så sant så


bra betyg

Ja, det skulle man väl kunna ge gårdagskvällen. Med tanke på vilken träningsvärk/hur ömt det är i min nacke, så hade jag en bra kväll.

Först pizzabak hos Isak. Blev riktigt mumsigt! En pizza med skinka och färska champinjoner och en pizza med getost, parmaskinka, ruccola, pinjenötter och honung. Mums!

Kvällen forstatte med lappleken och sen en utgång till Memento. Dansade på som en tok och min fina propeller fick ta lite stryk, men ja. Vad gör man inte när man inte kan dansa fint?

Var en riktigt trevlig kväll som bjöd på många skratt, god mat och gott sällskap.

Nu ska jag bläddra igenom senaste numret av Hus&Hem som trillade genom brevinkastet häromdagen. 200 sidor julspecial.. Maffigt.

Ha det!

/T

provomgång

Imorse steg jag upp tidigare än jag brukar (för att vara en ledig dag), allt för att jag skulle hinna en sväng via Friskis innan vi hade ett möte med Reko.

Igår kväll gick jag igneom lite övningar som jag ville prova på riktigt från BodyRock och idag provade dem. Och fy vad kul det var! Svettigt som bara den men kul på samma gång! Gäller bara att få upp flåset lite så borde jag kunna köra fullt ut.

Mötet med Reko gick riktigt bra. Ska få tag på material som kan ge en bra start till vår uppsats. Så nu är det bara att hoppas på lika bra respons under seminariet.



Ja, det är Halloween i helgen. Får se om det blir utgång eller om jag nöjer mig med pizzakväll. Hursom blir det ingen avancerad utklädnad iår, utan jag tar något som finns i garderoben.

Men det är imorrn det, nu ska jag ligga på soffan och njuta av en gynnande träningsvärk.

Ha det!

/T

bodyrock.tv

Edo visade mig den här hemsidan tidigare och nu känner jag mig sugen på att försöka, på riktigt.

Kikade igenom den här videon och den ser riktigt kul ut! Provade några övningar hemma på köksgolvet så jag tror nog jag ska försöka nu, på riktigt.



Får se om jag fortsätter hemma i lägenheten eller om jag vågar göra det på Friskis. Vissa övningar skulle jag behöva kolla i en spegel innan jag är säker på att jag gör rätt.

Så får vi se hur det går.

Hemsidan finns här, där läggs det ut nya övningar och tutorials varje vecka.

Ha det!

/T

uppsats

Idag började jag och Mia att fundera mer seriöst kring c-uppsatsen. Tog kontakt med en organisation som vi vill jobba med, det lät lovande. Får se om det går så som vi har tänkt. Men, på något sätt bli det nog bra.

Efter en snabb räkning så märktes det att julen inte är så långt bort som jag trodde. Och nog finns det arbete fram tills dess. Speciellt när jag kommer att gå en distanskurs samtidigt som uppsatsen ska skrivas. Men, det är bara att plugga på, allt för att jag ska få min examen.

Men jag känner mig rätt pepp på att skriva uppsats. För det känns som ett bra ämne och som vi har bra funderingar.

Men nu ska jag gräva ner mig i en bok om varumärkesbyggande.

Ha det!

/T

tentadags

Om två timmar är det dags för tentan. Börjar bli lite smått nervös, men det burkar vara ett gott tecken. Har försökt plugga lite till. Inatt drömde jag om validitet, så något borde ju ha satt sig. Men går det åt skogen så finns det ett omtagningstillfälle.

Ikväll efter tentan ska jag få min födelsedagspresent av Malin och Tove. Vi ska köra tjejkväll. Ska bli kul, eftersom det var ett tag sen sist och sen har jag inte kört det på det här sättet. Ska bli kul att få släppa tentan, snacka lite strunt och se på Pan Am.

Sen måste alla bänka sig och se Halv Åtta Hos Mig ikväll (eller egentligen hela veckan), för den här veckan är de på åland och kör ålandsvecka. Kanske man kan lära sig någon ny specialare. Ska bli intressant att få se menyn.

Har även redigerat klart bilderna till min presentbok. Så jag ska lägga upp en liten "how-to" eller arbetsgång här om några dagar. Den som väntar på något gott..

Haha. Nej, nu måste jag kika igenom lite anteckningar och fundera på oberoende och beroende variabler.

Ha det!

/T

present

Förra helgen hade jag och Isak gemensamt födelsedagskalas. Så jag tänkte att jag kunde ge honom en kul present, som på samma gång kunde få plats i min portfolio. Har fotat hela arbetsförloppet, men jag har inte orkat göra något åt de bilderna. Så jag bjuder på en bild på det klara arbetet.



Det är en bok med en spritgömma. Hålen i boken rymmer två miniatyrflaskor á 4cl. Eftersom jag kommer från finland fick det bli Salmiakki och en boktitel som speglar innehållet; Finskkultur för nybörjare. På omslaget finns det en massa finska ord och deras svenska översättning.

Ett kul arbete om jag får säga det själv.

/T

metod c

Usch. Dagens föreläsning började bra och lovande. Intressant och bra föreläsare. Men sen, efter pausen gick allt åt skogen. Föreläsningen handlade om statistik och hur man använder sig av statistik. Hur man räknar svarsfrekvens, centralmått, spridningsmått etc. Rätt förvirrande, men jag tror efter en sväng i Metodpraktikan borde det vara lite bättre.

På måndag vankas det tenta. Kommer att innebära att helgen spenderas med näsan i boken. Men det är helt okej för mig. Hade inte några andra planer. Så varför inte? Ganska viktigt att jag får in kunskapen, med tanke på att det här är grunden för uppsatsen.

Så det är bara att plugga och plugga. Allt för att få godkänt på tentan.

Kul, eller hur?

Ha det!

/T

trött trött

Denna dag har varit händelserik.

Föreläsning om saker som känns som om de borde sitta, men som ändå låter som kinesiska i mitt huvud, blev leggad på ICA när jag skulle köpa RedBull, glömde betala vindruvorna så kassörskan fick ropa efter mig, plugg, flytta bilen, flytta vinterdäcken från förrådet till bilen, gör-det-själv, väldigt fastsatta bultar, Speedline och en mutterdragare, bära ner sommardäcken till förrådet, plugga lite till, laga middag, slappa, plugga, prata med Edo om gårdagens åsknedslag i hans båt, plugga och sug efter gubbröra samt smörgåstårta, trötthet och seghet.

Nu känner jag hur huvudet blir tyngre och jag borde gå isäng.



Bjuder på en gammal goding, från 2007. Den här kvällen var jag på väg på Obs 20års kalas. En trevlig men samtidigt känslosam kväll.

Nu kallar sängen!

/T

"kära lilla krumelur..

... jag vill aldrig bliva stur."

Eller hur det nu var Pippi sade när hon, Annika och Tommy tog det där krumelupillrerna för att slippa bli vuxna.

Idag gjorde jag såhär, tror inte det är ok när jag blir vuxen.. Tyvärr.



Det där med att äta ordentligt och laga rejäl middag varje dag.. Hmm.. Idag kan jag hursom skylla på att kycklingen jag hade tänkt till middag inte hann tina innan jag blev hungrig. Dessutom åt jag ordentlig lunch. Så mamma, du behöver inte vara orolig. Jag lovar.

/T

höstrusk

Idag är det rätt skönt att vara inne. Skönt att jag vlade att plugga hemma idag, så slapp jag gå hem stretandes med en cykel i regnet.

Har plöjt igenom ett kapitel om gårdagens föreläsning, vetefan om jag har fått in så mycket information, men 18 sidor boktext blev till 5,5 sida i word. Så något lättare borde det bli. Har satt tänderna i nästa kapitel, ska försöka mig på att få ihop en bra sammanfattning om det med. Men när det är sex kapitel till morgondagens föreläsning vet jag inte om jag hinner. Kanske skumma lite lätt?

På måndag vankas det tenta i metod C. Känns som om jag glömt hälften från metod B. Så kanske lika bra om jag skummar igenom hela boken, så borde jag få en bra uppfräschning av minnet.

Ja, såhär ser det ut just nu. Tentaplugg, funderingar på uppsats-PM och tanken på att det snart är jul.


Såhär såg jag ut i lördags när jag och Isak hade födelsedagskalas. Ett trevligt partaj med god tårta (om jag får säga det själv)

Nu ska jag återgå till kära Metodpraktikan och plöja. Känner mig nästan som en bonde.

Ha det!

/T

ibland undrar man

vad man gör i att stanna kvar i sundsvall.. Speciellt när Alex Moreno uppdaterar såhär på twitter efter en spelning på Kino.



Vad jag har förstått av facebook hade det varit en mycket bra kväll också. Men, hoppas det går att ta igen nästa gång jag kommer hem! För det är ett bra ställe att dansa till stängning på.

Nu ska jag sova, godnatt.

Ha det!

/T

förmiddagens

Den här kommer jag nu att nynna på hela dagen. Men, inte mig emot. Det är en av mina favoritlåtar till och från. Har själva låten på cd-singel (det var inte igår jag köpte singlar) och har nästan lyssnat sönder låten.



Videon är kanske inte den bästa jag sett, men låten är grymt bra! Precis i min smak. Eller, det är min kopp te som jag fick lära mig att det hette för något år sedan.

Lyssa och njut! Nu ska jag dricka kaffe innan jag beger mig mot Isak för att plocka ihop tårtor.

Ha det!

/T

försommar

När jag lyssnar på den här låten minns jag våren och försommaren. Hur vi jobbade med REKO-projektet och hur jag längtade efter sommaren.



Av någon anledning så tänker jag även på att lyssna på x3m. Mycket på samma gång.

Skulle gärna ge en del för att få den där värmen igen.

/T

tjugotre tjugotri

Äntligen är det min tur att bli tjugoträää! Nejdå, inte är det en ålder jag direkt har längtat efter. Inte som jag längtade efter att fylla 18 och få körkort. Men den stund jag har hunnit känna efter så känns det rätt bra ändå.

Även om jag lyckades göra för starkt kaffe och bränna mina bacon. Men, ja. Allt kan ju inte vara perfekt bara för att det är min födelsedag. Resterande del av dagen kommer att bestå av att fixa inför lördagens kalas. Ska även göra lite skoljobb också. Men det är rätt trist.

Igår provade jag appen Runkeeper och den var överraskande bra. Den pushade bra genom att berätta mina prestationer under tiden som jag var ute och gick. Sen fanns det en annan sak som nog gjorde att jag fick lite mera fart under fötterna, det har varit en blottare på gång i skogen breve eljusspåret. Men, ingen blottare såg jag. Vilket var bra!

Nu ska jag njuta av mitt allt för starka kaffe innan jag börjar ta tag i det som ska göras idag.

Ha det!

/T

redigering

Har suttit och gått igenom lite bilder som har legat på kameran, men inte fått komma in i datorn. Har även suttit och försökt redigera lite. Vissa med bättre och vissa med sämre utgång..

Hittade bilderna jag tog på Kumlinge. När jag och farmor lade två nät och fick en massa abborrar, när jag vadade runt på Ådö, hack i häl på farmor eller när vi kikade på näckrosorna som blommade i tjärret mitt på ön.

Men, den bild som jag ville visa är den här. Är faccinerad av maneter (av någon anledning). Kan ligga och kika på dem en lång stund och förundras över deras tillstånd. Hur de tar sig fram och hur de ser ut. Sen får det mig även att minnas när vi var ut på dagsseglats med Albanus i 7an.



Har även försökt ta mig an lite foton jag tog när jag var hem sist. Foton på spralliga Lilli.

Men, jag tror jag tar tag i dem på nytt en annan dag.

Nu ska jag se ett avsnitt Project Runway.

Ha det!

/T

ensam igen

Jahapp. Vad ska jag göra nu då? Efter att ha haft Edo här i åtta dagar så åkte han till stockholm för att kika på NHL. Så nu är jag ensam igen. Lite tråkigt när jag har blivit van med att ha någon här. Men, men.

Igår firade min födelsedag i förväg genom att äta oss proppmätta och in i en mycket angenäm matkoma på Brandstation. Halvt rullandes gick vi hem för att näst intill somna på soffan innan klockan slog 22. Fick min födelsedagspresent också. Mycket nöjd och glad blev jag! En ny klocka, vilket passade eftersom min gamla är skrapad, halvt utan färg och tycker om att suga i sig fukt.



En lagom stor, lagom liten, lagom tung och lagom Tojja klocka.

Förutom detta så har jag äntligen köpt mig ett par rejäla vinterkängor. Passade på nu när det finns kvar och innan snön kommer. Så efter två kalla, snörika vintrar har jag äntligen förstått att det behövs varma skor.



Så nu kan jag glatt pulsa genom snön hela vägen till skolan i vinter.

Avslutade Edos besök med att kika på en hundutställning i Nordichallen. Kikade mest på Engelsk Bulldogg och alla fina Berner Senner. Men, än så länge ska ingen hund få komma med hem. Det finns mycket annat på listan över saker som ska göras och önskas.

Nu ska jag kika på serier och tröstäta glass.

Ha det!

/T

lugna dagar

Har Edo här och det blir rätt lugna dagar. En del skola, men för tillfället rätt lugnt såhär i början av kursen. Men nog finns det saker att göra. Men jag prioriterar lite om nu när Edo är här. Tar tag i skolan ordentligt nästa vecka.

Har hunnit med några promenader i skogen, ett besök på Himlabadet, några vändor på stan och kik på Kretshopp-utställningen. Var även och kikade i vår gästbok på vår del av utställningen.

Dagen ska spenderas med ett pass på F&S och sen ska jag försöka plugga lite. Måste kika lite smått på en inlämningsuppgift som ska in nästa vecka.

Ha det!

/T

RSS 2.0