klar!

Ja, eller hur man nu ska säga det. Idag gjorde jag klart min GDH-uppgift.



Såhär blev allt när det är klart. I lådan ligger mitt kalejdoskåp med fem olika foto-ringar som man kan byta ut, alla med motiv från Pipilotti Rists olika verk.

Själva lådan är gjorde i silverfärgad invercote täckt i transparent vinyl med motiv från Pipilottis Rists långfilm Pepperminta.

Dessutom fick jag en idé till PIDA-förpackningen att fungera idag. Nu gäller det bara att få den att fungera i 100% storlek. Har även börjat skissa lite lätt på portalen som ska vara inlämnad på torsdag. Så det börjar ta sig.

Bara att gotta ner sig i historian inför nästa veckas tenta.

Ha det!

/T

ny hangup

Den här låten får mig att vilja svänga mina lurviga. Men har jag tur så kanske det blir lite sådant nästa helg.



/T

pipilotti rist

Är min tilldelade konstnär. Till henne ska jag förpacka en produkt som kan tänkas säljas på MoMa i NY.

Jag har gjort ett kalejdoskop med fyra sidor och utbytbara ringar/bilder.



Det här är tre av fem bilder jag har gjort. Nu ska jag förpacka den också.

/T

mähä-stadiet

Det känns som om det där mähä-stidet är här för att stanna. Jag kommer hem från skolan och känner mig så tom och trött. Även om jag bara suttit och klistrat silkespapper. Men förhoppningsvis ska det bli bättre iom att vi har examinering på en av uppgifterna på tisdag.

Just nu njuter jag av att kunna ligga i soffan och inte göra mer än jag måste. Dvs dricka upp mitt kaffe och fundera på hur jag ska lägga upp dagen. Helst minsta möjliga anstängning då jag har en grym träningsvärk.

Ska lägga upp bilder på klassens blogg på mitt arbete så ni får se vad det är jag håller på med just nu. Men, det får bli när jag går till skolan.

Nu ska jag njuta det sista av mitt kaffe innan jag börjar beta av diskberget och börjar anfalla dammråttorna med dammsugaren.

Ha det!

/T

det blir inte alltid som man tänkt sig

Hade planerat att när jag skulle vara hemma få mysa med mammas kattungar. Men, det blir inte alltid som man tänkt sig. Tyvärr så klarade sig ingen av dem. Säkert var faktorerna att de var väldigt små när de föddes, det var en relativt stor kull, första kullen för Skrållan (hon brydde sig inte) och problem med för ungarna att dia.

Så nu blir det inte några kattungar att mysa med. Får mysa lite med Skrållan och Newton istället. Tråkigt, men det är bättre än ingenting. Dessutom lär det bli ett besök ut till Pepparskär så då får jag busa lite med westisarna.

Men, det är några dagar kvar tills dess. Före det ska jag hinna med en hel del. Närmast ligger morgondagens handledning kring grafisk designhistoria och min tilldelade konstnär. Så imorrn hoppas jag på att jag får ut mina utskrifter så jag kan limma på något på mitt kalejdoskop.

Ju mer jag kikar på filmer som min konstnär, Pipilotti Rist har gjort, desto mer gillar jag henne. Kul med en konstnär som verkar glad och lycklig. Som använder färg och glada människor.

Men, nu ska jag låta hjärnan vila någon timme innan det är dags för en ny dag.

Ha det!

/T

önsketänkande

Om skor ligger högt på min lista av saker som väcker mitt ha-begär så vet jag inte var sådana hära krabater ligger.

Edo skickade mig den här länken och jag blir så grymt sugen. Hjärtat smälter och det kliar i fingrarna. Var jag ska få tag på 17000kr, det löser sig. Allt löser sig bara jag får ha en sådan här med mig.


Det här är Bosse. En Engelsk Bulldogg som behöver ett nytt hem (han finns på blocket, klicka på bilden så kommer du till annonsen). Tyvärr har jag varken tiden eller utrymmet för en sådan krabat just nu. Men när tiden är inne (jobb, pengar och tid finns) så blir det en Engelsk Bulldogg.

Nu låter det som om jag bara vill ha Bosse för sakens skull. Men, jag har tänkt igenom det. Flera gånger. Jag planerar och funderar min framtid och i den framtiden ser jag en Bosse.

Men det gäller att börja i tid, så nu ska jag börja ta tag i det här med att börja leta bra kennlar med bra rykte och framförallt bra hundar. Så kanske det inom en snar framtid bor en Bosse med mig och Edo.

Ha det!

/T

toves lista

Tove hade gjort den här listan och tyckte att jag också skulle göra den. Så, varför inte?

1. Vad gjorde jag för tio år sedan?
För 10 år sedan var jag 13 år. Hade en period då jag var mycket ute på Kumlinge hos min farmor och min pappa. Lärde känna några nya personer, bland annat två av mina småkusiner. Var nog lite naiv, sådär som man är när man är 13.


2. Vad gjorde jag för ett år sedan?
För ett år sedan längtade jag så det knakade efter att få komma hem till Åland på praktik. Att få spendera fyra hela veckor med att göra det som jag gillade bäst. Jag funderade även på hur det skulle bli att få bo in sig i lägenheten på riktigt. Jag var såpass trött på att vara i Sundvall, jag saknade min kära ö.

3. Fem snacks jag gillar:
1. Ostbågar (gärna sådana som är lite sega) eller ostbollar
2. Chips (gärna med en smarrig dipp till)
3. Choklad (gärna smaskiga chokladpraliner med rinnigt kinuskiinnehåll)
4. Smörpopcorn
5. Godis

Egentligen skulle jag kunna skriva en massa här, med tanke på att jag konstant sitter och äter när jag sitter i skolan och jobbar. Men fem saker är fem saker.

4. Fem sånger jag kan hela texten till
Egentligen alla låtar på Coldplays album A rush of blood to the head.
Många jullåtar
Några psalmer
Det borde räknas som mer än fem.

5. Fem saker jag skulle göra om jag var mångmiljonär
Betala av studielånet
Hjälpa de i min närhet som behöver
Betala in mig på lägenheten hemma på Åland
Skänka pengar till forskning om MS
Köpa skor!

6. Fem dåliga vanor
Gillar att breda ut mig när jag sover.
Sliter i mina nagelband när de är torra.
Lämnar kaffe kvar i kaffekoppen. Är inte ofta som jag dricker upp allt. Har irriterat många i min närhet. Men, jag jobbar på saken.
Älskar skor, ju högre desto bättre.
Har väldigt mycket ljud för mig (svordommar, nynnar etc)

7. Fem saker jag gillar att göra
Dansa, speciellt att försöka mig på de där balettstegen som jag aldrig kunde på mitt köksgolv
Sjunga, gärna med mycket inlevelse när jag sitter bakom ratten. Ser nog rätt roligt ut när folk möter mig och jag vrålsjunger.
Baka, desto florrigare desto smarrigare. Gärna bullar och mäktiga chokladkakor.
Laga mat, samma som med bakningen. Ju mer invecklat, desto roligare.
Få andra att skratta och trivas.

8. Fem saker jag aldrig skulle klä mig i eller köpa
Hmm. Halvt genomskinliga tights istället för byxor utan att täcka över rumpestumpen.
Jag må tycka om skor, men de där Jeffrey Campbell Lita-skorna förstår jag mig inte på. De ser mest groteska och klumpiga ut.
En stor del av dagens mode som är "superinne".

9. Fem favoritleksaker
Telefonen
Supersmurfen (macen)
Min hushållsassistent (så underbar när jag bakar bullar, jag slipper knåda för hand)
Kameran (när jag är på det humöret)
Säkert finns det två saker till, men jag kan inte komma på något just nu.

10. Tio personer jag vill se göra den här listan!
Jag kan inte komma på tio skilda personer. Utan det får bli den som känner sig manad helt enkelt.

Sådär Tove, nu har jag också gjort listan.

/T

funderingar

Gårdagen blev en lång dag. Skulle träffa en tjej från kommunen på skolan lite före 9 för att få lite bilder till boken. Så det var bara att stiga upp och masa sig iväg dit. Sen fick jag äntligen mina Stallhagen flaskor, så nu har jag något att jobba med. Vilket underlättade en hel del igår.

Under dagen hanns det även med en långfika/stor fredagsfika med delar av klassen. Rullade därifrån efter att jag hade måkat in halva afternoon-tea buffén. Blev sen middag som även den intogs på skolan. När klockan slog 22 tyckte jag att det var nog. Då orkade jag inte sitta i skolan mer.



13 timmar i skolan är nog mitt rekord hittills. Men, jag har en känsla av att det kommer att bli slaget någon gång under våren.

Idag funderar jag på om jag ska sitta hemma och jobba istället för att gå till skolan. Tror det skulle vara skönt att få sitta hemma lite.

Bara jag masar mig en sväng ner till Friskis. För nu har armarna vilat tillräckligt för att orka med en till omgång.

Ha det!

/T

önskemål

Ja, eftersom att jag snart ska bege mig ut i arbetslivet. Söka jobb och se anständig ut så skulle det vara trevligt med lite vettiga kläder.

Så, därför skulle jag bli mer än överlycklig om jag kunde få den här kavajen som en present av en snäll människa.



En 34 passar bra.

Om du är intresserad av att göra min vår, skicka ett mail så får du adressen.

Ha det!

/T

bokat!

Sådärja. Då har jag bokat tågbiljetter för att åka hem till Åland. Visserligen först om två veckor, men nu har jag något att se fram emot. Visserligen så handlar det en del om vissa saker som måste göras. Så nu passade det bra.

Sen måste jag åka hem och kika på Skrållans kattungar som kom idag. Måste ju se vad det är för några samt mysa lite med dem. Var många år sedan vi hade kattungar, så jag måste passa på att mysa lite när jag väl kan.

Sen som den tredje orsaken är ju att Edo är hemma och förhoppningsvis är vårt nya golv i arbetsrummet lagt. Så då får jag kanske äntligen möjlighet att sitta i arbetsrummet och jobba.

Så bara bra orsaker till att åka hem. Ska bli skönt!

Ha det!

/T

mähä

Just nu sitter jag i soffan och känner mig som ett mähä.

Trött, trött och trött.

Även om det inte känns som om jag gör mycket arbete på dagarna så tar det ändå på. Jag tänker konstant på den ena eller den andra uppgiften. Även om jag slösurfar några minuter så går hjärnan på högvarv.

Så kanske lika bra att jag sitter i soffan som ett mähä och kikar på Big Bang Theory?



Här i slutet av veckan ska jag få upp några flaskor Stallhagen via mammas bekanta. Passar perfekt med tanke på att det är dem jag har utgått från i PIDA-uppgiften. Så nu gäller det bara att få mer inspiration av flaskorna och hoppas att min idé passar ihop med produkten.

Förutom det så hoppas jag på att jag inom några dagar får foton från Visit Sundsvall/Sundsvalls kommun över Sundsvall. De ska in i boken, fick kritik på handledningen över att Sundsvall inte syntes i boken. Så nu ska stan in, med buller och brak!

Nej, nu ska jag dega vidare i soffan.

Ha det!

/T

jobb, jobb, jobb



Såhär ser det ut just nu. Funderingar på placering av saker och ting. Har gjort om en karta så att den bättre passar in i boken. Min bok som igår var i färg, blev efter gårdagens handledning svart-vit. Förutom bilderna som ska vara i färg. Men, det ligger en tanke bakom det hela. Jag lovar.

För övrigt så har jag grym träningsvärk i armarna, men efter 10 divebombers borde armarna värka.

Nu vankas lunch, sen blir det nog att lägga boken åt sidan en stund och sen kika på PIDA-uppgiften.

Ha det!

/T

teknisk

Efter mycket funderande kring varför mitt internet kommer stötvis kom jag till att problemet nog låg hos mig router ikväll. Efter lite googlande, några försök och lite mera hjälp av google lyckades jag åtgärda problemet (tror jag).

Problemet med min router var att programvaran var från 2008 och att den nyare var bättre. Nå, ordet nyare är väl fel då den nyaste programvaran var från 2009. Men, hursom. Bättre än ingenting om den fungerar bättre.

Så nu borde jag kunna lyssna på x3m via webben igen, utan problem. Måste prova här någon dag när jag är hemma (och inte bara sover).

För trots tre år i sverige har jag fortfarande inte hittat ett bra substitut till x3m. Bandit duger, men det är fortfarande radioreklam, p3 spelar ok musik men har kassa diskussioner, rix/mix/etc är reklamkanaler som spelar samma låt om och om igen. Så, jag håller mig till min x3m. Så länge som jag får.

Så kära router, det blir prov på dina uppdaterade kunskaper här någon dag, när du minst anar det.

/T

gårdagens

Igår fick jag en ny idé till PIDA-projektet. Idag på handledningen gav min ena lärare ett bra, passande namn; "som en godispåse för vuxna".

Igår började jag rita och fundera på konstruktioner.



Just nu är jag mitt i mellan åttakantig och 16-kantig, samt hur jag ska få den att bli platt, enkel att producera och lätt för kunden att vika ihop. Men, det lär lösa sig.

Just när jag får stå och rita mönster till förpackningar, tänka ut smarta lösningar och fundera hur allt hänger ihop, då mår jag som bäst. Då känner jag hur rätt den här utbildningen är för mig. Hur kul det är för mig att få vika, skära, biga, klämma och känna på papper.

Hoppas bara att jag får ett jobb där jag får göra detta. Där jag får vika, fundera och tejpa.
Men, det är i framtiden. Nu är nu och just nu känns det rätt skönt att den viktigaste kunden är jag själv.

/T

full fart!

Idag började jag morgonen med en sväng på Friskis. Rätt skönt att börja med att träna. Speciellt när jag fick några bra idéer under natten till både PIDA och boken.
Efter gymmet bar det av direkt till skolan för att försöka få mina planer från huvud till papper. Har bl.a. hunnit vika en papperspåse som jag ska försöka odla solrosor i, lagt in bilder i min bok, samt gjort en C-skiss på PIDA-uppgiften.

Det som jag däremot inte har gjort något åt är hemsidan och portfolion. Men, ja. Jag börjar ha några idéer.

Imorrn väntar en nästan lika intensiv dag, men däremot byts tidigt träningspass mot jobb och sent steppass.

Fredagen innebär en första handledning av c-skisser på PIDA-uppgiften.

Så, det är bara fullt pådrag. Men, inte mig emot. Än så länge känner jag mig inte så stressad.

Med betoning på än.

Ha det!

/T

pida

Idag fick vi briefen för PIDA-uppgiften.

Blir en hel del att tänka på. Först och främst vad jag vill göra; parfymförpackning eller sekundärförpackning till Absolut Vodka.

Blir nog rätt kul ändå när det väl kommer igång. Men just nu har jag svårt att veta vart jag ska lägga mitt fokus. PIDA-uppgiften är tredje uppgiften för den här kursen. Börjar blanda på handledningstider och deadlines. Är bara för mig att börja skriva ner och sätta fast det på mitt arbetsbord på skolan.

Annars händer det inte allt för mycket här i Sundsvall.
Skola alla dagar (nästan), när jag är hemma blir det att fundera på skoluppgifterna samt försöka att tänka på något annat. Vilket inte alltid lyckas.

Så, jag lever och frodas. Funderar på hur man kan göra en förpackning som varken är kvadratisk eller rektangulär (PIDA-uppgiften).

/T

twitter

Sådärja. Då har jag lagt till en lite box lite längre ner på sidan där mina fyra senaste tweets finns. Jag är rätt dålig på det här med att blogga, speciellt då jag inte fotar så mycket (och jag är medveten om att det är roligare att läsa inlägg med bilder). Så, därför finns twitter.

Skriver så gott som varje dag och uppdaterar med lite nördigare grejer. Men här på bloggen kan man se mina senaste tweets och genom det slippa gå in på twitter.


/T

RSS 2.0