Slurp, smask, dreggel

Har tittat på ett par pumps ett tag nu. Men pga ekonomin och min eventuell brist på utrymme bland mina skor så får de nog vara. Även om det gör mig ledsen, för de sitter som ett smäck på mina fossingar. De är alldeles underbara och vi skulle nog kunna få en massa glada minnen ihop.

Vilken lycka det skulle vara att få dansa runt en natt i dessa godbitar!



Men det tog i hjärtat idag när jag såg en annan tjej traska runt i dem i butiken. Sådär som om hon tänkte köpa dem. Men jag såg henne senare, utan påse eller skor därifrån. Puh! Hon skulle nog inte ha gett dem lika mycket kärlek som de skulle fått av mig.

Så, om det finns en vänlig själ där ute som vill vara snäll. Så önskar jag mig de här skorna. I en 38a, tack.

Kommentera och jag lämnar adressen de kan lämnas på.

Jag lovar att ge dem ett liv de förtjänar!

Tack på förhand!

/T


En trevlig present

Det här kom på posten när jag var hemma på åland.





Två bikinis. Gillade hur de var i ryggen. Inte helt fel. Dessutom har den jag köpte för två år sen på VS blivit missfärgad. Så då borde det vara helt ok.

Tack tack ska jag väl också säga!

Nu är jag trött. Ska kika på Melodifestivalen och kanske något avsnitt Magnum innan jag somnar. Imorrn ska jag försöka få en del skolarbete gjort.

Ha det!

/T

Saker jag vill och saker jag måste

Usch. Lägenheten ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Borde/måste städa. Annars lär jag får påhälsning av dammråttorna som bor under sängen. Men, jag har inte haft ork, tid eller lust sen jag kom upp i tisdags natt.

Borde dessutom sätta mig med skolarbete. Men, det känns lite trist när det är så fint väder ute.

Utöver detta borde jag också;

Kila till Friskis och träna
Sätta mig och koda om min blogg
Åka till Birsta och titta på blandare till badrum och lämna tillbaka en såg som saknade delar.
Gå till Eurokakel och titta på mera badrumsinredning

Men varför vill jag inte åka till Birsta då? Det är svensk lönehelg. Med bokrea, första helgen med lite fetare kassa än i januari och februari.. Jag gillar inte att stå och trängas med barnfamiljer. Speciellt de som inte har sina barn under kontroll. Men, men.

Dessutom ska jag inte åka till Birsta och göra av med pengar som jag inte har.

Nej, nu ska jag dricka upp kaffet och slänga på mig träningskläderna. Det får bli en sväng till Friskis. Sen en vända till Birsta. Hoppas att det inte är såååå mycket barnfamiljer.

Ha det!

/T

Tankar om typsnitt

Suck, pust, stånk, stön. Blev två rester pga jag var borta måndag och tisdag. Måste höra med resten av klassen vad som sades på de föreläsningar som jag missade. För det underlättar till mina rester.

Funderar hur det kan komma sig att jag inte hittar den info som jag skulle behöva på google. Har sökt på lite det ena och det andra. Men, ingen matnyttig info. Hur kan en person som ändå är framstående inom typografi inte finnas!?

Funderar på vilka typsnitt som passar till mina uppgifter också. Svårt att välja.

Vill ju ha ett klassiskt, ett modernt, ett användbart och ett annorlunda typsnitt.

Hmm.


Tre olika typsnitt som jag gillar. Cambria, AvantGarde och Gara. Vill jag göra livet svårt för mig så tar jag med typsnittet Gara. För det har jag hittat via dafont.com (dvs det lär bli svårt att hitta info och historia bakom det).

Förövrigt så tackar jag mig sjäv för att jag valde ett vettigt typsnitt till min tatuering. Skulle nog ha blivit frustrerad annars. Om jag hade valt något typsnitt i stil med Bradley Hand ITC, Lucidia Handwriting (och alla andra liknande typsnitt som får mig att tänka på lågstadielärare som älskar Comic Sans).

Typsnittet på fossingen heter Little Lord Fontleroy och är satt i bold, italic. Kommer även det från dafont.com

Mycket svammel om typsnitt, men det är vad som händer här i sunkan för tillfället. Typsnitt.

Ha det!

/T

Istället för dålig uppdatering

Jag vet att uppdateringen här kommer rätt sporadiskt. Den kommer i mån av tid, ork och lust.

Men, en sak som jag däremot håller uppdaterad (för det mesta) är min twitter.



Ja, klicka på bilden för att komma vidare (öppnas i nytt fönster)

Dåså. Det var det för idag. Ha det!

/T

Nya tag

Då var jag tillbaka i Sundsvall igen. Var skönt att vara hemma på åland en sväng. Även om jag fick en restuppgift för att jag var borta två dagar, så var det värt det.

Blev en sväng via Uppsala med mamma. Efter ett litet stopp för att hälsa på mormor och se att allt var ok satte jag mig i bilen för att åka vidare till lägenheten och Sundsvall.

Kom fram lite senare än vid en direkt resa till Sundsvall. Men, men.

Idag var det dags med skola 10-17. Först skissteknik/typsnittsskissning/typsnittsövningar, sen workshop med typografi på förpackningar. Fick stå och stryka över all text på en medtagen livsmedelsförpackning, för att se hur mycket typografi det finns på en förpackning.

Kul att få umgås med klassen också. Har inte varit för mycket sådant. Måste passa på när chansen ges.

Har suttit och pillat lite i ps också. Lekte lite med vattenfärg. Har inte orkat eller haft inspirationen till det tidigare.



Nu ska jag titta på typsnitt till kursens uppgifter.

Ha det!

/T

Hemma hos mamma

Är hemma hos mamma på Åland, bara på en snabb visit. Eller, ja, jag stannar ju några dagar.
Ska bli skönt att få ta det lite lugnt, försöka bli av med lite stressdrömmar och bara njuta.
Så, det var väl det.
Ha det!
/T

Nervöst

Har redovisning idag på våra portfolios. 50% av slutbetyget i kursen ligger på dem. Jag är rätt nöjd med min hemsida, om det inte var för att jag tvingades göra om den igår. På två timmar och en massa hjälp.

Har drömt mardrömmar om det jag har gjort och det som komma skall. Ingen höjdare med andra ord..


Men, såhär ser den ut.



Och här ligger den, om det är någon som vill spana in hela sidan i sig.

Nej, nu ska jag äta upp gröten och dricka upp kaffet, sen är det bara att ta tjuren vid hornen och bege sig mot skolan.

Ha det!

/T


14e februari

Alla hjärtans dag/Vändagen. Har varit en bra dag. Fick blommor av mamma och blommor av Edo. Rätt trevligt! Inget som man får varje dag, så det var mysigt. Dessutom att min mamma hade fixat så att jag fick blommor av henne var en glad överraskning. Dessutom fick jag ett glatt sms av min famor.

Annars har dagen bestått av att koda portfoliosida och laga middag. Middagen blev lyckad, hemsidan är sådär just nu. Men, det blir nog bra när jag är klar. Förhoppningsvis!

Om fem veckor är det dags för praktik! Ska bli skönt att få komma hem till kobben och spendera lite exratid och njuta lite av ön. Sen ser jag mycket fram emot själva praktiken i sig också. Att få lära sig så mycket som det bara går. Ska suga i mig kunskapen som en svamp, eller försöka iaf.

Nu är huvudet tungt och kroppen slö. Så lika bra att stänga av datorn för idag.

Glad Vändag!

/T

Frustrerande

Jahapp. så blev det dåligt med blogg iaf. Precis som jag hade trott och gissat. Men, så blir det när Edo är här och skoljobben hopar sig. Ska ha en mockup gjord tills kl12 på måndag. Ska bli intressant med tanke på att min inspiration inte infinner sig. Den är försvunnen. Och har varit så ett bra tag.

Sitter och pillar på min mockup samtidigt som jag funderar på vad som ska skrivas i stipendieansökan. En hel del att fundera på med andra ord. Men, det ska väl gå det med!

Så, helgen och den kommande veckan kommer att spenderas med näsan i datorn. Kodning av portfolio och stipendieformulering.

Frågor?

Ha det!

/T

30 - ett sista ögonblick

Här ligger jag i sängen och är tött och har ont i magen. Ingen höjdare. Jag som hade lagat så god middag (sticky spareribs, coleslaw och homefries), så kan jag inte äta pga magont.

Mitt första ögonblick var Ruisrock, mitt andra var den 6e april 2009, mitt sista är från hösten 2004. När jag och min syster blev bjudna på middag hos pappa, i hans nya lägenhet.

Vad som hände och vad som sades det håller jag för mig själv. För det är ett av de bästa minnena jag har av min pappa från när jag är äldre. Men efter den kvällen kändes det som om en sten föll från hjärtat och det blev lite lättare.

Själva ögonblicket är att få sitta i soffan och äta hemlagad blåbärspaj med vaniljsås och kika på tv. Det är bland det finaste ögonblick jag har.

Nu ska jag återgå till att tycka synd om min mage.

Ha det!

/T

Hälsningar från soffan

Här var det dåligt med uppdatering. Sitter och funderar på nummer 30 - ett sista ögonblick. Och just nu står det still.

Helgen och kvällen spenderas i soffans tecken. Rätt skönt att bara ligga och slöa. Tyvärr så vill inte riktigt mina käkar slappna av, så jag håller på och får huvudvärk igen.. Ska försöka få dem att slappna av. Blev väl av veckans stress med hemsidan. Men nu är den rätt klar och jag är rätt nöjd. Deadline på måndag kl12, ska sen sitta och gå igenom resultaten på eftermiddagen. Skönt att få kritiken direkt. Här är det jag har jobbat på.

Känner mig lite smått duktig, har blivit fyra träningspass den här veckan. Fick testa på Helex den här veckan. Så det blev en blandning av Friskis och Helex. Har även testat på Zumba för första gången. Det var kul, men jag håller mig nog till Friskis. Försöker nog kompensera att det högst antagligen inte blir lika mycket träning nästa vecka när Edo kommer.

Nu ska jag sjunka lite djupare i soffan och slötitta på lite film.

Ha det!

/T

29 - mina ambitioner

Vad är då mina ambitioner? Vad vill jag göra?
Jag funderar och funderar.

Jag tror att det är drömmen om att vara nöjd med det jag gör. Att veta att jag har ett liv som jag drömt om. Att få vilja gå till jobbet varje morgon. Få en lön som gör att det finns rum för drömmar och utsvävningar.

Ha folk i min närhet som jag mår bra av och som jag känner mig trygg med. Att slippa fundera på allt som händer runt om mig. Att kunna slappna av.



Tänk att få ha de här fyra i närheten varje dag. Sådär som när vi var yngre. Vilken lycka! Men, det gäller att alla vill stanna på samma ställe också.

Och såklart få dela boende med den man tycker om.

Ha det!

/T

På sämsta tänkbara humör

Usch. Är på sämsta tänkbara humör.

Hade storytelling idag. Riktigt intressant! En del saker som man inte tidigare har tänkt på, men vetat omedvetet kom fram. Visst funderade jag på vad det hade att göra med oss och de kommande uppgiterna, men ju längre föreläsningen gick ju mer förstod jag och desto viktigare kändes det.

Fick fem minuter på oss att fundera på vad vi skulle vilja skriva om oss själva, för att berätta och sälja oss på tex twitter. Vad man vill framhäva och vad man vill säga. Svårt att veta vad jag vill säga. Vad som är utmärkande och specifikt för mig.

Såklart kom jag på efteråt vad jag ville skriva; en tisdoptimist på vägen till en strukturerad planerare, som älskar att analysera och memorera reklamfilmer.

Men, men, Det är lätt att vara efterklok.

På vägen hem blev jag irriterad och på dåligt humör. Men, ska försöka tänka på annat så kanske det går över..

Ha det!

/T


RSS 2.0