Illa, illa

Usch. Gillar inte när jag är stel i nackmusklerna! För då får jag lätt sendrag (eller som di där Godbyborna säger; senndrag). Haha. Var under sängen och letade efter en grej till mitt Wii och såklart lyckades jag få sendrag då. Inte kul när det gör ont och man inte kan göra så mycket. Något som är ännu mindre kul är att Edo satt och skrattade åt mig. Hmm.

Igår var det tänkt att bli utgång, men i vanlig ordning blev det bara förfest och sen hemgång. Hade det jättetrevligt ett bra tag, men sen när det började bege sig att åka mot krogen, så kändes det skönare att gå hem i snöfallet. Frös lite om fötterna, men det fixades med en varm dusch.

Jag och Edo försökte få de övriga att gilla Frida och Fridas låt Summer of Dåka. Tyvärr så gick det inte så bra. Tror att nyckeln till framgång med den låten är att man förstår finlandsvenska. Men, jag ska nog ta och nöta lite med låten, så kanske det går? Om inte annat så ska jag börja spela den när det närmar sig vår och sen senare sommar. Bara 1 hel månad kvar nu!

Idag har jag och Edo försökt spela lite Super Mario. Går sådär när vi båda vill för mycket och dör mer än vi spelar bra. Så just nu har vi en paus från spelet och kikar på nattens hockey istället. Nog för att jag vet hur det gick, men vet inte exakta siffor, så lite intressant kan det vara.

Nu ska jag återgå till hockeyns värld.

Ha det!

/T


Två fina bilder!

Jag är kanske inget stort fan av varken danfotboll eller damhockey. Men på OS-bloggen hittade jag två underbara bilder som jag bara måste lägga upp.


Ledsna och besvikna svenskor.


Titta på den där flaggan också.

Oj! Nu känner jag mig patriotisk och glad!

Ha det!

/T

Trött!

Idag är en dag som jag är trött. Jag vet inte varför, sov ju hur bra som helst. Men tydligen så blir kroppen van med att få sova mer än 8 timmar när man är ledig lite nu som då/har lektionsfria dagar..

Ska jobba vidare med vårat projekt snart, ska ha workshop. Funderar lite på vad vi ska göra om man tänker på vad som föreläsningen handlade om idag. Högst antagligen ska vi fundera på vilken organisationsform den tillhör. Går kalla kårar längs med ryggen. Känner att det här inte är mitt starka ämne. Men det är bara att försöka läsa så kanske jag lär mig mera och kanske kan vända en nackdel till en fördel?

Hmm?

Ikväll ska det bli bowling. Eg basket före det, men jag är sådär intresserad. Vill hellre se när Celtics spelar om jag ska gå på match. Eftersom de spelar på en annan ort än Sundsvall eller hemma så håller jag mig hemma. Får använda min tröja när jag går på IFK-match istället. Får duga. Men blir det bowling ikväll, då ska misann RedSox tröjan på, eller om jag ska ta celtics iaf? För bowlingen är ju på O'learys. Hmm?

Nej, nu ska jag fokusera på skolan!

Ha det!

/T

Såklart!

Blev det någon match för mig inatt då? Nejnej. Jag vaknade nog när klockan ringde, men efter att Edo sade att matchen skulle börja först 20min senare, så fick det vara och jag somnade om. Men det gick ju bra hursom. Jag är nöjd. Lite synd om sverige, för det skulle varit kul att fått möta dem i en final, igen. Men, alla kan inte vinna, någon måste förlora.

Jag vet inte om jag ska säga att skönt att det blir varmare, för man vet aldrig. Trodde att den värsta kylan var över efter januari, men inte. Igår läg det run -28. Nu har vi lite varmare än så, men vem vet vad som händer imorrn?

Oavsett så längtar jag lite efter våren, speciellt när jag har en balkong med kvällssol. Dessutom längtar jag efter att få fixa min cykel och att kunna ta den till skolan på morgonen. Det går ju lite snabbare då. Sen är det rätt skönt att få cykla runt i den här stan.

Nej, nu ska jag börja lite smått med middagen. Blir lax och potatis. Mmm!

Ha det!

/T

Tjusiga

Här är mina urtjusiga nya temuggar. Just nu är jag så glad i dem att jag skulle kunna dricka det mesta ur dem. Testade kaffe imorse, och jag är mer än nöjd.





Visst är de fina!

Ibland behöver man få lite positiva grejer sådär. Just nu hoppas jag en hel del på nattens match Finland-Tjeckien. Eller, man kanske ska säga att den börjar tidigt imorrn bitti. "Morgonstund har guld i mun". Väckarklockan är redan ställd. Jag är dessutom lektionsfri imorrn.

Ha det!

/T

Usch

Mamma ringde mig idag när hon var hos veterinären. Fick tyvärr det besked som jag inte ville, det som jag inte hade hoppats på.

Men en katt med tumörer i lungorna är inget att göra något åt. Så att låta henne få somna in var det bästa tänkbara. Mamma ringde igen när hon hade kommit hem, jobbigt att sitta i skolan när tårarna rann nerför kinderna. Visst, det handlade om en katt, men inte vilken katt som helst. Det var ju MIN katt, min Bus.

Nåväl. Det var skönt att få tvingas tänka på något annat och jobba vidare med skoljobbet. Kändes som om vi var riktigt produktiva idag!

Nu ska jag slötitta på tv för att skingra tankarna lite. Sen borde jag dyka ner i skolböckerna.

Ha det!

/T


Tråkigt, men sant

Pratade nyss med mamma. Inget roligt samtal.. Har vetat om det ett tag nu, men har inte velat acceptera det. Det är ju trots allt Bus vi talar om.

Bus är då min katt, katten som har levt med familjen i snart 15 år. Nu verkar hon tyvärr vara nere för räkning.

Jag har ju vetat i flera år att en katt inte lever för alltid (och verkligen inte lika länge som en människa), men har inte velat ta in i huvudet att det kan komma en dag då Bus inte är med längre. Hon har ju nästan alltid funnits, så varför inte nu?! Känner mig som en förtvivlad 7åring.

Som den gången jag hittade vår gamla katt Amadeus, död ute på gården och trodde helt kallt på att man kunde värma upp honom (som de gjorde i teckande serier) och han skulle springa vidare.. Men inte. Så känner jag just nu.

Men nu då?

Visst, jag ska inte ta ut saker och ting i förväg, mamma ska ju trots allt med henne till veterinären imorrn. Men det ser mörkt ut. Så jag är förberedd på det värsta.

Usch.

/T



Min katt, Bus

Egna studier-dag

Ja, eller det är väl så det heter då man är ledig. Så tanken var ju att jag skulle läsa en massa i boken och komma på morgondagens föreläsning jättesmart och upplyst. Men, just nu ser det sådär ut. Men, än är inte dagen över och jag kan hinna få lite läst.

Dagen har istället gått åt till att vara i Birsta. Letat vinterstövlar åt mig (när våren snart är här, dvs slutet av april säkert..), testat en massa jeans, köpt temuggar samt en Allt om Mat-tidning åt mig. Edo hittade en dator äntligen som verkade bra, så nu kommer vi vara om mjöligt ännu mindre sociala med varann.. Haha.

Idag lanserades nya Xit också. Är tänkt att jag ska börja blogga där, men för tillfället har jag inte luskat ut hur man loggar in, så därför inget bloggande där, än så länge.

Funderar på hur jag ska göra med den här bloggen också, tror nog jag håller kvar i den med. För det kommer nog dagar då jag vill skriva lite mera och kanske inte vill att det ska gå rakt ut till hela/halva åland (eller de som surfar in på www.xit.nu)

Ja, om jag skulle ta tag i middagslagandet och inte sjunka ner mera i soffan och absolut inte börja läsa Allt om Mat!

Ha det!

/T

Ny kurs

Började en ny kurs idag. Fick en rätt intressant uppgift, men känns ändå som om det kommer att bli mycket jobb, igen. Ska göra en organisation, eller hur man nu ska förklara det.. Men det ska bli kul!

Ska snart bege mig in mot stan, ska kolla på dator med Edo. Sen ska jag börja fixa på mitt nätverk hemma i lägenheten, verkar inte vilja hitta min dator och jag som inte kan mitt lösenord.. Hmm. Verkar bli en kväll med en hel del installeringar. Måste också ta och packa upp allt från åland. Har just nu lite halvsvårt att komma åt allt då det ligger högar med väskor och saker lite här och där.

Nej, nu ska jag kila!

Ha det!

/T

Och jo, jag är bitter över morgonens förlust!

Lugn dag

Är en lugn dag idag hemma. Har varit ner på stan och köpt två flygplansmodeller som Edo håller på att bygga ihop. Än så länge har det inte kommit några stora svordomar, men jag väntar med spänning.. Hehe.

Var även iväg hem till mamma en sväng. Gillade inte att hon sade att min katt nog snart inte finns mera. Nog för att hon är en gammal dam, men man säger inte så. Visst, jag är inget barn, men ändå! Inte vill jag höra att min katt troligen kommer att kolavippa här nära på.

Skönt att få ta det lugnt lite igen, men samtidigt känner jag hur nästa kurs står och petar på mig och säger att jag nog borde börja läsa lite igen. Usch!

Ska gå och se hur det går för Edo och hans Spitfire.

Ha det!

/T


Ny favorit

Har hittat en ny favoritblogg att läsa under OS. http://os2010.posterous.com/ Det är Svenska YLE i Vancouver. Om man har fått höra lite för lite Kaj Kunnas, så kan man alltid läsa hans inlägg.

Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska göra av den här dagen. Tyvärr snöar och blåser det en del, annars skulle en ordentlig promenad vara trevligt. Får se hur det blir. Ikväll blir det hursom lite bowling.

Nu ska jag kika klart på tv, sen blir det att försöka göra något.

Ha det!

/T


Hemvete

Mmm. Var och träffade farmor en sväng idag. Hon frågade på dopkaffet om jag ville ha hemvete och idag fick jag komma och plocka upp det. Färskbakat från samma morgon. Mmm. Det vattnas i munnen bara av att tänka på det. Fick några kakor som ska åka med upp till Sundsvall.

Ikväll har jag varit hos Mie med Malin. Vi har bakat "Monsterbollar". Blev riktigt fina och goda! Trots lite felberäkningar när det gäller kaffet.



Visst blev de tjusiga! Katten gjorde jag och några andra.

Borde bakas igen! Överlag borde vi träffas och baka mera, för det är ju så gott. Fast, hur ska nu det gå i samband med att jag ska sluta äta sött.. Nå, ibland går det ju att slarva. En gång är ingen gång. Haha!

Ha det!

/T

Funderingar

Ska börja fundera på några få saker jag borde skriva tills morgondagen. Funderar på hur jag ska introducera mig själv för någon helt ny.. Vad jag ska säga och vad jag inte ska säga. Vad vill man veta och vad är bara onödig fakta?

Har nu skrivit klart hemtentan och mailat den vidare så att en kompis ska lämna in den åt mig. Skönt! Men jag tar inte ut segern i förskott innan allt är klart.

För övrigt så gick gårdagen helt ok med det där att inte äta godis. Tyvärr så träffade jag på min moster som bjöd på en fettisbulle och så var jag hem till mamma och hjälpte henne med hennes nya telefon och då slank det ner några godisar. Men annars känner jag mig rätt nöjd. Bättre än dagarna innan (förutom fettisbullen då).

Något som jag är förvånad över är nog hur mycket nytt min mamma intresserar sig för. Hon har facebook (använder flitigt, tom från telefonen), blogg, ny monstertelefon. Igår introducerade jag henner för dropbox och hon hakade på direkt och tyckte nog att det var super. Tyvärr så har hon för mycket att göra på dagarna (eller ska jag säga tur?) annars skulle hon nog hålla på med Twitter också.. Jag är imponerad! Så just nu måste jag nog börja fundera lite mera på vad jag skriver på FB, för mamma ser allt. haha

Ska kila iväg och handla lite, ikväll ska det bakas monsterbollar hos Mie.




Ha det!

/T

Nära

Nu är det nära. Har jobbat på bra med hemtentan idag, så nu är det bara att kämpa på det sista så blir den nog klar snart..

På fredag ska jag fira med en öl och bowling. Tror att så var planerna för den kvällen. Lördagen får jag se. Ska hursom upp tidigt (för att vara jag) på möte, eller vad man nu ska säga. Sen på söndag bär det av upp till Sundsvall igen. Ska se om mina blommor har överlevt och börja på en ny kurs.

Nu ska jag kika på lite hockey, Finland-Vitryssland. Hoppas på en bra och givande match! Får sitta med min tandborste som maskot och heja. Eftersom Edo håller på sverige så blir det lite ensamt framför tvn..

Ha det!

/T

Glad!

Var iväg på ett möte idag som gjorde mig glad. Skönt att en sten trillade av mitt hjärta (tand Hildegaard 85år, igen). Så nu borde jag kunna koncentrera mig lite bättre än tidigare.

Sitter och halvtittar på curling och surfar lite. Ska gräva ner mig i hemtentan snart igen. Ska bara fixa lite kaffe och ta fram allt jag behöver. Idag börjar förresten första dagen i mitt nya liv (haha) om att trappa ner med godis. Ska se om det går. Påsen med blå Marianne ser ju så lockande ut.. Men nej, jag ska försöka nu!

Hemtentan var det ja..

Ha det!

/T

Fettisdagen

Idag är det fettisdagen. Mmm. ska bli gott att måka in en fettisbulle. Inte för att det är årets första direkt, men ändå. Det är något speciellt med dem. Fast, de vi köpte igår var det för mycket grädde på, så det blir nog att modifiera den som är kvar innan den slinker ner i magen.

Har halvt om halvt gått med på en idé om att trappa ner på allt sött och till sist sluta. Detta kommer att bli svårt då jag är så ordentligt sockerberoende! Försöka går ju, så vi får se. Det skulle vara kul. Dessutom är ju frukt godis.

Hemtentan ligger och skriker på mig, så det är bara att djupdyka igen.

Ha det!

/T

En god idé!

Jag tycker att min syster borde ta och flytta lite närmare mig (eller kanske jag skulle flytta närmare henne). Tänk hur kul det skulle vara! Att alltid ha någon att bråka med och samtidigt prata med. Sen att hon dessutom är grym på att fixa mitt hår gör inte saken sämre.

Fick äntligen bilder av Malin på min frisyr som syrran gjorde förra helgen. En inbakad fläta som gick "hela vägen runt". Mycket stiligt och trevligt då jag själv inte kan göra inbakade flätor!

Såhär såg den ut.





Var mycket nöjd med den!

En annan roligt frisyr som hon har gjort är den här som börjar som en kakadua men som till sist blir till något helt annat.







Hon är mycket duktig! Om jag är avundsjuk? Självfallet.

Nej, om jag skulle ta tag i hemtentan och sluta äta Marieanne och lyssna på när Edo och hans vänner spelar NHL. Låter som en dog idé.

Ha det!

/T


Måndag

Måndag, igen. Borde börja med hemtentan, men.. Här sitter jag. Är på dåligt humör idag också. Vaknade nog på rätt sida, men sen försvann det där bra humöret. Vet inte vart jag har lagt det. Men just nu tror jag att jag inte kan hitta det igen.. Möjligtvis efter en ordentlig fika.

Känner mig jättestressad inför att skaffa sommarjobb. Jag vet att det bara är februari, men ändå. Det är lite svårt att skaffa något när jag sitter i Sundsvall. Och något som verkar ännu svårare är att få ett jobb inom branschen, så just nu får jag bara mer ved på min pyrande brasa som kallas "dåligt humör och jobbstress". Blä!

Om jag skulle ta och göra något av denna dag? Det finns ju en del glada grejer med denna vecka ändå.

Ha det!

/T


Officiellt

så har jag grymt ont i magen. Jag tror det beror på att jag klämde in en massa ostbågar under tre låtar i melodifestivalen (en låt = 3 min, you do the math). Sen att det bjöds på vita bönor ute på pepparskär gjorde inte det hela bättre.. Fast, det gjorde ju att jag nästan kunde tycka om dem (jag gillar inte bönor sådär officiellt). Men, när det bjuds så äter man..

Sitter hemma hos mamma och hade hoppats på att få sällskap. Men tji fick jag. Hon är ute på språng, katten är sur för att jag bara kommer och går och hon inte förstår sig på mig.. Så här sitter jag, ont i magen och ensam. Dessutom är Edo ute på vift med sina vänner.

Funderar på om jag ska bege mig in till stan igen för att kika på lite tv och vänta på att Edo snubblar in.. Nä, väntar nog en stund till på mamma först. Kan ju kika på lite film jag medan jag väntar.. Gillar starkt mammas nya tv med usb ingång! Eller om man skulle ta och passa på att kika på lite gamla vhs'er?

Hmm..

/T

Dop

Har varit på dop idag. Var helt ok. Jag överlevde (även om det inte kändes så när jag hade måkat in allt för mycket tårta).. Har en del bilder som jag ska kika igenom om jag lyckades få någon bild där alla tittar. Var kul att få träffa pappas sida av släkten igen, har inte haft så bra kontakt med den, så det passar nog rätt bra att försöka ta upp kontakten.

Doppresenten uppskattades. Vilket var en lättnad! Det är inte allt för lätt att hitta något som passar.

Efter dopet jagade jag åland runt (eller nästan) efter en grej åt mamma inför morgondagen. Hittade efter många om och med vad jag sökte.

Nu ska jag slänga mig i bilen, igen. Ska ut till Pepparskär på middag. Hoppas att jag inte somnar i maten, för just nu känner jag hur trött jag är. Men, det lär nog inte vara någon risk..

N-Y-T, nyt!

Ha det!

/T

Rolfen, igen

Sådärja. Då var jag nära på framme hemma, igen. Om jag var något sen ner förra gången jag körde hem så var jag minsann i tid idag. Blev sittandes i hamnen och väntade på att de skulle öppna check-in. Det har hänt en gång tidigare.

Var tom in i Norrtälje en sväng och inhandlade mig en smörgås. Dels för att få tiden att gå och dels för att jag var hungrig! Var in på Smulan. Där har de riktigt smarriga smörgåsar (och mycket annat!). Minns hur glad jag var när jag gjorde praktik där och varje morgon börjades med morgonfika med stoooor smörgås och kaffe. Mmm!

Redovisningen gick bra. Fick nog vad vi ville sagt. Gick rätt snabbt att lyssna på alla. Sådär lagom smärtfritt. Har nu bara att göra sista hemtentan och få den inlämnad, sen är den här kursen klar. Och direkt på med nästa. Usch! Organisation och kommunikation är på tur. Köpte första kursboken idag, ska ha läst nästan 160 sidor inför första föreläsningen. Nå, den är ju inte skriven av en viss Falkheimer så då borde det gå bra (får man hoppas!)

Inatt är det OS-invigning. Ska försöka hålla mig vaken för att kunna se den. Men med tanke på att jag steg upp vd 7 imorse, så känns det inte så troligt. Men, man kan inte göra mer än att försöka!

Ska försöka se lite film nu, utan att dansbandet i Fun Club överröstar filmen.

Ha det!

/T

Packad och glad

Ja, nu är jag så gott som klartpackad. Har lite smått kvar att packa i bilen bara. Sen är det bara att sätta sig i bilen och köra mot skolan och sen efter det köra hem till åland. Ska bli riktigt skönt!

Så nu gäller det att fokusera på dagens redovisning och sen efter det att köra mot söder.

Imorrn blir det dop och tårta. Hittade det grymmaste presentpappret igår på Panduro! Perfekt till ett barn (eller några som har barnasinnet kvar). Med massor med djur (snyggt och roligt ritade). Sen hittade jag även ett svart med vita dödskallar. Dödskallepappret ska jag använda till andra presenter senare.



Har lite funderingar inför söndagens alla hjärtans dag också. Vad ska man ge?

Nåväl. Det löser sig det med.

Nu ska jag äta upp frukosten och sen packa färdigt.

Ha det!

/T

Vad är nu detta?

Ja, vad är då detta?






Jo, det är min kära spade som gått åt skogen när jag skottade mig runt min bil igår. Är mycket ledsen. För den passade ju så perfekt i baksätet och lika perfekt ihop med lacken på bilen. Men, jag får väl bara gå och inhandla en ny, kanske en som är lite mera hållbar än den där..

Men, jag tycker ju att de borde hålla för lite mer. Visst, det är ju en barnspade, men inte är jag väl så mycket starkare än en 10årg grabb heller?

Igår skickade jag iväg ett mail på skoj och fick en riktig överraskning idag när jag fick ett positivt svar. Woho! Ska fundera på lite småsaker, har en vecka på mig..

Funderar lite på vad som har hänt också. Har inte fått något alls i postlådan på över en vecka. Visst, reklamen har jag ju tackat nej till. Men resten då? Fast, jag klagar inte när det inte kommer några räkningar.. De får mer än gärna komma på villovägar. Haha!

Oj. Igår gjorde jag en ordentlig tabbe. Fast jag menade väl, så tolkades det fel. En av mina lärare är gravid och så diskuterade vi vad hon och en annan lärare gör efter skolan. Då sade jag "hon går nog hem och sitter och pajar på magen" (dvs hon sitter och smeker (smeker låter ju också lite fel) bullen i ugnen). Men i detta avlånga land betyder ju paja att man gör sönder. Nog för att jag har svårt för barn och så, men det var inte så jag menade!

Märks att jag hade varit hemma på åland några dagar, speciellt när jag började säga "Inga pääällar du, inga!" till Jenny häromdagen. Tur att Mats fanns i närheten och kunde översätta någolunda.

Nu ska jag dricka kaffe, sen bege sig till Birsta.

Ha det!

/T

Seminarie

Idag var det dags för seminarie. Lyckades komma i tid (tom något minut tidigt). Hann gå igenom lite innan, men sen var det dags. Gick sådär. Kunde nog ha varit mera förberedd än vad jag var. Men, tja. Det var svårt när man hade två-tre minuter på sig att sammanfatta.

Sen var det gruppmöte för att pilla vidare med grupptentan. Hann få en hel del duskuterat och en hel del annat diskuterat också. Mycket snack, men även en hel del verkstad. Var riktigt skönt att få gå hem från skolan sen i vintersolen. Tycker om vintern, bara man klär sig varmt och inte behöver pulsa genom djup snö.

Fast, efter kvällen så borde jag kanske inte vara så glad över snön. Såg häromdagen att de hade plogat in min bil. Eller, de hade plogat upp en liten vall runt min bil. Tur att jag hade min spade. Men tyvärr så lyckades den gå sönder efter att jag hade grävt en bit. Så nu måste jag införskaffa en ny spade. Får bli imorrn när jag ändå ska ut till Birsta och handla lite annat.

Imorrn blir det som sagt Birsta, storstädning av lägenheten och sen att packa. Blir ju hemma i över en vecka, så lite måste ju tas med. Får se om det blir någon pulkaåkning eller inte. Skulle vara kul att passa på! Är ledig imorrn också. Så det ska bli skönt.

Nu kika på tv.

Ha det!

/T

Förvånad? Njae...

Läste det här till morgonkaffet på aftonbladet. Det lät sådär typiskt, stereotypt finskt. Fast, eller? Var det? Tror det skulle vara mer stereotypt om en finne kom in på banken och drog fram puukon. Eller? Hmm. Tror jag har lite att fundera på.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6576637.ab där är själva artikeln. Det handlar om att en bank i Vajaakoski blivit rånade av en kvnna, med armborst. Det roliga i kråksången var att det var en man utklädd till en kvinna. Där fanns det någon som kanske inte "impulsrånade" den dagen utan hade tänkt efter.

Sitter och dricker kaffe och kikar på tv. Tror jag börjar komma över till Mies sida om Gunde Svan. Det måste ju vara en av sveriges härligaste gubbar!

Nu kaffe, sen skola.

Ha det!

/T


På gång

Hade gruppmöte idag inför morgondagens seminarie och fredagens grupptenta. Känns rätt bra inför det nu. Inte lika stressigt som tidigare. Men, allt kan hända ännu.

Idag har jag annars inte gjort så mycket förutom att halvt bo framför tvn och skriva på grupptentan. Men, nu är det nära på klart för min del. Då är det bara redovsningarna kvar. Ska bli intressant att se hur det blir imorrn och även hur det blir på fredag. Sen ska det bli skönt att få åka hem (igen) men för att den här gången mötas av Edo  lägenheten när jag kommer hem.

Har snart slukat i mig en hel låda med Vanhat Autot (gamla bilar). Men de är ju så goda. Får ta och inhandla två lådor nästa gång jag åker båten hem. Vågar inte lämna den i lägenheten när jag är hemma. För då finns risken att Edo och hans vänner slukar den med hull och hår.. Som sist.

Ska bli intressant hur länge morgondagen håller på. Kan kanske ge ett hum om hur länge vi håller på på fredagen.

Nej, om jag skulle ta och läsa igenom materialet inför morgondagen igen. Så jag vet vad jag ska säga.. Låter som en bra idé!

Ha det!

/T

OJ! Det har gått ett år sen jag fyllde i foten. Tänk vad bra den har hållit den här gången!



Sådär såg den ut innan jag var till Uppsala och fyllde i.



Sådär såg den ut sen när den var ifylld och "ny". Oj. Nu kom det där suget igen.. Jag vill, men vet inte var eller vad (eller jag har mina idéer). Så det får nog stanna i funderingsstadiet.

Nu böcker!

Saknad

Så skönt att få krypa ner i sin egna säng igen. Med ordentligt täcke och mina sköna kuddar! Jag tänkte nog inte så långt när jag flyttade i höstas och tog med mig de bekväma ur sängen hos mamma. Men, oj. Inatt ska jag sova!

Så min säng har nog varit saknad när jag har varit hemma. Nog för att det bara blir några nätter här igen innan jag beger mig hemåt, men jag ska njuta så mycket som möjligt när jag är här.

Så nu ska jag gosa ner mig under täcket och njuta..

Ha det och godnatt!

/T

Anslagstavlan

Sitter bänkad framför tvn. Ska kika på Anslagstavlan som kommer 19.55 på svt2. Hade en föreläsare som hade oss att kika på en från 1986 och leta målgrupper. Så nu lär jag väl sitta och leta målgrupper och hur de har tänkt. Hon sade att vi skulle from den gången göra det omedvetet. Och, jag tror nog det.

Skumt? Jepp!


På väg, igen

Så var jag på väg, igen. Sitter på den här kära Rosella. Är långt ifrån pigg, men vet att när jag väl kommer fram så kan jag om jag vill stupa isäng och sova någon timme. Mycket skönt! Kanske jag får sova lite på bussen också?

Har börjat gräva lite djupare till grupptentan. Tycker att det känns så kul att försöka få tag i artiklar som är låsta. Enda stättet att få tillgång till dem är genom att ha en prenumeration, vilket jag inte har. Wohoo! Tack så mycket för den! Men, det ska nog gå på ett eller annat sätt!

Har varit skönt att få vara hemma igen. Att få vara med dem som förstår en bäst. De som man kan slappna av och bara vara som man är inför. Så skönt! Trevligt att få träffa Matte också! Kul att få se på lite hockey och samtidigt snacka lite skit. Har fått lite goda råd och samtidigt fått veta lite mera. Känns bra!

Har en som har varit glad över mitt besök; min kära tjocka katt. Tog henne ett dygn innan hon accepterade min existens. Funderar hur man ska förklara för henne att jag inte kommer att sova hemma i sängen hos mamma när jag kommer hem på fredag. Hon kommer att vara flyförbannad, katten min. Var och lämnade lite grejer i lägenheten igår kväll också. Lämnade en present åt Edo och samtidigt placerade jag ut en rolig grej. Ska bli intressant att få höra reaktionen! Hehe.

Nu kallar mina kära böcker på mig, måste väl läsa lite och försöka att inte somna. Usch!

Ha det!

/T

Helg

Har haft en mycket trevlig helg. Eller, helgen är ju inte slut än. Men så långt som har varit så har det varit bra!

Först hemmakväll i soffan med mamma och syster på fredagen. Skönt att bara ligga och dåsa och inte göra allt för mycket.

Gårdagen blev det ett besök på loppis (utan fynd) och stadsvandring och fika med syster yster. Rätt trevligt! Köpte lite choklad från Amorina (heter det så?). Sen bar det iväg till Mie för att småäta lite och kika på Melodifestivalen. Många åsikter och många skratt. Kvällen avslutades på Indigos dansgolv. Kul att få dansa lite, men idag är både mina ben och fötter trötta!

Blev nyss lämnad åt mitt eget öde här hemma när mamma åkte på möte och syrran åkte till båten. Som tur var så ringde Matte nyss och frågade om vi skulle hitta på något. Så nu har jag sysselsättning! Fast, jag borde egentligen plugga och jobba på inför seminariet och grupptentan. Men samtidigt så vill jag ha något att göra på tåget imorrn. Det är trots allt över 3 timmar som jag åker..

Så nu ska jag hoppa ur mina mjukisar och kanske ta på mig något varmt som håller för att kika på hockey med. Ska på min första hockeymatch på kanske 6 år. IFK spelar mot någon. Synd att både min halsduk och mössa är i Sundsvall (haha).

Ha det!

/T

Hjälplös

Det var den känslan som slog mig idag på Kantarellen. Efter över en månads tid av oroande till och från, så plötsligt slog det mig hur hjälplös jag var. Jag vet inte vad jag ska göra! För efter dagens besök i mataffären (och lite pushande på mamma) så kom det som ett slag i ansiktet!

Vad ska jag göra?! Jag är orolig, förtvivlad och ledsen. Att ingen ser eller vill se vad som händer! Jag vet, jag ska inte säga så mycket innan jag vet vad som ligger bakom. Men tydligen är det något som är fel, för sådär som det är just nu är inte bra.

Jag vet hur reaktionen blev efter nyår när jag lyckades klämma åt en öm tå och jag vill inte göra det igen! Men just nu vill jag inte bara sitta och titta på.. Om det blev så efter ett lite skämtsamt med samtidigt vänskapligt uttryck, hur kommer det bli då om jag inte kan hålla munnen stängd? Jag kommer inte klara av att bråka med henne. Vet av erfarenhet att det inte slutar bra..

Just nu vet jag varken ut eller in. Kan inte allt bara bli som vanligt?

/T

(Anki&Pytte)

På bra humör!

Sitter och dricker kaffe och njuter av tulpanerna som jag och mamma köpte igår. 5€ för två buketter. Inte illa pinkat! Köpte även en bukett fair-trade rosor och gav till mormor. Dels var de orangea och dels håller de sig länge, så alla tre var nöjda och glada.

Idag kommer min kära syster! Ska bli så kul! Fast hon ska komma mitt inatten, så det är mindre kul.. Men, den som väntar på något gott..

Idag borde jag åka och visa upp mig på de platser jag sökt sommarjobb, med arbetsprover i handen. Problemet är att jag inte vet vad jag ska visa.. För de övningar vi gjort är lite krångliga att förstå om man inte vet bakgrunden/uppgiften. Som tex plocksidan till Flugfiske i Norden. Ska fundera på saken.

Ska även bege mig in till stan och införskaffa mig ett skattekort (blev inte av igår). Ska även kolla till lägenheten och köpa en "present". Igår blev det ingen fika, däremot ett besök på Mariebad. Riktigt skönt att plaska runt lite, känner nog av min ena arm idag.

Nej, om jag skulle ta och göra något av den här dagen.

Ha det!

/T

Framme!

Nu är jag äntligen hemma, igen. Det är som det brukar. Jag halvligger i sängen och äter chips, pajjar på katten (jepp, nu när jag är hemma på Åland ska jag försöka använda ordet pajja katten och t-skjorta så mycket som det bara går) och är allmänt nöjd. Just nu gör det ingenting att mitt rum är lite halvt kaos, min säng hos mamma gör att jag får ont i ryggen eller att jag inte har några kuddar kvar i sängen (alla är i sundsvall). För det här är hemma, hemma hos mamma. Där gör det ingenting, inte just nu iaf.

Imorrn får vi se vad som händer. Ska besöka skattekontoret och begära ett skattekort så jag kan jobba i sommar (och kanske lite innan dess här hemma). Sen skulle det vara mycket trevligt med en ordentlig fika så att jag får prata av mig lite.

Resan gick rätt bra, trots snö, vind och väder. Gungade på rätt bra på vissa ställen med båten och vi blev 35 min sena, men samtidigt så hade jag inte bråttom någonstans (förutom att få komma av den där rostholken Rålfen).

Nu är det en gammal dam här i sängen som vill ha min uppmärksamhet, och det tänker jag ge henne. Man ska vara snäll mot de äldre och ge dem respekt. Så det är precis vad jag ska göra nu.

Ha det och godnatt!

/T

Hittat!

Hittade doppresenten idag. Ska på dop nästa helg, min kusins barn som ska döpas. Är rätt nöjd med presenten, för att komma från mig som inte direkt är något fan av barn.. Syrran ska också vara med på presenten. Och hon gav mig en idé på en del till i presenten som skulle vara bra. Ska fundera och kika efter lite till om jag hittar den.

När jag började packa kappsäcken inför morgondagens tågresa ner till mamma så hittade jag en av Edos tröjor. Blev glad, så nu sitter jag här och glor på tv iförd hans Ramones tröja. Mycket elegant!

Ska bli skönt att få komma hem igen! Nog för att det knappt har gått en månad sedan jag var hemma, men ändå. Hemma är hemma. Emma hade fullt planerat program och så kommer ju syster yster också! Har lovat henne att börja fixa lite smått på hennes bloggdesign också. Så kameran åker med hem för att jag ska kunna ta några bilder. Tror det får stanna hemma, för jag återkommer ju på fredagen.

Fick två nya uppgifter idag. Kändes sådär till en början, men när vi fick gå igenom och reda ut vad som skulle göras av vem, så kändes det genast bättre. Så nu har jag fullt upp att göra medans jag är hemma.

Nu borrar den där grannen igen med sin slagborr. Och grannen under mig måste ha installerat ett nytt hemmabiosystem, för jag hör mycket bra vad han kikar på..

Ha det!

/T

Two fat ladies

Sitter och kikar på slutet av matprogrammet "Two fat ladies". Minns att jag nog såg på det när jag var yngre, men bytte oftas kanal så fort jag fick chansen. Funderade på vaför, men nu kom jag på det.

Jag brukar vanligtvis bli hungrig av att kika på matlagningsprogram (om de inte tillagar inälvor eller liknande dvs). Men här gick det åt andra hållet. Vet inte riktigt varför. Tror det berodde på vad de tillagade. är inte så förtjust i brittisk matlagning. Inte för att jag har testat så mycket, men jag har mina aningar.

Men, nog måste jag säga att de är rätt tuffa ändå. De vågade göra sin egen grej. Visst, programmet är från 1997, men ändå. För att vara från den tiden så var det rätt intressant.

Sitter och halvdåsar i soffan. Har legat och pluggat en del, kom igenom kapitlet som jag skulle. Men fy vad tungt det var! Herr Falkheimer är en mästare i ordbajsning.. Ser inte fram emot att läsa resterande delar ur boken (och sen veta att jag her en bok kvar av honom att läsa).

För övrigt funderar jag på vad som är problemet med min tv, för vissa kanaler och vissa program sprakar det mest när de uttalar hårda konsonanter och S. S låter som jag-vet-inte-vad. Ungefär som om Sir Väs (ur Robin Hood) skulle stå för nära mikrofonen och säger "söta sockerbitar och salt sushi". Ingen lyckad kombo. Men, jag klagar inte. Jag har gratis tv.

Så är livet här i min lägenhet.

Ha det!

/T

RSS 2.0