Ladda ur och ladda om

Försöker få det att bli mitt mantra för december och tiden hemma på åland. Ladda ur och ladda om.

Första stoppet för att försöka få detta att bli bra blir på torsdag då min mamma kommer hit. Ska bli skönt att få prata av sig lite (=ladda ur) och sen när hon åker borde det bli lagom med omladdning. Så att jag klarar mig de dagar som är kvar innan jag får åka hemåt.

Hemma blir det att ladda ur allt från den senaste terminen. Får umgås med KG och Edo. Och såklart den vetenskapliga rapporten.

Fick ett stort sug att spela lite Rayman när jag väl är hemma. Har inte blivit på ett tag nu och det hör ju till att man ska spela lite under julen.



Lite synd att jag lämnade Wiit hemma i höstas, men jag skulle ändå inte ha spelat så mycket, så lika bra.

Nu är det dags att ägna Metodpraktikan en stund igen.

Ha det!

/T

Going up!

Tänk vad några få samtal kan göra för ens humör. Lite prat med Mallan och Poffsan gjorde en hel del. Sen även en snabbis med Malin E gjorde att mitt humör tog sig från botten och på väg uppåt.

Idag har jag suttit lite i telefon och försökt få tag på en person inför min kommande praktik. Killen i växeln måste tro att jag är en stalker eller bara väldigt nyter över att få tag i henne.. Hursom. Hoppas att hon ringer tillbaka efter mitt meddelande!

Har en bra idé på hur jag ska göra med min portfolio för att den ska bli snygg. Fattas bara lite kartong, men jag tror det borde lösa sig på skolan. Sen gäller det att snygga till det jag vill ha i min portfolio och få ut snygga utskrifter.

Ibland är det väldigt skönt och kul att vi har sådana böcker som vi har till vissa kurser. Böcker som bara genom en snabb titt ger en tio olika idéer på vad man vill göra. Inte illa!

Nu ska kaffet drickas upp innan jag måste mikra det en gång till.

Ha det!

/T

Dålig helg

Har haft och har en dålig helg.

Känner hur jag håller på och blir förkyld, kanske inte det bästa när det kommer Japaner på torsdag.. Kanske inte är så vänligt och snällt om jag kommer och hostar och har mig på middagen. Hoppas att det går över!

Ska försöka slänga ihop en lussebullsdeg idag. Så jag kan måka in lussbeullar medan jag pluggar senare idag.

Kanske jag går ut och tar ett varv med min trasiga snöspade och försöker gräva fram bilen?

Så jo.

/T

Min brevbärare

är nog värd en guldstjärna!

Jag hade förväntat mig att tvingas halka ner till ica för att hämta ut min klänning häromdagen. Men vad finner jag på hallmattan när jag kommer hem? Jo, mitt paket (där kom guldstjärna nr.1. PLING!)

Tänkte nyss att idag bode avin komma för min ena beställda julklapp. Men tji fick jag. Hör hur någon börjar tråtta ner något i brevinkastet, och ta mig tusan. Det är mitt paket (där kom guldstjärna nr.2 PLING!)

Öppnade med glada fingrar paketet och blev om möjligt ännu gladare över min beställda julklapp. Den kommer att bli så klockren!! Vill ge den nu! Inte om 28 dagar! (eller 1 månad om man räknar veckor)

Funderar på om jag ska halka mig ner till Friskis idag igen och träna lite? Kan faktiskt vara rätt skönt för kroppen (och knoppen). Dessutom så kan jag då med gott samvete ligga på soffan resterande del av dagen och plugga.



En bild från min nästsista dansuppvisning. Nelly-dansen. Minns hur kul det var att få göra den här på kk-huset! Överlag min sista dansuppvisning på kk-huset var magisk. Att få dansa Anthony and the Johnsons på stora scenen med maffiga ljus, maffigt ljud och en maffig publik. Egoboost? Chek!

Att få dansa ut med så mycket känslor som det bara går, så underbart! Att ge allt man har en sista gång. Underbart!

Nu måste jag ta tag i skolarbetet eller bege mig till Friskis. Pest eller kolera..

Ha det!

/T


Förresten är det lite jobbigt att nu på Friskis danspass är låten Copacabana (med Barry Manlilow) med som en dans vi dansar till. Problemet med denna låt är att jag har redan en hel dans till låten. För många år sen dansade vi till låten på ÅMI. Så jag vill göra helt endra steg än de som instruktören visar..

Bara en liten parentes..

Allt annat än...

...bra på att uppdatera och plugga.

Kanske det också beror på att det inte händer så mycket i mitt liv. Skola, sova, äta, plugga, se på tv, träna och så samma visa om och om igen.

Har beställt och betalt första julklappen för iår. Känns rätt kul och bra! Hoppas bara att den kommer någolunda snart så att jag kan vara nöjd över att ha den avprickad från listan.

Har börjat fundera mera på skoluppgifterna som är i den här kursen (tenta + hemtentauppgift). Tentan känns sådär. Ska försöka plöja mig igenom hela boken, så borde det nog gå vägen. Fast, man vet ju aldrig. Hemtentauppgiften ska lösas i par där man ska gå igenom en redan skriven uppsats/arbete/studie och komma med kritik mot deras val av metod och lösning. Känns som om jag inte riktigt har allt på grej just nu. Nej. halva huvudet har redan gått vidare till nästa kurs och jullov (som egentligen inte existerar för mig, eftersom att jag ska skriva rapport över jul).

Hela helgen satt jag och letade efter en perfekt klänning att ha på mig under julen, till sist efter mycket letande (var tom till Kulturmagasinet och letade bra mönster) hittade jag den. Synd att Zara gick i konkurs här i s:vall, men genom det fick Tomas vara snäll och leta reda på den åt mig, ibland är det bra att ha goda vänner som ställer upp. Igår anlände den och den satt precis som jag ville; perfekt! Tack tack Tomas!

Igår var jag på mitt andra danspass på Friskis. Lite irriterande att de inte får leda mot speglarna (enligt Riks så hämmar det passdeltagarna), för jag har svårt att se vad jag själv gör. Dessutom är det svårt att hitta rätt rörelser, när man måste känna sig fram. "Det går inte att lära gama hundar att sitta", tja, så är väl fallet för den här gamla dansaren som är van med speglar!

Ikväll är det dags för jobb igen. Men inte mig emot, har rätt så trevliga arbeskamrater, så det är fel att klaga. På vägen hem ska jag försöka handla saffran och hyacinter. För nu ska det bli dags för jul, tycker jag.

Så, det borde vara allt för den här gången.

Ha det!

/T

6år



Såhär skrev jag den 23.11.2004.

När jag skrev det här ville jag bara att allt skulle bli som det var. Att allt skulle återgå till det normala, sådär som veckan innan. Utan att behöva fundera på prakiska arrangemang, ta ansvar.

Nu, sex år senare ångrar jag nog mina beslut som jag tog, men när man är 16 år är man kanske inte så mogen och vuxen som man kanske trodde.

Men, besluten måste tas där och då. Det fanns ingen som kunde och skulle göra dem åt mig.

Nu förstår jag mera, jag vet mera och allt har fått sjunka in.

Som jag skrev förra året. "Vi har växt i den kostym som de satte på oss, vi har växt upp och insett att livet kanske inte ska tas för givet."

Ta hand om de du har kär!

/T

Kliar i fingrarna

Det kliar i fingrarna! Vill börja julpynta. Eller, julpynta och julpynta. Här hos mig handlar det ju bara om tre julstjärnor och eventuellt en ljusslinga. Ingen julgran eller massor med tomtar överallt.

Eller, jag har ju fuskat och jag en tomte. Som åkte fram idag när jag lagade mat. Min fina Frihetsgudinna fick återigen ställa sig ovanpå köksfläkten.



Tog in min glasburk från balkongen idag och diskade ur den. Fick placeras i fönstret, testade tända den, men ska nog låta den vara släckt tills det är dags att tända den. Men den blev rätt bra, sådär som jag hade hoppats och tänkt mig.



Har däremot tagit mig friheten att göra en kopp julte. Lite fusk måste väl vara tillåtet?

Men resten, det kommer upp först på Lilla-jul. Sådär lagom efter att jag har kommit från lördagens jobb och danspass. Det borde bli lagom.

Har förresten hittat ett recept som låter smaskens, som jag borde testa. Men det får bli mamma som testar det först innan jag hinner. För det var ju till henne som jag letade det; pepparkakscheesecake med glöggsås. Mmmm.

Kanske jag skulle laga lite pepparkaksmousse tills att mamma kommer hit?

Nu borde mitt te ha svalnat så att jag kan njuta av det till några avsnitt Glee som jag har missat.

Ha det!

/T


Orken tryter

Förstår inte hur jag kan sova så länge som jag gör på dagarna?! Vaknade 11.20 idag. Men, det kan bero på att jag inte får sova på nätterna. Vet inte vad det är som gör att min sömn är som den är. Nå, den återkommer nog tids nog.

Dagen har bestått av ett besök till Friskis och julstjärnebak. Lite besviken över att det inte finns plommonsylt på burk i detta land (inte vad jag har sett), så det blev att fixa egen. Men nöjd blev jag med resultatet. Smaskens!

Nu sitter jag och kikar igenom en massa bilder och känner hur längtan efter sommaråland, sommarKumlinge, sommarglass, sommarsol och sommarvärme. Fick en enorm hemlängtan. Men, det är 31 dagar kvar tills jag borde vara hemma igen.



Just nu längtar jag hit. Att få låna farmors cykel ner till båthuset, starta motorn och navigera ut, förbi remmarn, förbi grynnorna, runda kobbarna, ut till Ådö. Att få sätta sig längst ut på berget och bara njuta av havet. Det vill jag ha nu, inte skola med en massa tjafs om moment och teorier.

Under julen borde jag ha tid att åka. Just nu känns det som om jag skulle behöva det. Ladda ur och ladda om.

Ladda ur och ladda om. Det låter bra.

Ha det!

/T


Teori, metod

Vet inte vad jag direkt ska säga om den här kursen jag går just nu. Förutom att den innefattar en massa ordbajs (på ren svenska). Validitet, pregnanta uttryck, teori, metod, kvalitativa undersökningar, kvantitativa undersökningar.. Ont i huvudet? Check!

Igår hade vi en föreläsning om fokusgrupper och intervjumetoder. Förvånade mig en del när vi varken ska göra intervjuer eller fixa ihop fokusgrupper för nästa kurs. Idag blir det workshop på det hela. Ska bli intressant.

Utöver det så längtar jag mer och mer efter att få dra igång mina julkänslor på riktigt, sådär ordentligt. Men, jag måste nog vänta några dagar till innan det är ok. Kanske i samband med 1a advent? Då ska jag hursom baka lussebullar.

Kan inte vänta så mycket längre nu snart. Ge mig nu, nu, nu, nu!

Ha det!

/T

Slappdag

Idag känns det som om dagen kommer att psenderas i soffan. Fast, det skulle vara skönt att gå ner till Friskis en sväng och träna. När jag väl är igång. Men, just nu vet jag inte.

Är lite mera sugen på att baka bröd och ligga i soffan. Kanske slänga ihop lite juntalimpa? Har inte bakat det på ett tag och nu blev jag genast jättesugen!

Ångesten har släppt, jag blev godkänd på tentan och slipper därmed göra om den. Vilken lycka! Firades igår med After-Work på Stadshuset. Rätt trevligt. Mna får buffé om man köper något att dricka. Rätt bra deal enligt mig. Jag var nöjd.

Ikväll är det Studio 54 tema på kåren. Skulle vara rätt kul att gå dit, har inte varit dit sen nollningen. Och det är egentligen där som dansgolvet är som bäst. Om jag inte minns helt fel så skulle det vara Tim Oakley som DJ. Allt lutar åt att det nog borde besökas.

Så ser min lördag ut.

Ha det!

/T

Småångest på lur

Fick nyss ett mail från kursansvariga från förra kursen om att tentaresultaten hade kommit, men att vi kunde hänta dem först efter 1 imorrn. Jättekul att sitta med småångest under ett helt seminarium imorrn.

Och inför morgondagens seminarium ska jag ha läst de tre första kapitlen i Metodikpraktikan. Woho! Efter att ha läst två sidor klarnar det för mig varifrån min ena lärare får alla sina ordbajsord.

"men i huvudsak lyfter vi härmed respektfullt på hatten för den här typen av 'eviga' frågor och ger oss i kast med det ideal som vi uppfattar som styrande för huvudparten av empirisk forskning inom modern samhällsvetenskap."

Just nu känner jag stor tacksamhet över att det här är bara ett sidoämne. Att inte alla mina kurser ser ut som denna!

Nu borde jag försöka läsa lite till innan det är dags att bege sig ner till Friskis för jobb. Ska övervaka när de blivande gyminstuktörerna skriver prov.

Ha det!

/T

Gråmulet

Trött, trött, trött.

Har suttit en bra stund idag med mitt personliga brev. Går sådär. Har nog kommit en bra bit, men vet inte om jag är helt nöjd. Måste få en bra sida där jag visar saker jag har gjort. Men, det finns mycket annat kvar att pilla med.

Efter att mamma rotade igenom garaget kom mina gamla vinterdäck fram i dagens ljus. Så den som är intresserad av nästan nya vinterdäck kan ju spana in dem på marknaden.ax.

Hade en dålig natt inatt, så kanske lika bra om jag försöker gå isäng lite tidigare ikväll. Kanske jag får en bättre natt inatt. Vem vet?

Började ny kurs idag; vetenskaplig metod. Förkurs inför Vetenskaplig Rapport. Är sådär sugen. Men det kan bero på att jag gillar bättre praktiska kurser än teoretiska kurser. Men, man måste ha både salt och peppar för att det ska bli en god gryta.

Nu ska jag gosa ner mig i soffan en liten stund till innan jag gottar ner mig i sängen med senaste Allt om Mat.

Ha det!

/T

Klockren!

Ja, nu har jag fått mig en ny favorit såhär i novembermörkret när det kommer till reklam, Marbodals nya.

Precis sådär som jag gillar dem; mycket humor och lite självdistans. Finns inget annat att säga än KLOCKRENT!



Den är ju så kul. Inte för att det är kul när ett förhållande tar slut. Men det är ju en kul vinkling! Sen dessutom att stora, vuxna karlar bryter ihop och sitter på köksgolvet och tröstäter glass, det är ju fenomenalt!

Creds till den som kom på idén på Marbodal!

/T

Motivationshöjare

Ursäkta, men den här gången har jag en väldigt bra ursäkt till min obefintliga närvaro här. Jag har varit sambo i en vecka, samt att jag har haft ett jobbigt med rätt kul (i slutändan) grupparbete. Har bildat PR byrån Byrå Klönk. Inte helt illa. Men nu är den nog nedlagd ett tag framöver.

Men nu så. Idag blev jag då lämnad av min sambo, numera särbo. Blev på dåligt humör och inte alls sugen på att sitta här ensam i lägenheten.

Men efter lite funderingar kom jag på bättre tankar och blev lite lätt motiverad.



Men sen när jag kom att tänka på vad som ska vara gjort innan dessa 44 dagar är över, blev jag lite lätt stressad, det är strax dags för B-uppsats. Men först Vetenskaplig Metod.

Sitter och försöker fila på ett personligt brev till en eventuell praktikplats. Går sådär. Funderar på hur jag ska kunna visa mig själv utan att det varken blir för crazy eller för stelt. Svårt!

Kanske jag borde återgå till mitt brev innan jag tappar orken helt. Ska iväg till Friskis strax och få utbildning, lär inte ha så mycket till ork när jag kommer därifrån. Så lika bra att försöka få saker gjorda nu.

Ha det!

/T

Andra prioriteringar

Just nu är det som så att jag har prioriterat om lite. Efter en trevlig långhelg hemma på åland bar det så av upp igen till Sundsvall igår. Skönt med sällskap i bilen och skönt att slippa köra själv, speciellt då E4 N är avstängd efter Gävle, så att man måste köra ute i skogen tom Axmarby.

För tillfället ska ett arbete skrivas, eller ett case. Har lite skrivkramp och svårt att få ur mig orden som ska räcka till 2-3 sidor. Kändes inte bra idag när jag träffade Malin och Tove och hur huvudets innehåll mest kändes som havregrynsgröt och tankarna bara fastnade på hälft. Måste nog rycka upp mig tills imorrn.

Jag har därför lite omrpioriteringar, lägger skolan och Edo före bloggen. Men, så är det. Så jag återkommer lite senare, men lovar inte att vara så aktiv. Det får bli när kursen är över (fredag)

Så tills dess, Ha det!

/T

RSS 2.0