28 - det här saknar jag

Det finns mycket jag saknar.

Det jag saknar är personer som jag inte har vid min sida för tillfället. Edo, mamma, syster yster, pappa, hela KG etc.

Sen finns det tider och perioder som jag saknar till och från. Ikväll såg jag The Butterfly Effect, med det slutet som var när jag såg den på bio. Jag minns hur jag grät när jag kom ut därifrån, men minns inte varför. Men nu när jag tänker på det så saknar jag den tiden. Den perioden. Att få gå i högstadiet och bara njuta.

Tänk om man fick vara liten igen (9-10 år). Bo hemma, läxorna gjorde man på kvällen innan man åt kvällsmål och sen gick isäng. När skolan var det bästa och det värsta man visste. När ens planering bestod av att tänka på fredagens disco och vad som skulle hända där.

Men, samtidigt skulle jag inte vilja gå tillbaka och gå i mellanstadiet igen. Jag fick min beskärda del när jag vikarierade i v:åsen. Fast, vissa dagar var jag lite avundsjuk och hoppades att de njöt av att få vara i den åldern då livet lekte och det svåraste man visste var division. För det gjorde inte jag, när jag var i den åldern.

Men, man lär sig av sina misstag.

/T

27 - min favoritplats

Jag har många favoritplatser. Men alla ryms inom Ålands gränser. De flesta innebär en underbar vy över vatten/hav/strand/berg/röd granit.

Att få ligga på en solvarm granitklippa med gott sällskap, god mat och solen som värmer är en underbar känsla. Att få lägga sig ute på en ensam kobbe en ledig dag och njuta av vädret.



En av mina favoritplatser.

Såklart finns det några på Kumlinge också. Ett är att få sitta med ryggen mot båthuset och höra vågorna klucka mot bryggan.

De flesta av mina favoritplatser behåller jag för mig själv. Men, de är värda att hålla för sig själv också. Och visa för dem man verkligen bryr sig om.

/T

26 - mina rädslor

Frågan är ju vad skillnaden är mellan fobier och rädslor. Ska man separera dem eller ska allt gå under samma rubrik?

Om jag ska tala om fobier så finns det några jag har. Ormar, öppna saxar och sekatörer (sett för många maffiafilmer). Men det är saker som jag hela tiden lär mig acceptera och lägger i min låda för saker som jag ogillar, men inte är fobier mera.

Men mina rädslor är däremot att dö i ensamhet. Att vara ensam när den dagen kommer att ens liv är slut. Att det inte finns någon där vid min sida.

Sen finns det rädslor för att jag ska drabbas av sjukdomar som inte går att hantera. Sjukdomar som kanske sätter käppar i hjulet för mitt liv. Eller att jag hamnar på ett äldreboende, där man inte blir omhändertagen. Så som det ser ut idag skulle jag inte vilja våga bli gammal, varken hemma på åland eller i sverige.

Men, samtidigt så får man ta sådana saker när det händer. Man kan inte planera för mycket. Det finns en hel del annat att lägga sin tid på.

/T

25 - en första



Det här är första bilden jag tog när jag köpte min kamera. En underbar vintermorgon med en massa pudersnö.

Längtar nästan tillbaka. Men samtidigt så börjar jag bli lite trött på all snö. Så, jag skulle gärna ta lite vår, sommar och höst innan det är dags igen.

Ha det!

/T

24 - det här får mig att gråta

Jag har kommit underfund med att jag är en rätt blödig person.

Jag gråter av stämsång, julmusik (förutom väldigt kassa och ostiga julsånger), sorgliga filmer.. Ja, det vanliga.

Sist jag grät var när jag åkte från Arlanda häromveckan. Det var även lite jobbigt att lämna åland efter julen.

Så jag är väl rätt normal på gråtskalan.

/T

23 - det här får mig att må bättre

Av någon anledning är det när jag får göra något med händerna. Som att baka, sticka, sy, måla, helt enkelt allt som är kreativt. Det gör att jag får lugn.

Att baka när man är ledsen är något jag har ärvt av min mamma. När hon var ledsen och jag var yngre så brukade hon baka. Jag har nu tagiit över det och när jag är ledsen så bakar jag. Brukar oftast sammanfalla med att Edo har åkt från sundsvall eller när han har åkt på jobb.

Överlag när jag blir ensam så bakar jag. För då är man ledsen över att man blir lämnad.. När man bakar måste man fokusera på receptet och vad man gör. Sen är det en rätt härlig känsla att knåda deg.

Sen det som får mig att må bättre är närhet och beröring. Kramar och dyl.

Ja, det där vanliga.

Och såklart massage.

Sen snälla ord, florrig mat och florr gör mig gladare.

/T

22 - det här upprör mig

Ja, orättvisor. Sen vad det är för specifika orättvisor det kommer inte upp såhär just nu. Inget som är top of mind.

Det som däremot är lite irriterande är att vi får studiebidrag den 4e varje månad, men hyran ska vara betald den sista, telefonräkningen den 28e etc.. Nå, det är väl smällar man får ta när man lever i sverige (förutom att euron är så svag)

En annan irriterande sak är är folk som inte kan lyfta på fötterna när de går. Jag vet att jag också hasar fram ibland (detta gäller när jag är trött i fötterna och har mina mommotofflor på mig). Det kanske är något som kommer till att man har tofflor på sig? Vad vet jag?

Så en sista sak som irriterar mig är folk som går långsamt. Jag har svårt att gå långsamt (om jag inte är ute på promenad som går i lugn takt), dessutom blir jag lätt stressad av folk som går långsamt. Jag blir jättestressad av att hamna bakom någon som går sakta och inte kan komma om. Jag vet att det säkert är stressande för den som är framför, men det är bara sådan jag är.

I övrigt är det skola fullt igång igen. Idag lossnade det någolunda för mig när det kom till kodning. Så, ska bli intressant att se hur det går imorrn.

Ha det!

/T


21 - ett annat ögonblick

Nu har jag funderat igen, vad för ögonblick jag ska välja.

Förra ögonblicket var Ruisrock.

Det här blir när jag satt i bilen med mamma på väg till Arlanda. Tidigt på morgonen när jag åkte till USA. Minns hela morgonen så tydligt nu. Bilresan från Täby till Arlanda. Frukosten, den andra frukosten. Hur det gick upp för mig att jag skulle åka iväg i tre veckor helt ensam. Att jag inte hade någon som helst aning om hur det skulle bli. Bara att mina släktingar hade lovat att ta hand om mig. Att jag själv skulle få ta ansvar och ta hand om mig själv.

Minns hur stressad jag var när vi kom fram till Frankfurt. Hur jag sprang runt flygplatsen och jagade rätt gate. Sen all mat de petade i oss på flyget.

Skulle jag ha tid och pengar skulle jag mer än gärna göra om resan igen.

Så dagens ögonblick är från den 6e april 2009.





Min fina frukost.

/T

20 - den här månaden

Januari. Hmm. Har bestått hittills och kommer nog att bestå hela månaden genom av plugg.

Annars händer det inte så mycket intressant och roligt. Hawaiifest på kåren ikväll. Är lite smått sugen, men vi får se hur det känns ikväll.

Igår hade vi opponering och examinering av b-rapporten. Fick en jättesnäll handledare/examinator. Så jag slapp vara nervös över att bli doppad i tjära och sen rullad i fjädrar pga rapporten. Utan det var en liten mysig stämning när vi satt där. Avslappnat och trevligt (så trevligt det nu kan bli när man ska opponera på rapporter om visuell kommunikation)

På måndag är det dags för att flytta in på skolan igen. Dags för webbdesign och utgående från schemat så är det fullt ös. Så lika bra att ta sitt pick och pack och flytta.

Det är mitt januari, enligt en student.

19 - det här ångrar jag

Ja, då var det vad jag ångrar.

Jag är den som brukar ångra en hel del. Saker jag gjort och först och främst saker jag inte gjort eller sagt, men önskar att jag hade. Att jag inte sade vad jag tyckte och tänkte vid ett visst tillfälle. Eller att jag köpte den där saken som jag kanske inte behövde.

Men, det som jag därmot ångrar mest är att jag har tappat kontakten med personer som jag tidigare umgicks rätt frekvent med. Som de jag umgicks med i högstadiet. Att jag bara tappade kontakten. I efterhand känns det lite konstigt att det bara blev ett slut på det hela. Att folk som man har berättat en hel del för och som man har delat en massa upplevelser helt plötsligt inte är den man först ringer och berättar något för.

Men, det kanske var bäst. Eller?

Så det är vad jag ångrar mest. Sen finns det lite småsaker på sidan om som jag ångrar. Som att jag har varit blåögd och lite naiv vid vissa situationer. Men, man lär sig av sina misstag.

/T

Urk!

Hela dagen har varit sådär slö. Har inte satt min fot utanför lägenhetsdörren. Kan var rätt skönt ibland. Speciellt efter allt rapportskrivande.

Men, med allt bra kommer också något dåligt. Jag är så grymt rastlös nu! Borde egentligen gå och sova, men av någon anledning är jag fortfarande vaken. Hmm.

Har kollat på priser att åka och skida över dagen till Hassela. Rätt billigt för både skidhyra och liftkort. Sen att det ligger en timme iväg gör att jag blir rätt motiverad att åka. Men, det gäller ju att ha lite pengar i plånboken också, så man har något kvar efter att man skidat. Funderar fram och tillbaka. Får se hur jag gör. Har ungefär en månad att fundera på saken, för jag lär inte åka ensam. Det är lite trist.

Började kika på Black Swan idag. Jättefin film, men efter ett tag fick jag obehagskänslor så jag stängde av. Skulle nog vilja se hela, speciellt när den handlar om dans. Men, när jag får obehag har jag svårt att njuta av själva filmen..

Imorrn borde jag läsa igenom rapporten som jag och Isak ska opponera på. Men, tyvärr så är mitt word lite kinkigt och vill ogärna öppna docx. Så, jag måste få det fixat på något sätt. Ettdera knallar jag ner till skolan och gör om dokumentet och skriver ut det i den datasal där det är gratis. Eller, så mailar jag det till någon som kan göra om det till ett doc. Stora problem.

Imorrn har jag tänkt skriva det där inlägget som jag väntat länge på att få skriva. Del 19, om mig. Det jag ångrar.

Men först ska jag sova.

Ha det!

/T

18 - min favoritfödelsedag

Efter lite tanke så har jag två födelsedagar som jag minns.

Den första var senaste födelsedagen, när jag fyllde 22. Hade tänkt stanna i Sundsvall och fira min födelsedag. För jag skulle jobba den helgen, så jag kunde inte åka hem och fira den. Var på jättedåligt humör och ledsen. Ensam på min födelsedag var inget jag var beredd på. Men, helgen skulle nog gå ändå.

På fredagskvällen ringer det på porten. När jag svarar är det någon som säger att det är mamma som vill bli insläppt. Jag tror att det är ett dåligt skämt och lägger på. Då ringer mamma upp mig och frågar om jag inte ska komma och öppna dörren, så hon slipper stå ute och frysa. Då springer jag ner för fyra våningar och slänger mig i famnen på mamma.

Att slippa vara ensam på sin födelsedag och dessutom få en sådan överraskning från mamma. Det var underbart!

En annan födelsedag jag minns. Eller snarare födelsedagskalaset/partyt jag minns var när jag gick i 3an och hade fyllt 9år. Hade bjudit in nästan hela klassen på "party". Det var jättekul och jättelyckat! Minns att frysen var full av hamburgare efteråt.

/T

17 - mitt favoritminne

Hmm. Svårt det här med. Jag har så många minnen som ligger mig varmt om hjärtat.

Ett som jag kommer på nu var när jag och Edo var i stockholm sommaren 2009. Han fick i födelsedagspresent att gå på Gröna Lund och sen gå och se på Stockholm Live. Det jag minns nu var att bli mött av honom på CityTerminalen och sen gå igenom en sommarljummen stad. Underbart!

Annars ligger nog de få resor jag gjort mig varmt om hjärtat. Första och andra USAresan innehåller många fina minnen som jag håller kär.

Sen många minnen från när jag var liten. Minnen av mina föräldrar, minnen av en lycklig barndom, minnen av min kära syster. Sen allt därtill.

Passligt nog har jag fyllt på med foton på kylskåpet. Jag och mamma satt och gick igenom lite foton från när jag och syrran var yngre förra veckan. Kul att få gå igenom dem och minnas vissa tillfällen. Så vissa fick åka med hit till Sundsvall och hamna på kylskåpet

/T

I Sundsvall inget nytt

Ja, det är mest pill och pill och pill med rapporten som ska vara inne på måndag. Saker som ska skrivas saker som ska redigeras. Saker som ska flyttas och saker som helt enkelt inte får plats eller har någon relevans.

Skulle egentligen ha varit 11 på skolan imorse, men efter lite dålig planering av mig (bekvämt att lgga i soffan) kom jag mig iväg först till halv 12. Satt i skolan tills de snart tänkte stänga, då begav vi oss till Barista i stan för att skriva, snacka strunt och faktiskt få en hel del gjort. Lagom tills att tröttheten kom smygande och klockan tickade på fick det till sist vara nog.

Så där var min dag. Imorrn lär det vara samma visa. Men, det borde vara det sista. Eller, man vet aldrig. Mitt i allt sitter jag där mitt i natten och skriver så fingrarna blöder.

Ja, mer än så händer det inte i mitt liv just nu.

Har dessutom dagarna helt på fel, så jag tyckte det var lite folk i skolan för att vara en tisdag, men det var tydligen lördag.

Men snart kanske det blir andra bullar. Då jag först ska prova min nya hushållsmaskin för att sätta lite bulldeg och sen börja med en ny kurs - webbdesign.

Ha det!

/T

16 - min första kyss

Hmm. Då är ju frågan vad man ska räkna som sin första kyss. Den som var på "riktigt" eller den som verkligen var den första? Hmm

Den första var bakom en lekstuga på en klasskompis födelsedagsfest i mellanstadiet.

Den första riktiga var väl lite senare med en kille som jag gillade. Lite bättre än den där kyssen bakom lekstugan.

Finns väl inte så mycket jag kan berätta om någondera av dem. För jag har mestadels glömt/förträngt.

Ja, det var punkt 16.

/T

Jag måste ha varit snäll

För de här fick jag i julklapp.



Dessutom hur bekväma som helst. Visst hade jag ont dagen därpå i fötterna av allt dansande, men det hör till. Vill man vara fin får man lida pin.

Och jag städade faktiskt ut några par skor ur min garderob hos mamma här i veckan. Så då var det bara ett trevligt tillskott.

/T

Julens soundtrack

har definitivt varit



/T

15 - mina drömmar

Jag har många drömmar. Vissa som ligger närmare i tiden och vissa som ligger en bit bort.

Men en stor dröm är att få vara nöjd med det jag väljer att göra när jag är 35. Att jag är nöjd och glad med att stiga upp varje morgon och bege mig till jobbet. Att jag trivs med det jag gör och att jag inte är sur och grinig varje morgon, att jag vill stiga upp tidigt och gå på jobb. Att jobba över inte skrämmer mig. Etc.

Just nu vill jag stanna kvar på åland när jag är klar. Så länge som jag hittar just den ovanstående arbetsplatsen, så lär jag nog kunna trivas kvar på åland.

En dröm som ligger här i närheten är att få åka tillbaka till USA och uppleva mera av landet. Kanske stanna en längre stund i NY, njuta i Miami, se Las Vegas, LA etc. Men det gäller ju att ekonomin ska gå ihop först.

Sen finns det en dröm som ligger lite halvt nära i tiden och lite halvt längre fram i tiden. Tanken är att när skolan är klar, sommaren 2012, så ska det komma ett tillskott, vid namn Frank. (uttalas FRÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNK, inte FRANK).



Kommer att bli kanon! Usch är så hemskt hundsjuk nu efter att först syrran var hem med Lilli, sen har jag pajjat på svärmors tre westisar. Tur att jag är tillbaka i Sundsvall, för här kan man inte gå fram till alla hundar och fråga "får jag pajja?" för då tror de att man ska göra sönder hunden..

/T

14 - vad hade jag på mig idag?

Den här dagen ska gå i rapportskrivningens tecken. Har inte kommit så långt som jag borde, så ångesten ligger på smålur och mjukiskläderna är på.

Så, min outfit of the day;

Mjukisar från ICHI (panikhandlades inför en dansuppvisning, är numera mina favoriter när det kommer till att slasa och hasa runt i)
Linne från Gina. Gammalt, men mycket bekvämt. Bra tyg, sådär lagom mjukt.
Fleece från H&M. Även den är gammal, men mycket bekväm.

På det en touch av nystickade yllisar (julklapp av farmor) och lite gammalt nagellack.

Elegant? Jajjemen!

Om jag tänker visa mig utanför dörren idag? Nej.

/T


RSS 2.0