite chockad. Men, men. Jag kände mig som någon ur Bröderna Lejonhjärta, fattades bara de där snygga frillorna.. Eeeh. nej. Blev en lugn kväll framför tvn efter det. He lyckats bli stämplad kvällen innan mitt på foten. Så jag ville inte traska runt så mycket.

Sov halva söndagen innan jag masade mig upp ur sängen och började städa. Sen laga middag med mamma och Matte. Efter det vidare på uppvisning. Hade fått orer av Elzibieta att ha stort hår men ändå kontrollerat och mycket smink. Så det var bara bra att jag kom tidigare. Fixade tack vare mitt korta hår en snygg tuperad backslick. Själva dansandet gick sådär. Missade några steg och hade lite trångt om utrymme för vissa sparkar. Men annars godkänt.

Idag ska jag på fika med Jenny! Var längesen sist vi sågs! Skulle ha träffat henne under sacomäsan. men jag missade henne pga alla människor. Hmm. Nåja. Nu ska det väl gå.

Imorrn bär det av till uppsala igen. Ska stanna tills söndag och handla julklappar och titta på karonkaklänning med Matte. Mamma kommer över dagen på fredag och då ska vi hanlda lite juklappar och på lördag skulle syrran och Frallan komma över dagen och gå på IKEA.

Hörde att det var snöstorm igår i uppsala, tur att jag har nya vinterdäck! Fast, de hjälper inte om jag kör på ett rådjur.. Hmm.

Nu ska jag lyssna på julmusik och sen åka in till stan och träffa Jenny.

Ha det!

/T

RSS 2.0