mums!

När jag var hem till åland passade jag på att fråga farmor om hur hon bakar sitt hemvete. För allt jag hr hittat i butiken hemma har varit långt ifrån lika smaskigt som hennes.

Så, jag fick hennes recept och idag blev det dags att provbaka. Lånade mammas brödskutta (träbit som man skuffar bådet in och ur ugnen med). Det tar nog många år innan mitt blir lika gott och perfekt som farmors, men jag är en bit på väg.



Passade perfekt att mumsa på idag som belöning för att den här kursen är klar. Fick bra feedback på våra uppsatsidéer och jag fick låna bok från den långa kurslitteraturlistan. Så en bra dag helt enkelt.

Nu ska jag dricka upp mitt te och vänta på att jag får åka till Midlanda och hämta Edo.

Ha det!

/T

på gång

Hemtenta 2 klarskriven. Kändes skönt att det gick bra efter att vi kom fram till vilket ämne som var mest intressant. Äntligen kunde en stor sten falla från hjärtat. Att börja ha en idé och tankar på vad man ska ägna den kommande tiden åt.

Har haft internetproblem till och från under kvällen, men nu verkar det som om ServaNet har bestämt sig för att plugga i stöpseln igen. Passar mig bra när jag äntligen har fått igång nerladdningen till SS, fick tillgång till Lion i samband med att jag köpte ny dator. Så, nu ska jag uppdatera medan jag fortfarande får det gratis.

Läste på lite om vilka funktioner som finns och jag är nyfiken. Ska bli kul att få testa!

Imorrn är det dags för redovisning av grupptentan. På kvällen är det pre-utställning på Tonhallen av vårt REKO-projekt. På fredag är det dags att flytta utsällningen till Kulturmagasinet där vi ska få ha ett eget rum och allt. Ska bli kul att få visa upp för resten vad vi har gjort. Fast, på ett sätt känns det lite skumt. Direkt när jag lämnade Sundsvall för sommaren så lämnade jag det projektet bakom mig. Men, ibland är det bra att ta tag i saker och fundera på om det behövs piffas till.

Förövrigt så fick jag en superb idé på en födelsedagspresent idag. Eller, presenten i sig är redan inhandlad. Det är förpackningen runtom som ska köpas. Ska blir kul att få se vad jag lyckas få ihop. Blir det bra fotas det av och läggs in i portfolion.

Som de här som ska få lite fixativ innan de ska in i portfolion.





Dåså. Då var jag halvvägs på nerladdningen av Lion. Bara hälften till då.

Ha det!

/T

hemma

Är hemma hos mamma för stunden. Jag hjälper henne med lite smått och gott. Brukar vara tvärtom. Men, när det kommer till twitter och bloggar så är jag tydligen den att fråga. Twitter har jag någolunda pelj på, men bloggar. Tja.. Det är väl sådär med den grejen.

För tillfället har jag kallat mig klar med tentan. Kan fortfarande ändra mig och göra om den om jag vill. Men, det blir en massa omvägar, så jag kallar mig klar. Så får det vara bra med det. Känns rätt skönt att kunna lämna den lite åt sidan. Att slippa fundera på sensemaking, relationships management och excellence teorin.

Men, men.

Inatt kommer syster yster och Lilli. Ska bli mys att få träffa dem igen! Speciellt när det inte är allt för ofta vi ses. Ska bli kul att få se när hon ska ställas ut på söndag. Att få se hur fint Lilli kan bete sig och hur duktig syster är med lilla sötnosen.

Mycket svammel idag, ja. Jag vet. Huvudet är lite på halvt efter några dagar i tentaskrivande och resande.

Nu ska jag köra hemåt till lägenheten och Edo.

Ha det!

/T

hemtenta

Ja, det säger väl sig självt att jag lär sitta och skriva i några dagar nu. Har hemtenta som väger 80% av kursvitsordet, som ska vara klar och lämnas in på fredag.

En visserligen intressant tenta, men väldigt jobbig. Känns att kursansvariga har verkligen lagt ner tid på våra frågor. Visst, det gör ju att vi som studenter verkligen tar tag i det vi har lärt oss och öser fram vår kunskap. Men, ja. Jag vet ändå inte.

Såhär kändes det igår, när tentan lämnades ut via FC.



Men, om jag är duktig idag så innebär det att jag får mera ledig tid när jag är hemma. Dvs mer tid att lägga på att umgås med mina nära och kära. Inte helt fel det. För tanken är ju att jag ska åka hem imorrn. Och ha så mycket som möjligt av tentan skriven.

Ja, då var det väl bara att ta och återgå till böckerna och frågorna. Och den kära frågan om cocreational perspective.

Ha det!

/T

frengers

Det är ett underbart uttryck som förklarar en knepig relation, frengers.

Frengers - Not Quite Friends, Not Quite Strangers


Ett uttryck som förklarar de man hejjar på, men kanske inte pratar mera med. De man nickar åt i grönsaksdisken på ICA, de man säger hej åt på bussen. Men kanske inte dem man berättar hela sitt liv för.

En person kan ju gå från frengers till friends. Men kan en person gå åt andra hållet friends-frengers?

Eller?

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och fundera på vad det är som gör att förkylningen har kommit tillbaka en tredje gång.

Ha det!

/T

Frengers är ett riktigt bra album av Mew, för den som var nyfiken.

när det skär sig

Kikar på en intervju med Carola och minns plötsligt när jag var portad från en av mina närmaste vänners lägenhet. Orsaken till denna portning var att det var Melodifestivalen och att han och jag inte delade åsikt om Carola.

Jag är inget direkt fan av Carola. Men, hon får göra sin grej, visst. Men det lär inte smita under min radar, utan jag lär kommentera hej villt.

Jag minns att jag glatt såg melodifestivalen hemma hos mamma, där jag fick ha ordet fritt. Och där jag fick kommentera även om det var någon som sjöng. Men, jag förstår (och jag förstod då) hur han tänkte. Carola är en av hans största idoler (låter konstigt, men ni förstår hur jag menar), inte vill jag att någon ska komma och prata när en av mina favoritartister spelar.

Carola är förövrigt den enda som kan ha på sig en glittertop i nyhetsmorgon en lördag morgon. Ja, det skulle väl vara Ola Salo då. Men, kanske hos tycker att livet är en fest?

Ha det!

/T

lost and found

Ibland är det skönt att ha en sambo som vet hur jag tänker. Det tog honom 2 minuter att hitta mitt usb-minne som jag hade lämnat efter mig i lägenheten. Jag som till sist trodde att allt mitt arbete som jag hade gjort var borta. Men, nu känns det lite bättre. Bara jag får de filer jag behöver så kan jag arbeta vidare.

Om en vecka borde jag vara hemma! Ska bli skönt att få komma hem en sväng. Även om det inte innebär att jag är ledig. Utan jag har faktiskt en hemtenta att skriva. Men det ska bli mys att få mysa med Lilli och mamsens små lurvbollar.


Söta Lilli som ska ställas ut nästa helg.

Nu ska jag börja fundera på lunch innan jag tar och beger mig mot skolan och pluggar.

Ha det!

/T

omtanke

Förra veckan var jag och kikade på sleeves till Smurfen. Såg något fint, men köpte inte. Detta ledde till stor ånger och idag fick jag ta mig en resa med bussen (jajjemen, jag kan numera hoppa på bussen hos mig och åka hela vägen ut till Birsta) till Birsta för att köpa det.

Av någon anledning så tror jag att det passar mig som handen i handsken (dålig ordvits, jag vet).


Bild härifrån.

Morgondagen är egentligen ledig, men vi ska träffas i uppsatsgruppen och diskutera uppsatsämnen och försöka plugga lite. Då ska jag inviga min nya sleeve och ta med Smurfen till skolan.

Nu ska jag gosa ner mig under filten och lyssna på hur vinden tjuter.

Ha det!

/T

minnen

Njuter av en underbar låt som på något magiskt sätt får mig att bli 14 igen.

Bara genom att höra de första tonerna, den lilla tysta pausen, det lugna pianot, Chris Martins skrovliga röst.. Allt faller på plats och jag blir 14 igen.

En underbar låt och det var en underbar tid. Jag gillade att vara 14, vad jag minns. Det var en trevlig tid. Eller, det jag vill minnas var en trevlig tid, sen finns det säkert mycket som jag har plockat bort, som jag inte vill minnas. Tråkiga saker.

Men i samband med den här låten minns jag det som var bra med att vara 14. Att få spela Monopol, se på film och lyssna på en massa Coldplay.



Amsterdam - Coldplay (från albumet A rush of blood to the head)

Ha det!

/T

åh nej

Hade en riktigt bra helg! En riktigt trevlig inflyttningsfest hos CG. Kul att vi gick till kåren med ett litet tema som passade ihop med filmsittningen (vi var biobesökare, utrustade med popcorn och egengjorda 3D-glasögon). Kvällen avslutades med en massa dans på kåren och sen en kall cyklingstur hem.

Gårdagen spenderades med att städa lägenheten och baka kolasnittar.

Idag har jag suttit på en bra och lite seg föreläsning. Fick fundera på lite småsaker. Som senare ledde till ett a4 med text och tankar om det kommande valet. Detta har kanske rört till det i grytan. Funderar på om det var bra eller inte.

Lär märka under kvällen och natten. Om jag ligger vaken och funderar eller inte.

Så, nu ska jag äta kolasnittar och sticka några varv på min halsduk.

Ha det!

/T

laserhallen

Igår var vi några till laserhallen här i stan och spelade. Det var jättekul! Och det gick lite bättre den här gången än första gången när jag hamnade totalt sist. Kvällen anvslutades på Max med en lyxshake och lite struntprat.

Om en liten stund ska jag hoppa i jobbkläderna och gå till Friskis. Har receptionspass. Sista receptopnspasset innan vi flyttar. Ska bli riktigt kul! Är riktigt nyfiken på de nya lokalerna! Tror att de nya lokalerna kommer att sporra mycket bra! Hoppas våra medlemmar blir lika sporrade!

Ikväll är det dags för inflyttningsfest hos CG. Det är även storsittning på kåren för Committ, tanken är att vi ska gå dit senare och kika på när nollor blir ettor. Lite trist att det inte blev någon sittning för oss, men vad är väl en bal på slottet?

Såhär såg jag ut när jag själv var nolla, utklädd till Cruella DeVil på storsittningen.



Och förra året när jag var fadder och Grynet.



Jag hade även rosa tyllkjol och en fin tiara (som syns lite halvdåligt).

Det var två roliga kvällar och bra avslut på nollningen.

Men nu ska jag hoppa i Friskiskläderna och bege mig mot Friskis.

Ha det!

/T

nöjd

Igår var jag Nöjd_tjej_88. Eller kanske Nöjd_men_fattig_tjej_88 bättre passar in.

Jag tog nämligen tag i mina önskningar och suktningar. Efter fyra år med kokosbollen (min gamla dator) så fick det bli en ny medlem i familjen; Supersmurfen (13" MacBook Pro).

Jag är jättenöjd! Lite tungt att veta att jag numera måste leva snålare än tidigare, men det var det värt! Det fick bli en för tidig födelsedagspresent/julklapp/examenspresent till mig själv.

Men samtidigt, jag skulle nog inte ha uppskattat den lika mycket om jag inte hade fått sukta ett tag. Om jag inte hade fått spara och längta. No hard feelings mot de som har möjlighet att köpa direkt, men för mig själv känns det bättre när jag spenderar dyra pengar om jag fått sukta och längta ett tag. Att jag känner mig värd det.

Min nya mackelimac

Annars så har min kära förkylning tagit en ny vändning. Fick en rejäl hostattack inne på ICA igår. Fick tömma korgen och gå ut och hosta på parkeringen. Lät såpass illa så att en gammal gubbe kom fram och frågade hur det var med mig.
-Bra, jag är bara förkyld, sade jag.
-Hoppas att det är bara det, sade gubben.

Fick en ny hostttack inatt. Så morgonen var rätt seg. Tror jag spenderar resterande del av dagen i sängen. Måste ändå installera en del program. Så kanske lika bra. Ska ju på födelsedagskalas ikväll.

Ha det!

/T

en tankeställare

Vilken makt sociala medier har. Tänk hur många man kan nå ut bara genom att publicera något på twitter eller YT.

Hade en bra föreläsning och Excellence teorin idag. Fick se den här filmen, som jag iofs sett tidigare, men den här var uppdaterad och lite omgjord sen de tidigare.



Föreläsningen gav mig en del idéer. Både till hur jag skulle önska och vilja göra utanför skolan. Hur jag skulle vilja få folk att se hur mycket man kan göra med sociala medier. Hur mycket det kan hjälpa t.ex. en butik.
Gav mig även en del idéer till den stundande c-uppsatsen. Men, den är ju först senare i höst.

Ha det!

/T

RSS 2.0