det rullar på

Det rullar på i lagom takt på praktiken. har suttit en lång stund med illustrator idag. Fortsatte med illustrationen av ett hus som jag påbörjade igår. Börjar bli rätt nöjd. Får se sen om jag kan använda det till en av hemsidorna jag ska göra eller om jag bara får lägga det till lådan med erfarenheter.

Får se lite. Ska ha kundmöte någon gång nästa vecka.

Lät som om jag skulle få några annonser till att göra. Skulle få dem imorrn bitti. Vilket inte är helt fel! Det är rätt trevligt att få göra annonser för företag som man känner till sedan tidigare. Så man vet vem man gör åt och vilken känsla som önskas. Inte helt fel med andra ord.

Imorrn kommer äntligen Edo hem igen. Ska bli kul att få hämta honom från Sviby International, är trots allt bara andra gången på två år som jag gör det. Men före det händer så måste lägenheten städas. Den är full av slipdamm och vanligt damm.

Så nu ska jag låna mammas mopp och skurhink (för våra städgrejer är fulla av slipdamm och blir inte rena) och åka till lägenheten för att städa.

Ha det!

/T

ny vecka, nya tag

Ja, då var vecka två igångkickad.

Började koda lite smått på en hemsida idag. Men kan inte göra så mycket mer innan jag har fått träffat den som ska ha hemsidan och fått veta lite mera info. Han hunnit göra en sorts skiss också, men jag är osäker på bildvalet.

Min ena annons gick iväg till kunden på korr idag. Ska bli kul att få höra vad som sägs och tycks om mitt arbete. Kan säga att det inte är det lättaste att göra en annons som är 6cm bred och helst ska vara fylld med text.

Men, jag är rätt nöjd med det jag presterade. Sen får jag ju se vad som sägs. De kanske inte gillar det just jag gjorde.

Trivs rätt bra på Maridea överlag. De är trevliga och snälla. Finns så gott som alltid någon att fråga. Hoppas att mina stressdrömmar kan försvinna nu i samband med att jag börjat med det som legat i bakhuvudet.

Var ut på en promenad med mamma ikväll. Kallt, men skönt. Var ut och gick på isen i kvällssolen. Var riktigt vackert ute, synd att jag inte hade kameran med mig. Men, det kommer nog fler vintrar.

Ja, i stort vet jag inte mera vad jag ska berätta.

Ha det!

/T

irriterande

Stressdrömmar som inte vill försvinna, en dator som inte gillar livet, två kattungar som väcker en mitt i natten, en bil vars fjädring låter illa..

Blä säger jag bara!

Men, men. Allting ska väl ordna sig så småningom. Bara snön smälter så ordnar sig allt.

Borde sätta mig och göra det ena och det andra idag, men det verkar inte bli. Jag är trött i huvudet och kroppen. Skulle sitta fint med en lång och lugn natt utan drömmar och webb, maffian eller skidtävlingar.

Om jag skulle ta och snöra på mig joggingskorna och ta en lång promenad? Det är ju trots allt kanonväder ute!

Ha det!

/T

första veckan

Då var första veckan på praktiken över. En intressant och lärorik vecka! Har lärt mig en hel del och har redan fått en bra insyn över hur det fungerar på "riktigt" utanför skolan, på en riktig byrå. Alla intryck har gjort att jag har somnat som en stock varje kväll (när inte mammas två kattungar kört rally med min säng som vändplan dvs).

Den här veckan har inneburit: annonsfix, fotoredigering, textredigering, fixa mockups på hemsidor, jaga info/läsa på om wordpress, leta inspiration till att laga hemsidor och annonser, sitta på möte, dricka kaffe, dricka te och allmänt suga in så mycket jag orkar och kan.

Ser verkligen fram emot mina kommande veckor!

Men, jag måste nog jobba lite över helgen. Ska försöka börja koda lite smått på en hemsida, så jag har en bra idé att visa upp på ett kundmöte. Gäller bara att min dator orkar med det, för även om jag inte vill inse det så har den börjat bli lite trött på livet.

Men, den ska hålla ett tag till, det har jag bestämt! Sådeså!


Är inne i en period då jag fastnat för vattenfärg. Lite sent om man jämför med klassen, men men. Någon måste vara sen också!

Haha

Ha en trevlig fredagskväll!

/T

dag tre

Har avlöpt bra. Har jobbat lite smått med en annons som jag egentligen blev klar med igår, men när jag tittade närmare på det ena fotot, så var jag inte nöjd. Så idag har jag försökt retuschera bort en blank panna i ps/cs3.

Har även gjort en mer utförlig mockup på en hemsida som ska göras om och så har jag även läst på om wordpress. Ska försöka bygga upp en annan hemsida med hjälp av det. Så, det kan bli intressant och mycket lärrorikt.

Så dagarna rullar på. Mycket kaffe och mycket dator, som det ska vara.

Snart stundar helgen och det ska bli skönt! Jag som är sådär morgonpigg är lite smått död när jag måste stiga upp 07.20 varje morgon (06.20 svensk tid) för att vara på Maridea lite före 9. Men, det är det värt! Jag får ju sova på lördag och söndag!

Nu ska jag mysa lite med mammas ena kattunge, som äntligen vågat närma sig.

Ha det!

/T

första dagen

Så, då var jag hemma efter min första dag. Intressant och lärorik är det jag kan sammanfatta dagen med!


Morgonmöte och genomgång av veckans händelser och arbeten. Och jag blev introducerad. Fick även träffa på de som jobbar på Strax Online, de som jobbar mera med hemsidor. Ska även vara där och jobba lite. Vilket inte är helt fel, då jag vill lära mig mera om webbdesign.

Har fått mina arbetsuppgifter för den här veckan. Ska göra några annonser till en bilaga/infoguide. Fick även sitta med på ett möte idag. Rätt intressant att få sitta på sidan om och höra vad som sägs och hur planeringen går till. Sådär på "riktigt".

Verkar vara ett bra och trevligt gäng på Maridea. Så jag ska nog trivas de kommande veckorna.

Nu väntar en lugn kväll och lite mys med mammas kattungar.

Ha det!

/T

funderingar kring morgondagen

Imorrn är första dagen på praktiken. Ska bli jättekul och jätteintressant. Säkert kommer jag att lära mig tusen olika saker också!

Men, ändå är jag nervös. Hur kommer det att gå? Kommer de vara snälla? Kommer de gilla det jag producerar och kommer jag trivas?

Många frågor, men allt lär väl släppa imorrn i samband med att jag får börja.

Idag har jag hunnit med ett besök hos mormor, sett min morbrors utbyggnad på huset (kikat på garderober och badrumsrenovering, jätteintressant!!) och ätit tårta hos min kusin. Inte så illa uppladdning inför morgondagen.

Nu ska jag slösurfa, fundera på morgondagen och hoppas på att jag får sova inatt.

/T

hemma!!

Äntligen hemma! Underbart skönt att få vara hemma hos mamma igen!

Har under den korta tid jag varit här så har jag hunnit få bekanta mig med mammas nya kattungar och även lyckats få den ena att ligga i sängen med mig.

Imorrn måste jag tvätta av bilen och på samma gång passa på att kolla att allt är ok. Den låter lite konstigt just nu.. Sen vankas det även födelsedagskalas hos min kusin vitamin. Ska bli gott med tårta. Det har jag förtjänat!

Nu ska jag strax sova, ska bara skratta lite åt mammas ena kattunge som jagar sin svans.. Lättroad? Jepp

Ha det!

/T

urklipp om en lögn



Jag har en blogg på x3m där jag skriver lite sporadiskt, lite nu som då. Det ovanför är ett urklipp från senaste inlägget.

För den som inte ser så skrev jag såhär:

"Jag har ju en blogg här med..

Usch, igår ljög jag för en föreläsare. Han frågade om jag skrev mycket. Jag svarade att när jag var liten skrev jag dagbok, men när dagboken var slut slutade jag skriva. Men, det är ju en fet lögn. Jag fortsatte skriva i sporadiska häften, lösa sidor. Lite här lite där.

Sen i bloggen här, bloggen på Lunarstorm (som numera gick igraven ihop med hemsidan), min egna blogg, sen numera även på twitter och på xit. Sen älskar jag att skriva brev. Och nu menar jag att skriva brev för hand. Det är en underbar känsla att få öppna ett brev som är skrivet för hand. Så sist när jag och min sambo var ifrån varann (jag var här i sundsvall och han var på jobb) så skrev jag ett brev om dagen till honom. För hand. När jag var klar skickade jag dem med posten.

Så jo, jag skriver. Jag skriver för mig själv, jag skriver för att andra ska få läsa. Jag skriver åt dem som lyssnar och åt dem som inte kan lyssna. Ord som jag inte kan, vågar eller vill säga på riktigt åt en person. Saker jag glömt att säga.

Ni, vet.

Alltid när jag har varit hem till mamma brukar jag lämna en lapp där det står något litet glatt. Om hon inte är hemma när jag åker dvs. Allt för att göra någon glad.

Så jo, jag skriver. Jag ljög för föreläsaren.

Det jag inte ljög för föreläsaren om var vad jag ville göra efter skolan. Jag vill bli lycklig. Jag vill vara nöjd med det jag gör varje dag. Jag vill njuta och känna mig trygg. Allt det som jag suktar så hårt efter just nu. Speciellt när jag inte vet vem jag skulle ringa om jag bryter benet och måste till sjukhuset. Den enda jag kan ringa är ambulansen..

Föreläsaren gav mig ett snällt svar, som gjorde mig glad. Han svarade på mina drömmar genom att säga att han trodde att jag skulle bli lycklig. Tack, att någon tror på mig!

Nu ska jag fortsätta med skolarbete.

/T"



Så jag ljög, vet inte varför. Men det kändes bra då och där.

Nu ska jag städa lägenheten och fundera på vad jag behöver ta med mig hem för våren.

Ha det!

/T

slutresultat

Här är då mitt slutresultat av en veckas hårt slit.





Min bok. Min första handsydda, handbunda bok. Den har sina små skavanker, men det sägs att det tar 20 år att bli en bra bokbindare.

Så, då är det bara 19 år kvar (och några dagar)..

Imorrn är det dags för examination för min del. Har sett halva klassens och imorrn väntar andra halvan. Ska bli intressant att få se vad alla har gjort. Sen hägrar praktiken.

Nu ska jag kika på Magnum och äta några bullar.

Ha det!

/T

stressigt!

Redovisningen gick bra igår. Lite i längsta laget kanske. Kände mig lite smått stressad efteråt. Jag ville ju sätta igång på riktigt med nästa del av skolarbetet. Men, då satt vi i fyra timmar och diskuterade kerning, spärrning, marginaler, luft, rytm etc..

Hade svårt att somna inatt, låg och funderade på var jag ska ta tag i skolarbetet. Är en massa att göra. Har just och just börjat. På fredag har jag handledning, då ska jag ha fått ihop en vettig skiss, ha pappersprover, frågor etc. Det var bara att stiga upp när klockan ringde imorse och sätta sig att skriva typografihistoria.

Nu tror jag att jag har en plan över hur jag ska göra. Är inte säker. Det som sätter lite käppar i hjulet är att jag ska jobba på lördag och torsdag kväll. Det handlar visserligen om tre och två timmar. Men det är ändå en massa viktig tid. Nåväl. Det ska gå det med.

Ska visa vad jag gjorde i senaste uppgiften, det som redovsades igår





Det är tre grafiska blad, ritade för hand i typsnittet Palatino Linotype. Bilderna tog jag igår med mobilen på redovisningen. Därav en lite halvdålig kvalité.

Nu måste jag återvända till typografin. Är inne i boktryckarkonsten i sverige.

Ha det!

/T

examinering

Examinering på första delen av avancerad typografi idag. Jag är rätt nöjd, så jag hoppas att det går bra! Tyvärr så har jag drömt mardrömmar om mina grafiska blad inatt. Skulle varit en god idé att ha fixerat med fixativ. Men, det får bli när jag har inhandlat fixativ.

Ska bli skönt att få en del av kursen borta. Att bara ha den stora uppgiften kvar. Och usch och fy vad mycket jobb jag har kvar att göra på den!!

Sitter och räknar ner dagarna tills jag får gå ut på praktik också. Ska bli mer än underbart! Få uppleva lite vår hemma på åland. Mys!

Men nu ska jag ladda upp inför examineringen.

Ha det!

/T

ååååh! klockren!

Såg den här reklamen för första gången idag. Så klockren och riktigt underhållande!



Det här är visserligen den från Norge, men det är ungefär samma i Sverige.

Jag gillar den!

/T

varför måste jag göra det så svårt för mig!?

Sitter och pillar på affischen till vår ena uppgift. Vet inte varför jag måste göra det så svårt för mig. Men tydligen.

Hoppas att det blir som jag tänkt mig, annars har jag lagt ner en massa timmars jobb på något som jag sen senare inte tänker använda.. Hmm. Inte kul.

Har hursom hittat ett typsnitt som jag vill arbeta med; Palatino Linotype. Nu gäller det bara att hitta tre till. Blir att sitta och kika igenom skolans server med typsnitt. Finns över tusen på den. Så något borde jag nog hitta, som jag gillar.

Imorrn ska jag försöka mig på aerobicsen igen. Gick sådär sist pga för stark vilja om att DET SKA GÅ, när det inte gick. Nå, vi får se helt enkelt. Det gäller ju att jag ska hinna klart med skolarbetet också. Att jag hinner och kan gå från skolan.

Nå, det är morgondagens problem.

Nu är det bara att återgå till illustrator och Palatino.

Hopp om vår!



Ha det!

/T

typografins väg 1 och 2

Sitter och försöker plöja mig igenom ovanstående böcker. Ska skriva en engen bok om typografins historia i den här kursen. Gäller bara att få till texten. Sen är det en massa annat att göra till. Så, jag har mitt jobb gjort.

Det gäller att få den där texten skriven. Usch och fy vad tråkigt det är! Men, det hjälper mig inte så mycket just nu. Spelar ingen roll hur tråkigt det är, den måste ändå skrivas.

På fredag ska mamma hämta sina två kattungar som hon har tingat. Var med henne och hälsade på dem förra veckan. Vilka mysiga hårbollar!





Den understa är den ena mamma ska ha. Den andra var lite för livlig för att fastna på bild.. Får passa på när jag är hemma på praktik. Kommer att spendera mycket tid hos mamma när jag är hemma.

Nu gäller det bara att komma på bra namn på dem. En hane och en hona. Helst på N. Förslag mottages gärna!

Nu ska jag återgå till att läsa Marcus Gärdes bok och fundera på vilka typsnitt jag vill ha med i min bok.

Ha det!

/T

RSS 2.0