min titel

Nu har jag fått veta vad det är för examen jag får när jag är klar:

"Filosofie kandidatexamen med huvudområdet grafisk design och/eller Filosofie kandidatexamen med huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap. Den engelska översättningen är Bachelor of Arts with a major in Graphic Design och/eller Bachelor of Arts with a major in Media and Communication Science."

Det ni! Det är inte så illa pinkat! Nu gäller det bara att komma dit också. Sen så!

bollar i luften

Just nu är det en hel del på gång. Eller, jag har blivit av med någon liten del av arbetena och fått nya, sen har vi de där långa sakerna som tar slut i samband med januari först. På det lägger vi att jag är inne i en träningsperiod med stor lust att träna och svettas som en galning.

Men mest tid och fokus tar uppsatsen. Även om jag kanske inte skriver så mycket varje dag, så ägnas stor del av tankeverksamheten till den. Vilket är frustrerande, skulle vilja slappna av. Men, det blir först den 19e när den är inlämnad för jul. Då kan jag slappna av och tänka på annat.

Nu längtar jag, även om jag på samma gång blir stressad.

/T

avprickning

Kan i samband med att veckan är slut pricka av en del saker från min lista;
första delen av distanskursuppgiften, stickat klart en yllehalsduk, gjort klart en flyers åt mamma (dvs gjort en mall), pluggat lite inför torsdagen, ligga stilla och njuta/våndas över träningsvärken.

Var rätt kul att få göra en flyer (visserligen inte från grunden). Den fick mig att känna hur kul jag tycker det är. Att få göra sådant jag tycker om, att få igenom bra kommunikation, i en snygg förpackning. Nu gäller det bara att den "riktiga" byrån förstår hur jag har tänkt och att mitt förslag tas i beaktande.

Nu gäller det bara att få fortsätta med det jag tycker om. Att få klart det sista i skolan och bege sig ut på jobbjakt.

Sen så.

Godnatt, T


lördagsjobb

Kvällen har jag spenderat med att göra om en flyer som mamma ville att jag skulle kasta ett öga på. Och hjälp säger jag! Nog för att jag kan ha röriga dokument, men nog finns det värre!

Gårdagskvällen spenderades med att styra upp dokumentet och ordna i lager, slänga lite onödigt och lägga till lite nödvändigt.

Ett ordentligt jobb helt enkelt. Men nu tror jag att jag har en idé om hur jag vill att det ska se ut. Så då går det lite lättare.

Resterande del av helgen ska spenderas med att plugga och försöka få klart mammas projekt. Inget lilla-jul för mig. Men, det är skönt det med.

Ha det!

/T

pausdagar

Ibland behöver man dagar med lite paus från skolan. Igår blev det en halv sådan. Efter att vi hade skrivit klart teorin och lämnat in den för handledning (24h regel) så cyklade jag hem och tog det lugnt.

Hade planerat att baka julstjärnor, men eftersom det verkar som om alla hade tänkt den idén var det slut på smördeg på butiken, så det fick vänta. Däremot tog jag tag i mina nya gardiner. Förra veckan trillade jag över ett tyg som jag tittat på till köksgardiner, men pga pris och onödighet så fick det vara. Men förra veckan var det på rea, så då fick det komma med hem. Det resulterade i nya gardiner igår. Och två nya kuddar till soffan.

När jag ändå var i pysseltagen så gjorde jag mina adventsljusstake. Enkelt ihopplockat; blockljus från ikea, tunn tråd från panduro, blandade pärlor och en bra tång.



Det kändes skönt att få pyssla lite och ta en paus från skolan.

Handledningen idag gick bra, fick ut mycket matnyttigt och vi har hunnit leta soptunnor i ett bostadsområde. Så nu är det bara att jobba vidare. Kanske även plugga lite omtenta och göra det sista på veckans uppgift i distanskursen också.

Ha det!

/T

2555 dagar

det är ungefär sju år.

Det är snart exakt sju år sen telefonen ringde, mamma försvann ut genom dörren och kom in tillbaka med tårarna rinnandes längs med kinderna. Sju år sedan det enda jag kunde säga vad varför? Varför? Varför? Varför? Sju år sedan jag bröt ihop på köksgolvet av ilska och sorg.

2555 dagar är en lång tid om man ser det från ett håll. Men om man ser det från mitt håll, känns det som igår. Det har gått fort, men ändå långsamt.

Ibland snurrar jorden fort, fort. Sådär så att man måste hålla i sig. Ibland snurrar jorden så sakta så sakta, så att man nästan vill hjälpa till.

Idag känns det tomt. Ett ord som tidigare var så vanligt i min vokabulär känns numera konstigt att uttala. Det låter konstigt när ordet "pappa" kommer ur min mun. Som ett ord man inte använder, bara vet att det finns.

Sju år är bara en del av mitt liv. Jag fick ju 16 innan dess. 16 år av fina, varma minnen. De dåliga har jag förträngt. För jag vill minnas det goda, det trevliga och det varma.

så här känner jag mig idag



Känner att jag behöver ställa frågan..

/T

brev

När jag är ledsen, då finns det två saker jag brukar göra; baka eller skriva brev.

Med brev menar jag handskriva brev, fulla med kladd och personlighet. Brev med mottagare, brev utan mottagare. Brev med avsändare, brev utan avsändare. Ibland blir det brev som förpassas till en låda och ibland blir det brev som någon får läsa.

Det är skönt att skriva, ibland känns det lättare för mig att säga saker via skrift än tal. Att i lugn och ro få skriva vad man tycker, tänker och känner. Ingen stress ingen press. För det är jag som bestämmer över mitt brev.

Det är kanske mitt sätt att skriva av mig. Att få ut det som jag inte vill fundera på. Det jag inte orkar tänka på mer. Om det sen bara blir på ett papper, som inte blir till något mer än just ett papper i en låda, det gör inget. Så länge som jag får ut tankarna. Ut ur huvudet och ut på ett papper.

Papper är bra att ha när man vill skriva. Det finns ingen dator som kan ge samma känsla som när man skriver för hand med en bra penna på ett bra papper. När orden flyter och huvudet känns lättare.

/T

om och om igen

Den här låten har snurat i mitt huvud under dagen. Passade pefekt att träna till. Känner mig rätt hooked.



Lär lyssna igenom den några varv till innan jag tröttnar.

/T

portfolio

Har funderat ett tag på hur jag vill att min portfolio ska se ut. Vad den ska innehålla och vad den inte ska innehålla.

Vad vill jag visa upp?
Vad vill jag inte visa upp?
Vad är bra att ha med?
Vad är mindre bra att ha med?
Vad ska ha min personliga prägel?
Vad ska inte ha min personliga prägel?
Ska den vara stor eller liten?

Vad vill potentiella chefer se?

Jag vet vad Niklas sade när vi hade portfoliovisning i våras; mer av mig och mindre styrt av skolans uppgifter. Men vill verkligen en chef se saker som jag gjort bara för att, som inte egentligen har med något speciellt att göra? Inget mer än att det kanske handlar om mitt favorittypsnitt eller mina favoritbokstäver? Eller?

Jag har tio fickor i min nuvarande A3 portforlio. Vilka ska få rum på de tio sidorna och vilka ska inte?

Sållningens och produktivitetens tid är här. Gäller bara att sätta igång och revidera och producera. Men, att minnas att spara gamla versioner och kopior. För, utveckling och framsteg är också bra att kunna visa på, eller?

Förvirrad och konfunderad.



Blir nog att sitta imorrn kväll och producera något.

Vad det blir, det återstår att se imorrn.

Godnatt.

/T

hemlängtan

Just nu har jag en stor hemlängtan. Längtar efter lägenheten, Edo, få handla på Kantarellen (dumma Halv 8 hos mig som gjorde mig sugen på att handla på Kantarellen!!), kanske dricka en eller två goda på Indigo, mysa med mammas kattor, prata strunt med mamma, sova i den stora sköna sängen i lägenheten etc.

En massa. Men, det är bara 10 veckor kvar innan jag får åka hem och göra det. Vilket inte är så farligt mycket, eller?

Fram tills dess finns det att göra. Bland annat vänta på resultatet från salstentan som skrevs förra veckan och läsa böcker till uppsatsen.

Ska genast ta tag i böckerna och försöka få ihop något bra. Imorrn väntar opponering på vårt PM och sen är det helg.

Ha det!

/T

RSS 2.0