Hemma igen!

Så, då var jag hemma igen. Efter en lång flygning och en lång hemfärd med en plantskalle till mamma..

Flygningen i sig från Boston till Frankfurt var helt ok. Planet var inte fullt, så jag fick två säten för mig själv. Tyvärr så gjorde det inte att jag kunde sova ialla fall. Utan jag låg/halvlåg och vred och vände på mig. Inte ens den dåliga filmen med killen från Djungel George kunde få mig att sova. Efter en stund tyckte en av mina medpassagerare att två kuddar inte var nog, så han började ge mig några till. Tack vad snällt.

Tyvärr så fick jag magknip i Frankfurt, igen. Så den säkert jättegoda frukosten/lunchen på flyget fick ligga. Stackars kille breve mig. Han måste tro att jag var anorektisk och Pamela Naderssons största fan. Med tanke på att jag blev illamående av smörgåsen, men slängde mig över min bok om Pamela Andersson. Är snart slut med den, men det har ju inte hänt något känns det som! Hmm.

Möttes av mamma efter lite villande fram och tillbaka. Kändes som om jag började prata med världens bredaste ooooländska dialekt. Men siddu, när jag inga ha prata ooooländska på tre veckor blir de så dä blir.. Haha. Försökte sova lite i bilen, men det gick sådär. Varmt och soligt. Så det fick vara.

Har nog aldrig uppskattat min säng så mycket som igår kväll. Somnade redan 10 minuter in i hockeyn Kanada-Slovakien. Vaknade av Malin. Förlåt, men jag var nog mer i sovande än vaktet tillstånd. Förlåt om jag var lite borta.. Har sovit nästan 11 timmar. Skönt! Men med tanke på att jag sov max 30 min sen jag sov natten mellan söndag och måndag så är det försvarligt.

Idag ska jag försöka tvätta bilen (tror jag), kanske via TV en sväng och träna lite smått, plocka upp Malin och sen åker vi till Uppsala. Hoppas att det bli bra. Har ingen aning om vad som ska göras.. Men det brukar lösa sig. Vet av erfarenhet att tappar man en, så hittar man alltid en till ålänning i Uppsala att träffa. Blir mitt tredje år i Uppsala, så jag har mina förväntningar. Jag vet vad som kan hända och vad som brukar hända.

Nu försöka göra något åt mitt rum. Min kära katt har förvandlat mitt rum till en hårboll ungefär. Så kanske dammsuga borde läggas till på listan över grejer jag ska göra. Även systers paket ska postas.

 Den här läser jag just nu.

Ha det!

/T

Hemfärd

Det är strax dags att åka iväg mot flyplatsen. Känns lite trist, men samtidigt skönt att få komma hem. Egen säng och få prata lite svenska igen.. haha

Gårdagen var skön. Först låg jag ute i solen och tog det lugnt. Tyvärr så ledde det till ännu mer bränskadade axlar.. Ajaj. Åkte iväg på Bio/IMAX för att se Monsters VS Aliens i 3D. Rätt kul, men filmen var sådär. Helt ok, men kanske lite väl lite story och för mycket satsat på själva 3D.. Åkte i Dannys cab dit och hem. Mycket skönt! Perfekt väder för att ha den öppen.

   

Efter bion åkte vi och åt på en resturang som vi åt frukost på förra gången vi var här. Rätt gott. Kom på i sista stund att jag fortfarande inte hade någon till väska. Som tur var så hittade vi en innan en affär stängde. En i perfekt storlek för mig. Så nu har jag allt nerpackat, tror jag. Men om jag glömmer något så kan jag alltid be dem skicka det på posten.

Ska gå igenom mina saker en gång till och kolla att allt är med. Hoppas på det! Nu väntar en 11timmars resa innan jag är i sverige igen. Bläh!

Ha det!

/T

Bränd

Idag har varit en underbar dag. Åkte redan före 11 mot New Hampshire. Behövde bara shorts och linne, då redan! Skönt! Jag, Paula och Kristens tre barn åkte upp för en dag i solen hos Nana och Gramps (Agnes och Paul).

Kom fram halv 1 tror jag. Möttes av en glad Bruscy och ännu gladare A&P. Letade fram en solstol och lade mig i solen, men efter ett tag blev det för varmt. Var nog nära på 30 grader. Så idag har jag sprungit in och ut ur huset. I solen ur solen. Har bränt armarna och axlarna. Men det får jag stå ut med då jag inte satte på något solskydd..

Michelle och Kim kom också över till P&A's med sina barn. Michelle tror jag att jag träffade förra gången jag var här, men inte Kim. Men kul att träffas hursom! Michelles två söner lekte snällt med Kristens. Även Roy och Donna kom efter en stund. Kul att hinna träffa dem en gång till innan jag åker!

Hade en skön, lugn dag idag. Låg och läste lite tidning och åt ungefär. Lyckades förra gången jag var där fumla med datorn så att Paul inte kunde komma åt sitt Skype-konto. Men efter lite strulande fixade jag honom ett nytt konto istället. Skönt att kunna reda upp det när jag var där, istället för senare över telefonen..

Kameran fick hänga med, såklart.

   Paul och Kristens son Gabe    Agnes ute på verandan i skuggan. En pigg tant det där! Märker inte mycket av hennes operation numer. Mycket piggare sen sist!

 Bruscy, Roys och Donnas hund. Lekfull i 5 minuter (MAX) sen lägger han sig ner och vilar 10 min.

Kändes jobbigt att säga hejdå till Paul och Agnes. Känns mer och mer som om de är Nana och Gramps för mig med. Kunde inte låta bli att gråta när jag sade hejdå. Men, vi sade inte hejdå, utan bara "See you later". Hatar att säga hejdå till människor som jag tycker om, speciellt när man inte vet när man får se dem igen. Känns lite jobbigt nu med. Men, jag lovade på nytt att jag skulle komma tillbaka. Jag lovade dem samma sak för 9år sen, och det löftet höll jag. Så, bäst att hålla det här löftet med.

Imorrn ska vara en till varm dag, så en stund i solen tror jag nog det blir, sen IMAX för att se Monsters VS Aliens. Godnatt.

/T

ÅH!

Kikade på skoj på sf.se för att se när några filmer som jag har sett trailana till kommer på bio. Här är de på kommande, elelr redan släppta. Tex Stade of Play (som jag såg idag) har premiär den 1a maj, I love you, man (som jag såg för två veckor sen) har premiär den 29e maj! Girlfriends of past har premiär här den 1a maj, men i sverige 29e maj! The proposal (9 juni tror jag) 24 juni. Hmm. Kanske det här landet inte är så illa iaf..

Fredag

Idag har varit en dag med full fart. Först upp för att få tag på Nancy och Danny. Sen lunch med Nancy och Carol inne i Boston. Tror vi åt i samma byggnad som Nancy arbetar. Hade ett vattenfall mitt i lobbyn/där man kunde äta. Efter lunchen gick jag en stund på stan ensam. Letade väska (eller mest kollade priser och storlekar) och Red Sox tröja till mig och syrran.

Skönt väder idag, så medan jag väntade på att Danny skulle komma från jobb satt jag och läste en tidning och åt lite färska jordgubbar. Kanske inte lika goda som de man plockar ur mammas land på sommaren, barfota till frukost. Men dög mycket bra för mig, för att vara årets första. När Danny kom gick vi på bio. Såg filmen; State of Play. Var helt ok. Lite lång i sina stunder, speciellt när jag var vrålhungrig!

Mötte upp med en av Dannys kompisar och hennes kompis och kilade iväg till de italienska kvarteren ("Little Italy") för middag. Åt pizza på bostons bästa pizzeria. Tyvärr så var det som vanligt kö runt hörnet, men det var värt det! Efter pizzan gick vi och köpte glass och bakverk. Namnam! Sen en rundtur i kvarteren innan vi gick på en föreställning av Improv Asylum. En improvisationsteater där vi som publik fick delta. De hade några färdigtgjorda sketcher och sen fick resent komma upp under tiden. Tex genom att publiken fick ropa saker eller frågor. Rätt kul och annorlunda! Gillade även deras idé om att man kunde köpa 4 öl och få dem i en hink med is. Mycket användbart i framtiden!

Nu är jag tillbaka i Winthrop, efter en dag i Boston. Men en kul sådan! Imorrn vankas varmt väder och New Hampshire. Så jag borde nog sova nu. Godnatt!

/R

Måste bara

Usch. Är fortfarande rätt mätt. Allt smakar kyckling just nu tycker jag..

Har gått igenom mina foton och lekt lite. Eller, rätat upp horisonten på de som var sneda. Hittade den här från förra helgen. New Yorks skyline från ett håll till det andra.



Den utsuddade höga ljusgrejern är Empire State Building.

Nu ska jag sova. Imorrn vankas det fullt program igen. Lunch med Nancy och Carol, middag med Danny och någon anv hans vänner, sen vidare och kika någon föreställning tror jag. Vi får se. Hursom kan det vara bra att sova lite.

Godnatt.

/T

Förvirrat

Har gjrot ett försök till att plocka ihop mina grejer och få rum med allt i min resveska. Tyvärr så ställer mina skor till med problem. Dels det att jag har köpt 4 par (3 par egna och ett par åt syrran) men sen också att lådorna är så stora. Jag vet, man ska nog inte ta med sig lådorna hem. Men de är så behändiga att låt skorna ligga i när jag väl är hemma, så det får flyga med.

Så jag fick nog ihop väskan, men jag har lite problem, det finns en del grejer som inte ryms med. Och jag får bara ha ett handbaggage. Så nu ska här letas efter en ny väska. För jag får ha två á 23kg gratis. Inte illa. Så imorrn tror jag att jag ska ge mig av in til Bostom på jakt efter en ny väska. Kanske en lite mindre, det är inte så ofta som jag behöver ett monster som mammas..

Men annars har jag så gott som fixat allt jag behöver. Har några små grejer kvar som ska fixas, bla ett besök och köpa något mer från Red Sox. Men jag har Emmas och mammas födispresenter fixade, har morsdagskort, julpynt, nya sneakers och jeans inhandlat. Så, jag kan nog snart börja åka hemåt igen..

Fast, jag undrar vad som egentligen händer under valborg? Tanken är väl att vi ska fira Emma. Men när, var, hur vet jag inte.. Måste fråga. Tror jag iaf har sovplatsen fixad, skönt! Synd att jag inte har en frysväska som jag kan ta med lite BJ-glass i åt Matte som tack.

Funderar på att ta mig ner mot Winthrops C och glo lite, inte för att det finns så mycket att se, men kanske?

Ha det!

/T


Onsdag (redan?!)

Den här veckan ångar på i hög fart! Kom nyss hem från NY. Imorrn är det redan torsdag! 5 dagar kvar här, sen åker jag hem. Känns skumt!

Idag var jag på RedSox-match. Själva resan till Fenway Park var ett äventyr i sig självt! Fy vad fullt det var på tågen dit! Stod som packade sillar, redan från Orient Heights var det mer än vanligt med folk! Sen när jag och Danny klev på vid Gov. Ct var det ännu värre! Folk ville verkligen komma med det tåget (även om det kom ett nytt inom loppet av 2 minuter åt samma håll).

Väl där så fick vi gå runt nästan hela planen för att komma åt våra sittplatser. Men, kul att få kika runt. Fenway är 97 år gammalt! Måste nästans återkomma när det firar 100år. Matchen i sig var sådär. Sox hade ett klart övertag, men sen började det regna, igen. Men eftersom de hade hunnit spela ett bra tag så räknades matchen. Så de behöver inte spela om hela, bara en bit tror jag? Gick via souvernirshopen på väg därifrån. Fick en halv hjärtattack när jag såg priserna! Visst, en del av sakerna de hade där kan du inte hitta någon annan stans, men ändå! $50 för en tskjorta?! $75 för en luvtröja?! Köpte ett par nya mjukisar och en sak åt syrran, inget stort. Men ska se om jag hittar något mer.

Sen vidare mot Quincy för att träffa Paula, Bev och Bertil. Bev och Bertil har jag inte sett sen sist jag var här, så det var kul att träffas! Fick prata lite svenska med Bertil också, vilket kändes mycket ovant! Åt middag och pratade om vad osm har hänt sen sist vi sågs (ungefär).

Efter middagen åkte jag och Paula till IKEA. Kändes som om jag var hemma, eller nästan iaf. Skönt! Gick runt och strosade där inne. Tittade mest. Men när vi väl kom ut genom kassorna såg jag något som inte finns på svenska IKEA. Maten! Du kan köpa all möjlig svensk mat. Pyttipanna tex. Ahlgrens bilar, Daim, choklad, lax, köttbullar, lingonsylt, kanelbullar.. Mmm! Så nu känns det bra igen! Handlade lite godis, dels för mig själv och dels för att bjuda  Paula och Martin på.

     

Bilder från matchen, innan regnet



Efter matchen gick jag och Danny förbi en Ben & Jerrys affär. I skyltfönstret hade de dockor i riktig storlek av skaparna. Måste ta en bild. Kul att äta glass därifrån när det finns lite fler att välja från, fast samtidigt är det svårare att välja också..



Nu ska jag kika lite serier, sen sova. Godnatt

/T


Red Sox!

Har nyss vaknat till liv. Martin väckte mig och berättade att Dany hade ringt och sökt mig. Han hade biljetter till dagens RedSox-match. Då vaknade jag verkligen till på 5 sekunder!

Eftersom det regnade igår, så blev gårdagens match intsälld, men så som det ser ut just nu, så är det strålande sol och säkert lagom väder för match.

Tydligen hade han fått biljetterna från sin chef (som han eg skulle ha gått med igår) som inte kunde gå idag. Woho! Ibland har jag tur.

Vad bra att jag tog med mig min SOX-keps iaf! Och nu har jag laddat batteriet i kameran, så nu blir den inte hemma!

     



Ska även försöka minnas att köpa lite souvernierar från supporterbutiken efteråt.

Ha det!

/T


Pippi sjukt

Har tagit det lugnt idag igen. Kul att när jag kom utanför dörren här hos Paula och bestämde mig för att gå till T'n så duggregnade det. Ännu roligare var det att jag lite tidigare hade försökt fixa min pannlugg ngålunda rak. Men vid kontakt med fukt så drar den ihop sig en som en mask. Så där gjorde jag lite jobb förgäves.

Efter en rask promenad och en tur med T var jag inne i stan igen. Fixade ett paraply på direkten, skönt! Tyvärr så var det ett som gav efter rätt lätt för vinden och vek sig ut och in. Men, bättre än ingenting!

Har letat ett tag efter ett par sommarsandaler, i stil med gadiatortofflor, men utan resultat. Jag letar efter det perfekta paret. Kanske anledningen till att jag inte hittar några är att jag vill ha sådana som Mie har.

Problem 1. Mies tossor köptes för 3 somrar sedan (i Åbo, innan Ruis)
Problem 2. Tossorna är från DinSko. DinSko är kända för att inte ha samma sorts skor en längre tid, speciellt in 3 år.
Problem 3. Jag kan inte stjäla Mies tossor heller. De är ett par 36or. Även om det fungerar lite nu som då, typ Halloween 06 och 08, så går det inte under sommaren. Jag tror hon märker..

Så idag när jag var in på DSW och letade hittade jag ett par som nog kunde passa min fossingar. Men efter en vända på stan med dem i påsen kom jag på att nej, jag klarar mig nog bra utan ett par till skor. (Mamma, jag kan säga emot!) Så jag gick tillbaka med dem, och köpte syrrans skor istället. Snällt va?

Hittade även en tenniskjol, men visste inte att de var så dyra som de var. Så den fick vara. Om jag nu ska spela tennis i sommar något, då kan jag lika gärna göra det i shorts.

Har även hittat en del till på min lista av saker jag ska inhandla. Så nu borde jag snart vara nöjd. Ska bara posta de sista av vykorten också.

När jag gick hem fick jag göra det dubbelvikt, min mage ville inte gå hem. Men, nu har det släppt. Skönt!

Nu ska jag äta lite middag, sen kanske gå på bio ikväll? 17 again verkar det luta mot.

Ha det!

/T


Courtside tickets!

Har varit en lugn dag. Har kikat på maratonet och surfat. Skönt. Var meningen att jag, Danny och Jesse skulle försöka träffas under dagen/kvällen och hitta på något. Men, det dröjde. Jesse hade mycket att göra med maran så. Blev en tur via en av galleriorna här i närheten, mest som sällskap.

Tog T in till Boston för att möta Danny. Skulle träffas och äta middag var det tänkt. Fick veta att Jesse hade biljetter till Celticsmatchen, men kunde inte gå själv. Han hade fått dem från sin chef (som inte heller kunde, tydligen). Tanken var att Jesse skulle försöka sälja biljetterna, men hann inte. Så, vi fick dem. Och det var inga dåliga biljetter heller. Nu snackar vi COURTSIDE här. Och ingen dålig placering heller. Precis breve Celtics bänken. Inte illa. Så till vänster om Danny satt de spelare som inte var på planen. Obeskrivlig känsla! Speciellt när matchen var så spännande och bra som den var. Ojoj!

Kollade på biljetten vad den kostade senare under matchen. Den gick på $1,150.00. Ettusen-etthundra-femtio-dollar! Hick! Och de fick vi gratis av Jesses chef. Ojoj! Matchen var som sagt grym. Avgjordes i sista sekunderna. Vilket vrål som kom när det var klart! Dessutom vann Bruins sin match borta också, samtidigt. Wow! Lite annorlunda än en hemmavinst på IP. Men, det var ju såklart "helt okej" det med (IFK's vinst).

Nu ska jag ta det lugnt, äta lite fruktsallad som stod i kylen. Hur ska jag kunna avvänja mig från att alltid kunna ta något att äta?! haha. Sen sova, godnatt!

Ha det!

/T

Har några bilder från matchen (tagna med mobilen, då den var det enda jag hade), men de får komma upp en annan gång.


Usch!

Kom på att jag fortfarande inte har ett sommarjobb för sommaren. Måste höra med Birka om jag kan komma som vikarie på helger och långkryssarna. Tror det borde bli bra och så har jag TV också. Men, jag skulle gärna ha ett "riktigt" jobb.

Får ta och slipa på min cv lite till. Om jag vill stanna inom servitörslängen (helt ok) så tror jag nog att jag kan få något. Finns alltid Rockoff och kanske (vid illa tillstånd) gå över till det andra rederiet som heter VikingLine. Fast, den här sommaren skulle jag gärna stanna på land hela tiden, blir så mycket att vara borta vecka vecka. Fast, det ger ju lite mer att stoppa madrassen med (båtjobb). Vi får se.

Sitter och kikar på Boston Maraton medans jag filar på cvt. Ska bli kul att komma hem och få dansa lite! 7dagar kvar, sen har jag den långa flygresan hem kvar.. Ser inte fram emot den!

Tur att Paula finns, hon har hjälpt mig en del. Hur jag ska tänka och hur jag ska försöka spegla min arbetsansökan och referenser. Skönt! Bra när mamma inte finns nära till hands. Haha.

Ha det!

/T

Boston igen

Är tillbaka i Boston igen. Har varit en kul men intensiv trip till New York. Speciellt med två hungriga, trött och smågnälliga ungar i baksätet på bilen. Ytterligare en sak som hamnar på min lista "Varför-inga-barn-listan". Haha. Nåja.

Åkte iväg vid halv 3 i fredags. Tog ett tag innan vi alla var inpackade i bilen för att möta upp Paula och byta bil på hennes jobb. Sen iväg mot NY. Tur att det finns många ställen att stanna och äta på! Inte som i sverige direkt.. Men det där lilla stoppet för middag blev till sist en fördröjning av resan på 1 timme. Så resan som egentligen skulle ha tagit 4 timmar, tog 5-6 timmar. Men, efter en kopp kaffe från DDs så var jag nöjd.

Väl framme upp på rummet/lägenheten vi fick hyra. Sov i vardagsrummet på en madrass, vilket kanske inte var så smart av mig. Eftersom jag är morgontrött och de där barnen vaknade till liv redan vid 7-tiden, så var jag rätt trött hela dagen. Kunde iofs gått och lagt mig i ett av de andra rummen, men är man vaken så är man.

In med tunnelbanan till Manhattan. Rebecka följde med och visade oss runt. Skönt! Hann se Ground Zero bla innan vi gick ner till Pier 17 och för att åka på en guidad rundtur på vattnet. Hade kameran med och fotade näst intill allt jag såg. Haha. (När jag kom hem senare och kollade igenom bilderna hade jag tagit över 160 bilder på en dag, varav säkert 145 var från båtturen!). Var ut via Frihetsgudinnan och Ellis Island bla.

                 

 

Brooklyn Bridge, Frihetsgudinnan, Ellis Island, Rebecka, Paula och Kristen framför Frihetsgudinnan



Jag och Maiya (minns inte hur det stavas igen) på Times Square. Efter ett besök på ToysRUs och kaffestopp.

Den här utsikten hade vi från parken breve vår lägenhet.

Dagtid;



Kvällstid;



Var en riktigt varm dag i NY. Gick i kjol och tröja. Riktigt skönt! Blommande magnolior var något jag såg här och där. Såklart halades kameran fram då med..

    

Efter en skön dag i stan så åkte vi tillbaka ut till lägenheten och åt pizza på uteplatsen hos Rebecka och Quincy. Namnam!

Kom tillbaka till Boston för inte så längesen. Ska ta och sova lite, nog för att jag fick mera sömn inatt, men ändå. Ska surfa runt och se om jag hittar en dansgrupp som vi såg uppträda vid Times Square igår. Fick hemlängtan just då, för deras koreografi var i stil med de som Elzbieta brukar göra. Måste kolla!

Ha det!

/T

Torsdag forts.

Jesse återkom till mig. Skullee plocka upp mig vid 5, som senare blev 5.15, som senare blev 5.30, nåja. Han kom till sist och hämtade mig. Hann under tiden få lite information om vad som händer under helgen i NY. (Den här veckan har gått grymt fort fram! Kanske för att jag spenderade måndagen och tisdagen i NH. Hmm?). Ska bla åka på en båttur ut runt bla Frihetsgudinnan. Ska bli kul! Är rätt peppad! Ska även få kika på Empire State Buliding. En riktig turistresa med andra ord.

Jesse tog mig in till Boston och visade mig runt med bil. Fick se bla Fenway Park, tyvärr var souvenirbutiken stängd för dagen, annars skulle jag ha shoppat loss och köpt lite åt mig själv och lite åt syster yster. Men, får bli en annan dag. Kan ta T dit.

Efter lite visning av målgången för Boston Marathon (som är på måndag) och lite promenerande runt kvarteret gick vi till Papa Razzi för middag. Riktigt gott och riktigt trevligt ställe. Även gott sällskap! 3-in-1. Inte illa. Sen vidare till en bar för att prata lite med Jesses kompisar och så. Men eftersom jag inte är 21 så blev det vatten för min del, men duger bra för mig.

Fick även en snabb visning av Jesses lägenhet. Stannade en stund och kikade lite tv innan maten hann göra mig sömning. Är inget direkt sällskap när jag är mätt, speciellt inte kvällstid. Blir lätt rätt trött och dåsig då. Nåja, fick skjuts tillbaka och här är jag nu. Ska kika något avsnitt Färjan innan jag somnar.

Godnatt, ha det!

/T

Snabbis

Är in en snabbis igen. Har varit ner en runda på stan (eller ja, Winthrop city). Har fått mina naglar fixade och köpt morsdagskort till mamma, mormor och farmor. Tyvärr så är korten på engelska, men vi får översätta dem bara. De var rätt bra så.

Blev jättenöjd med mina naglar, tog under 45 min och kostade bara $30. Lite annat än Gittas det. Men, hon har lite annan utrustning också. Har lite svårt att hitta rätt tangenter på datorn bara.

Ska se om jag hittar på något med Jesse idag. Så var nog planen, men han glömde nog bort mig. Så, vi får se vad som händer..

Ha det!

/T

Kirrat och klart!

Nu så. Idag åkte jag in till Boston. Fixade ett nytt Charliecard (eftersom jag tappade mitt gamla, som ändå hade gått ut men ändå). Träffade Danny och en av hans arbetskollegor i parken utanför hans jobb. Gick iväg och åt lunch på ett nytt ställe (finns så många roliga ställen att äta på, det Paula sa om mina skinnyjeans stämmer nog bra. Men inte mig emot!).

Sen gick jag iväg och strosade på stan. Tog T till The Museum of Fine Arts. Om jag annars tycker att tunnelbanevagnar gnisslar så har jag nu mött höjden. Stod en bra stundo hc väntade på rätt tåg till MFA och de vagnar som passerade gnisslade som bara den! Ajaj, mina öron. MFA var rätt fint, men lite smått rörigt och stort. Borde nog ha tagit en karta och följt den istället för att flänga runt hit och dit. Det som jag uppskattade mest var deras utsällning av fotografier. Wow! Jättefina bilder och stämningsfulla.

Tillbaka med T till stan för att leta jeans. Var in en sväng via dsw utan att komma därifrån med ett par skor. Starkt av mig tycker jag iaf! (Här är förresten hemsidan). Hittade till sist mina efterlängtade jeans och även en present till Emma. Så nu borde jag ha allt kirrat och klart. Eller ja, hittade ju en till kul sak som jag är lite sugen på. Får se hur jag gör. Är mest tänkt som ett skämt så.

Fick skjuts av Paula från stationen hem till henne. Hyrde en film på vägen; Slumdog Millionare. Helt ok film, men första halvan är sådär. Speciellt efter filmen vi såg förra veckan. Nåja. För övrigt så satt jag och log som jag-vet-inte-säg-vad på tåget hem idag. Blev att tänka på något som jag har att se fram emot om några veckor (förhoppningsvis). En ledtråd är mattan "Shaggy". Haha

Sitter och pular på några vykort som jag lovat att skicka. Ska bla skicka ett till skolan, men vet inte vad jag ska skriva. Svårt. Får se vad som blir. Imorrn ska jag träffa Jesse (är det tänkt iaf) och se vad vi hittar på.

Catta. Ska kika efter dina skor ettdera den här veckan eller nästa. Vilken storlek? Roys hund är en boxer.

Nu ska jag sova. Godnatt

/T

Tillbaka i Boston!

Så, nu är jag tillbaka i Boston igen. Skönt med lite omväxling. Men skönt att vara tillbaka i Boston också, eller Winthrop. Hade en skön dag igår. Visade bla lite bilder från Simons födelsedag. Var ut på en promenad med Roys och Donnas hund. Tyvärr tog jag inga bilder (tyvärr Catta). Paul var riktigt dukitg också. Han sa att han inte hade varit på en promenad på ett bra tag, men han orkade ändå hela vägen. 2 miles sammanlagt (1 mile = 1,6km).

Senare på kvällen kom Donna och tog mig till en galleria som låg inte så långt bort. Hittade lite smått och gott. Bla ett par nya shorts och en klänning. Så nu har jag lite sommarkläder. Tyvärr inga nya svarta jeans, såg att mina hade nötts sönder på ett nytt ställe häromdagen. Ajaj. Men imorrn kanske?

Idag var jag och Paul på en ny promenad. Tog lite bilder den här gången. Eller, tog av stallet som låg breve för att visa syrran. Tog även några bilder på både P&A's hus och Roys hus.

            


Senare idag vi åkte och åt födismiddag för Agnes som fyllde 91 idag. Wow! Träffade öven Carol för första gången sen jag kom hit. Även Nancy och Danny kom. Fick åka tillbaka med Danny till Boston. Var via en affär på väg in till Boston, så nu borde jag ha mammas födispresent klar. Skönt! Nu är det bara Emmas kvar. Men jag har några dagar kvar (2 veckor).

Imorrn ska jag åka in till Boston och gå på museum tror jag och sen shoppa lite. Är fortfarande på jakt efter jenasen så. Kanske om min syster berättar vilka skor hon vill ha, så kanske jag kan fixa dem åt henne. Men jag tror jag åker in till Boston på torsdag med.

Det här såg jag när jag var inne på Macy's i lördags;



Istället för en automat som du kan få godis, så kan du köpa iPods och liknande. Inte illa. Såg även en ny drive-through idag, ett apotek. Här finns verkligen allt!

Nu ska jag kika lite tv, sen så småningom kila isäng. Är rätt trött.

Ha det!

/T

New Hampshire

Ar i New Hampshire just nu. Kom hit igar kvall med Danny. Lite kul att overraska Paul och Agnes pa det hr sattet. Tyvarr sa tog det en stund innan Paul kande igen mig.. Haha. Men Agnes kande igen mig nastan direkt. Kul att vara har igen!

Forskote komma i kontakt med min mamma via Skype, men hon svarade inte. Eller, sa har hon bara lamnat datorn pa och ar ute i tradgarden. Trist.

Gardagens lunch och fodelsedagsfirande var lyckat. God tarta och god mat. Tyvarr sa fick jag inte ner all tarta, vilket borda vara skam, med tanke pa hur mycket jag gilla tarta! Naja.

Funderar pa vad jag ska gora nasta vecka. Har en hel vecka oplanerad. Maste nog kolla igenom vad som finns att gora. Den har veckan ar ratt fardigplanerad, aker tillbaka till Boston/Winthrop imorrn. Fredag aker vi till New York (jag, Paula, Kristen och hennes dottrar). Men sen da? Har en hel vecka kvar. Hmm.. Kanske traffa Bertil och Beverly? Far se.

Nu ska jag lasa lite bok tror jag. Sen senare ska jag och Paul ga pa en promanad med Roys hund tror jag. En stor sak..

Ha det!

/T

Poker, plättar och skor

Gårdagen blev inte fullt som vi hade tänkt. Skulle egentligen gått på IMAX och sett Monsters vs Aliens, men när vi väl kom dit (efter parkeringsletande och kryssnade igenom en möbelaffär) så var det slutsålt. Synd. Får se den en annan gång istället. Lovade Dannys systerdotter det så.

For iväg till en galleria istället. Utåt såg den rätt liten ut, trodde det inte fanns så mycket roligt där, men jag fick nog ta tillbaka det när jag väl kom in. Wow! Ungefär som 1½ Täby Centrum. Hade inte så lång tid, så jag hann inte gå igenom hela. Men jag hittade nog det ena och det andra.

Bla var jag in till Forever 21 och köpte lite basplagg och ett halsband, så jag slipper snylta på Malins. Försökte hitta ett nytt par jeans, för mina gamla är trasiga. Däremot hittade jag ett par nya sneakers. Så nu tänker jag använda mig av 1 in, 1 ut. Så nu får mina gamla sneakers gå och nya flytta in.

Senare när vi var klart shoppade så åkte vi tillbaka till Dannys lägenhet och väntade på Kristen och David. Satt en stund hos D, sen gick vi iväg till Fire and Ice för födismiddag för Kristen. Riktigt god mat och kul sätt att få vad man vill att äta. Man plockar helt enkelt det man vill ha i en skål som man sen ger åt en kock som steker allt på ett stekbord. Namnam.

Efter middagen gick vi tillbaka till D och spelade lite poker. Gick sådär, men det finns en första gång för allt.

Idag har jag tagit det lugnt, hittills. Har lagat plättar åt dem jag bor hos. Fick bra betyg, så det är kul. De blev riktigt goda! Ska senare idag äta påskmiddag/lunch med en del av släkten. Ska bli kul. Sen senare ikväll så ska jag åka upp till New Hampshire och överraska några släktingar. De som inte vet att jag är här. Stannar någon dag. Vet inte om det finns möjlighet att ta med datorn, tror jag tar med och chansar.

Nu ska jag vila en stund, sen mat (igen), ha det!

/T

Missförstånd och generaliseringar

Kom på en sak. När Danny förklarade för någan av sina vänner att hans "kusin" från sverige (jag är finsk! Men mer om det senare) är här på besök. Gissa vad D's komspi börjar göra tillbaka? Ljuden som "The Swedish Chef" har för sig i "The Muppets Show". Så om de tänker på sverige tänker de på honom? Skumt. En annan sak som de tänker på är ABBA. Inga andra band, utan ABBA. Hmm?

En annan sak som missförstås är min nationalitet och vad jag känner mig själv som. Jag bor inom finland = jag är finsk. Men icke sa nicke, jag är svensk, för jag pratar svenska. Har försökt förklara hur det ligger till med all historia och så. Lite svårt då jag inte minns allt på direkten (speciellt när jag är exalterad och vet att jag har rätt), svårare är det när jag ska förklara allt på engelska. Idag sa Jesse att om man söker på Wikipedia så kommer det upp något om att Åland är svenskt. Eller att invånarna är svenskar.

Hjälp! Hur ska jag förklara det på ett bra sätt?

Här kommer "The Swedish Chef"



Godnatt, igen

/T

Fredag

Idag har det varit en lugn dag. Fint väder och allt. Vaknade redan vid 7-8-tiden (jag som annars är väldigt morgontrött) och låg kvar i sängen. Rätt skönt ändå.

Pratade lite med mamma över telefon, för jag fick en släng av hemlängtan. Hur kan man bli sugen på att fira påsk hemma på Arken (av alla ställen i denna värld)?! Vem har jag inte träffat på ett tag som jag måste träffa?! Jenny kommer hem först till sommaren, Poffi träffade jag härom veckan, samma med Emma, Matte med. Så nja. Men ibland kommer det cravings som man inte kan styra över.

Var iväg med Danny och Jesse och spelade lite tennis i det fina vädret. Gick sådär för mig, har spelat för mycket badminton, så jag får inte in mina slag direkt (eller vad-det-nu-heter). Men jag lekte BollKalle och satt i solen och njöt istället. När Jesse hade åkt fick jag privatlektioner av Danny. Är lite ringrostig, men det kommer så småningom. Vänta bara. Ska bara leta fram en kjol att spela i..

Sen fick jag träffa Gabriel och Myia (vet inte hur det stavas, minns inte) två av Kristens barn. Satt och lekte med dem en stund, satt ute i solen och läste också. Skönt. sen vidare ner till The Yacht Club för lite bowling (med små klot) och middag. Fick lära känna några nya ansikten. Bla en tant som lovade ta hand om mig om jag fick tråkigt. Hon skulle isf visa mig till en märkessko-outlet. Får se hur det blir. Gillar att ta det lugnt.

När vi var klara på cluben hyrde vi en film, "Body of Lies". Rätt bra, men lite i råaste laget för mig.. Handlade även lite glass, så kvällen var rätt lyckad kan jag säga.

Imorrn ska vi äta födismiddag med Kristen (om jag minns rätt) kanske gå till en galleria och gå på IMAX och se Monsters VS. Aliens. Hörde att den var rätt bra, så värt ett försök. Dessutom ska IMAX vara en upplevelse i sig självt.

Nu sova och lyssna på regnet. Godnatt.

/T

Uppdatering 2

Så, nu fick jag min egen dator att samarbeta. Skönt!

Så, gårdagen bestod av att gå på museum (ICA = Moderna Muséet ungefär). Jättefint! Nybyggt (har någon bild, men min kamera har gjort himlen rosa istället för blå/vit). Såg några utsällning. Bla en som var med Shepard Fairey med temat "Obey". Riktigt fina bilder och verk! Fick den här med mig.


 Handlade en del om street-art och så. Blev rätt inspirerad. Sen fanns det även lite olika videoutsällningar. En film fastnade både jag och Danny för. Det är en tysk kille som går runt i en mataffär med pil och båge. När han ser något som han vill handla, så skjuter han det med en pil innan han lägger det i kundvagnen (som om han "jagar" sin mat). Rätt kul när han kom fram till kassan och skulle betala alla sina varor (som hade pilar i sig).

Efter muséet var vi och kikade på bio. Såg "I Love You, Man". Riktigt bra film! Skrattade mig igenom filmen. Skönt att vara utomlands där folk vågar skratta högt. Att man inte är ensam.. Haha

Var på match senare på kvällen, Boston Celtics mot Nets (New Jersey?). Handlade även en Celtics tröja inför matchen. Grön och fin. Riktigt kul att få gå på en riktig basketmatch. Vilken stämning! Wow! En spännande match (eller inte i 1a kvaretn, men sen). Avgjordes på de sista bollarna. Men Celtics vann!

             


Satt rätt högt upp. Men lagom för att kunna se matchen bra. På tredje bilden är The Celtics Dancers ute och dansar. Tror det var när matchen var över. Låter som ett kul jobb, de har auditions den 26e april. Kanske jag ska stanna och gå och se om jag kommer in. Haha

Sov hos Danny inatt, på hans madrass framför tvn. Kikade måndagens House-avsnitt innan jag somnade. När vi vaknade åkte vi och åt frukost (typisk amerikans frukost) med bacon, ägg och pannkakor. Mums! Sen hämtade vi min kamera, Paula och Marty (Dannys föräldrar) och åkte till Rhode Island. Åkte i Ds cab, men taket nere. Blev lite kallt efter ett tag. Men det var väl värt den långa bilfärden! Wow!

Gick en promenad runt en halvö och kikade på utsikten och på fina hus (mansions). Tog säkert över 100 bilder. Promenaden runt var säkert på runt 3 miles, så det kändes efter ett tag.

Efteråt gick vi på guidad tur på två mansions som är öppna för allmänheten. Wow! Vilka hus! Det ena hade ägts av Vanderbilts. Fick inte ta några bilder innuti, men åh!

Bjuder på några bilder från dagen.


              



Några av dagens bilder.

Sen rakar spåret tillbaka till Boston, eller ja, stopp vid en pizzeria. De (Danny och Paula) förvånas över hur mycket mat jag kan få i mig. Men ikväll var det stopp, fick inte ner en hel pizza.

Imorrn vet jag inte riktigt vad som händer. Tror det bli en lugn dag. Kanske spela lite tennis, biljard och bowling med Danny och Jesse. Får se.

Godnatt! Ha det!

/T


Uppdatering

Blir inte sa mycket till uppdatering. Min dator vill inte kopplas ihop med resten av omvarlden (darfor inga prickar), sa jag far lana Paulas dator ikvall. Har forsokt ansluta, men gar inte.

Jag lever och har haft en bra dag i Rhode Island, manga fina hus och fina bilder har blivit tagna. Ska ga igenom dem innan jag sover och lagga in pa datorn.

Godnatt, ha det!

/T


Fast, jag gar nastan alltid att fa tag pa via mitt usa-nummer. Prova!


Dagen som gått

Fick skjuts av Kristen (Dannys syster, kul att träffa henne) till stationen. Fixade ett kort för en vecka till tåget och åkte in till stan. Träffade Danny och hans kompis Diane (?) från Bulgarien för att äta lunch. Minns inte var vi åt just nu, men det var jättegott! Finns tydligen i London bla. Måste kollas upp! Efteråt gick jag och D för att fixa ett amerikanskt telefonkort, så nu kan jag hålla kontakten med dem också. Rätt skönt! blir nog rätt dyrt när jag kollar mitt åmt när jag kommer hem..

Efter att D gick tillbaka på jobb gick jag runt på stan. Letade efter ett par sneakers (mina har hål på många ställen just nu!). Hittade till sko-mecka! 3 våningar med bara skor, till bra priser som såg bra ut! Imponerande! Såklart kom jag inte därifrån med ett par sneakers, som var idén, däremot två par högklackade.


 och det här paret (som var på rea Mamma!)


Hittade även en ny plånbok. Vilket inte var för tidigt.. En som jag inte kan tappa bort i första taget.


Var via VS en sväng, men hittade inget speciellt. Var lite besviken, men deras katalog med badkläder fick jag iaf med mig hem. Sen mötte jag Danny och Diane (?) igen. Skulle gå till en bar och kolla matchen, men eftersom jag inte är 21 så fick jag inte. Så vi gick till Hard Rock Café istället. Där gick det bra. Såg matchen (RedSox - Tampa Bay, 5-3) och sen även lite hockey. Hade jättetrevligt, men jag är rätt trött efter gårdagens flygning, så ska strax sova. Trots att klockan inte är mer än 22.30 här. Har tappat mitt kort till tunnelbanan. Måste höra om jag kan få ett nytt eller hur jag ska göra.

Imorrn blir det basketmatch på kvällen, ska kika på Celtics. Ska bli kul!

Nu sova, godnatt. Ha det!

/T


Over there

Så, nu är jag på andra sidan.

Började med att åka till sverige med mamma på söndagen. Hade lite problem med internet på Rosella. Men, det gick efter ett tag. Skönt! Sov i Täby hos en släkting (Greta). Segt att stiga upp på morgonen, redan vid 5. Men, konstigt nog var jag inte nervös. Bara mest exalterad över att få åka.

Tog mig lite frukost på Arlanda, när jag hade checkat in och gått igenom all säkerhet. Satt och njöt av utsikten medans jag bara tog det lugnt. Såg när planen lämnade och kom till gatena. Planet till Frankfurt var lite försenat, men vi kom ändå fram i tid. tyvärr så kom vi inte fram till gaten osm jag hade trott, utan vi fick åka buss till terminalen. Vilket var lite rätt stressande när jag hade lite smått bråttom till nästa flyg. Sen att det var dåligt skyltat och att jag inte förstod mig på tågen mellan terminalerna var ett annat problem. Så jag fick springa till gaten (när jag väl var på rätt).

Tyvärr var det en del turbulens på flyget mellan Frankfurt och Boston. Det ösregnade och blåste lite när vi kom fram, så att få en mjuk landning var nog bara att drömma om. Var en rätt hård landing.

Trevligt att träffa Danny direkt på flygplatsen. Sen vidare mot hans föräldrar där jag har sovit inatt. Åkte iväg och åt på någon båtklubb. Mysigt! Speciellt när det regnade. spelade lite biljard när vi hade ätit klart (jag, Jesse och Danny).

Idag ska jag försöka hitta till tågstationen och sen ta mig in mot Boston för att träffa Danny. Han ska visa mig runt lite.

Ska äta lite till frukost, sen ta det lugnt. Ha det!

/T

På väg!

Nu är jag på väg. Sitter på Rosella med mamma. Känns lite pirrigt, men det blir nog bra. FLyget går imorrn bitti, ska övernatta i Täby hos en släkting. Får se hur mycket sömn det blir.

Ska försöka uppdatera bloggen "där bortifrån". Känns sådär att åka, att lämna, men samtidigt så vet jag att jag återkommer hit igen, det är lite annorlunda med Boston. Säkert återkommer jag någon gång, men vet inte när. Till Åland kommer jag igen den 28 april. Men ändå, lite trist. Nåja. Är inte den som gillar att säga hejdå. Men jag fick ju köra Saab idag igen, och det gick ju bra. Trots några kärringstopp. Gillar inte "nya" bilar..

Kanske slänger in ett inlägg imorrn bitti från Arlanda, får se. Annars;

Ha det!

/T

Trött

Är uppe tidigt idag. Ska strax iväg på genrep inför dagens invigning av KK-huset. Ska dansa Apologize. Tungt! Men nu blir det nog lite lättare när jag hittade inspirationen till vem jag ska "dansa" för och vem jag ska tänka på när jag dansar. Speciellt när texten är "It's tool ate to apologize, it's too late..". Nog för att jag går lite saker och ting i förväg, men jag har mina aningar om hur sommaren kommer att bli. Morr!

Har fortfarande bara mjukstartat på packningen, blä! Är med blandade känslor som jag packar. ska del bli skönt att få åka, men dels blir det nog lite trist. Att missa så gott som hela våren här hemma. Nåja, jag kommer ju lagom till vappen så!

Nu ska jag fixa upp håret (hur det nu ska går, med tanke på längden) i en knocka och sen börja bege mig. Ha det!

/T

Pluspoäng

Nu har jag skaffat pluspoäng iaf. Har inhandlat omkopplare för mina "elgrejer" och växlat pengar. Känns lite smått nervöst. Men, det löser sig nog. Bara jag hamnar på rätt plan.

Har även fått testa att köra Edos bil idag. Tror nog han var rätt nervös när jag körde och han bara fick sitta breve. Men, det gick ju bra ändå. Lyckades till och med backa in på en parkering, utan att backa i något! Wow!

har även fått lite mera pluspoäng då jag har kollat igenom lite utbildningar och börjat på min anmälan. Just nu ser det rätt ljust ut ändå. Men, vem vet vad som händer? Har ju fortfarande inget sommarjobb.. Så än kan skenet bedra.

Igår var jag till Mie och Juanco med Malin för att kika lite film och kika igenom en del bilder. Var rätt kul. fanns en del godingar som inte har visats på ett tag. Behöver nog bara nämna Konfirmationen. Haha.

Blir en lugn kväll ikväll, har genrep imorrn 10.30 på KK-huset. Sen uppvärmning och träff på dansskolan 15.30 för att sen dansa där runt 17.40. Hmm. Rätt mycket dans imorrn. Är sådär pepp. Nåja, det går väl det med.

Nu ska jag slå ihop datorn och kanske göra något. Ha det!

/T

Snabbis

Är in en snabbis. Var rätt lungt på TV idag. Kul att slippa sitta där ensam bara! Gjorde om en del, från vinter till vår. Rätt skönt. Har även hunnit med en fika med Malin innan vi var till TV.

Vaknade imorse av att min syster började messa. Jag som vanligtvis inte burkar vara den som är mest pigg på morgonen vaknade ändå till liv, lagom för henne att messa klart. Och sen återgå till min sömn. Sen undrade hon varför jag sov när hon ringde och inte ville prata. Hmm. Har jag väl somnat så vill jag nog sova. Nåja, fick prata sen senare på dagen istället.

Har även hunnit med lite biljard efter att jag slutade på TV. Åkte på stryk, eller tja 1-1. Men, det var inte ås långt bort. Det börjar ta sig sa mordbrännaren!

Funderar på hur jag ska ta mig runt imorrn. Har klipptid vid 15 och sen genrep vid 17. Min bil gav upp igår, igen. Men, det löser sig. Den står ju på "trygga Klinten". Haha.

Nu ska jag kila igen. Ha det!

/T



Nu är det här över iaf för den här gången.

RSS 2.0