Torsdag

Vad skönt med helg strax! Inte för att det känns så längesen sist, men ändå. Kanske jag får en chans till att sova lite grann. Fast jag har program uppgjort för helgen så sak jag nog få tid över för att sova, städa och kanske börja plocka fram lite julpynt. Imorrn ska  jag och bowla med Mie, Malin, Matte, Johanna och Emma. Ska se hur det går. Var ett tag sen sist och tyvärr så fick jag bara en bana att vara på. Så det får bli ettdera lagspel eller 4 som spelar och resten som hejar på. Har även en extra dansträning inför söndagens uppvisning. Fick veta igår att hon har ändrat lite steg (suck!)
På lördag blir det att ta det lugnt, städa och sen åka på gen.rep. Kanske hjälpa mamma att ta ner julpynt från vinden så som ljusstakar och annat som ska i fönstren för att lysa upp före jul.
Söndag har jag uppvisning. Usch och fy! Ska vara på dansskolan och trängas. Hur det ska gå till det får vi se sen senare, men så som det känns just nu så kommer det inte att sluta väl med alla  föräldrar som ska få rum. Suck!

Fick veta häromdagen att den person som har stått mig nära, eller hur man nu ska säga det. En som alltid har funnits för mig har fått cancer. Jobbigt! Jag hoppas verkligen att hon klarar sig! Hon är en som alltid bryr sig om andra nästans mer än om sig själv ibland. Jag hoppas att hon blir bra!

Igår hade vi redskapsgymnastik på Idr5. Skitkul! Var på bollhalla och fick testa på lite det ena och det andra. Hade även en tjej fårn MGF som var och visade oss. Kul! Tyvärr så sträckte jag båder ryggen och vänster baklår. Så idag har jag gått som en gammal kärring i skolan.. haha.

Igår var jag även till Mie och spelade monopool med Johanna och Malin. Jag kom 2a och Johanna vann.

Nu vankas det käk, våfflor. Mmm

Ha det!

/T

Uppsalahelg

Är för tillfället i Uppsala. Ska stanna tills imorrn. Kom redan i torsdags hit med mellan-båten. Fullpackad med pensionärer som hungrade efter billig öl och buffémat. Har kommit på vad pensionärerna måste vara experter på, att kunna lasta så många öllådor som de får tulla in på en mommo-kärra. De skyr inga medel, har de väl betalat biljettpriset så ska de komma därifrån med så mycket som svenska tullen tillåter. Om det väl betyder att de ska lasta sin mommo-kärra så full som möjligt och samtidigt försöka släpa på en käpp och lite godis.


Men nej, jag tycker inte så illa om pensionärer pga detta. Det finns underbara tanter och gubbar också. Bland en är min farmor och hennes polare. Det är två krut-tanter det! Ibland kan jag längta efter att få sitta hemma hos någon av dem och dricka kaffe och höra deras åsikter om senaste skvallret.


Igår var vi på saco-mässa. Riktigt intressant och kul! Trodde aldrig att det skulle vara så pass mycket folk som det väl var! Och inte heller att det var så stort! Fick nog efter en timme och åkte in till stan med Lise, Malin, Joanna, Sarah och Evelina. Blev lunch i souk-huset, sen gick jag och Lise på shoppingrunda. Vid 15tiden skulle de åka med bussen till färjan och jag fick åka tillbaka med tåget till Uppsala.


Idag var det en lugn dag, liten stund på stan. Har en inflammation i lilltån, så jag vill inte gå så länge. Men det hindrade inte mig från att köpa nya gråa pumps. Hoppas bara att de inte är fel storlek när svullnaden i tån har gått ner!



Ska beställa pizza för avhämtning strax. Nami!


Ha det!


/T


Brödbak

Idag har jag varit såpass huslig att jag har bakat eget bröd. Tre limpor Juntalimpa blev det och det smakade helt ok. Kanske degen inte blev som jag hade tänkt mig, men det löste sig till sist. Så nu finns det lite bröd att äta av.

Har fått mig en lektion i Fronter också. Ska se om det fungerar här hemma också. Kunde inte få upp webmailen härifrån så. Men kanske nu?

Var upp och hälsade på morfar idag också. Han har inte kommit på gång riktigt efter operationen, men det ska väl fixa sig efter ett tag. Gick även förbi den fina skylten om TBE-vaccinering när vi gick in på sjukhuset. mamma försökte pika lite, men jag vägrar! Jag SKA göra det! sen.. En annan gång, inte idag.

Var även upp till morfar igår före dansen, men han låg och sov, så jag gick till mormor istället. Hon var lite mera pratsam än vad morfar var. Hann snacka lite skit innan jag skulle åka.

Igår var första gången på länge som jag kunde låsa bilens alla dörrar. Har haft problem med passagerarsidan fram. Den har inte kunnat låsa, varken med nyckel eller för hand. Så igår fixade Tord det åt mig. Tack! det hade rostat lite förstod jag. Men nu går det som det ska igen!

Hmm. Annars har det inte hänt så mycket för dagen. Lugn dag i skolan, inte så mycket som har hänt för övrigt.

Ha det!

/T

Nedräkningen har börjat

Nu är det bara 3 dagar kvar ungefär tills jag åker till Uppsala! Äntligen! Har bokat båt och bil och frågat om ledigt av Olle, så det här ska nog bli bra det! Vet inte hur sugen jag är eller inte på att åka med alla andra med Ålfen eller inte. Visst, det skulle vara jättekul att gå ut hemma på åland och förfesta på båten, men njaa.

Känns som om jag har valt rätt nu, att åka tilbaka till Uppsala med tåget (kanske efter lite tittandes i affärer) och sen kanske dra ut där? Vem vet? Om jag orkar dvs, det är ju trots allt en lång dag som väntar, så jag tror nog att jag däckar i soffan framför Idols istället. Men inte vad jag hoppas! Om inte annat så finns det en lördag också.

Är grymt sugen på hämtpizza just nu!

förövrigt så är det inte heller långt kvar til jul och sommarlov för mig. 35 dagar till julafton och 52 skoldagar kvar! den 17/3 är tänkt att bli min sista dag i skolan (om allt går som jag tänkt) sen är jag ledig fram till 31/5!

Nu kom syrran.

Ha det!

/T


Ålands enda och största köttmarknad

Är nyss hemkommen efter en lugn kväll på Arken. Var med Mie på StandUp, Pontus Enhörning. Helt ok. Lite trist var det dock när han återanvände vissa skämt som jag hade hört förut. Så jag visste redan poängen med skämtet. För de jag kände igen fanns med i hans framträdande i Sthlm Live (s01 e 06?) Så det var mindre kul. men hade man inte sett dem/hört dem tidigare så var han bra! Skulle vilja se Johan Glans någon gång! Han verkar vara grym på stand Up, men jag tror att jag kommer att bli besviken när jag har sett såpass mycket av honom. Både tidiga framträdanden och senare. Så jag har nog sett det mesta, tyvärr. Fast vad skulle kunna slå honom lekandes Darth Vader på scen med hjälp av en kanna?! hehe

Har kommit på hur trist det är att gå på Arken också. Arken är INGENTING om du inte är singel eller stupfull. Helt ska du vara båda på samma gång! men sen kommer det största av allt; människorna. Det är ungefär samma personer där varje vecka. De trashiga, de flashiga, de med inga tissar, de med stora tissar, de stupfulla killarna, de spiknyktra blyga killarna, de gamla och sist med inte minst de minderåriga. Jag förstår inte! Jag förstår inte hur faan det ALLTID är såpass många minderåriga inne på Arken! Varför kan de inte legga varenda en kotte som kommer in genom dörren?! Varför? Det finns en orsak till att det är 18 år! Det är ju trots allt olagligt för dem att sälja alkohol till minderåriga så.

Nåja, nog om det!

Hmm. Imorrn bär det av till Kumlinge (därav den korta stunden på Arken och det lugna intaget av dricka) Ska köra imorrn redan vid 10. Jag och syrran ska och hälsa på farmor och via graven också. Ska stanna tills söndag, sen bär det hemåt. Kan hända att vi hinner träffa Bodil och Karl-Ole som kommer på söndagen. Får se.

Bara 6 dagar kvar nu tills jag åker till Uppsala! Ska bli kul! Fick tips av Johanna vilken föreläsning jag skulle gå på på saco-mässan och det låter lovande. Inte för att jag gillar brandmän så mycket, men ögongodis tackar jag inte nej till.

Nu ska jag nassa så att jag orkar köra bil imorrn!

Godnatt, godnatt

/T

I'm stuck!

Nu har jag fastnat igen. Jag som sa att jag aldrig skulle titta på house. Att jag inte förstod varför det var så bra. Det var ju bara skit. Men nu har det ändrats! Har fastnat. Såg två avsnitt igår/inatt och ett tidigare idag. Ska nog se några till under dagen och kvällen. Börjar inte förens 12.45 imorrn :¨)

Dagen har varit rätt så lugn. Har inte haft så många lektioner. Bild, matte och bild igen. Däremellan var jag hem och sov en timme, skönt! Funderar på hur jag ska göra med min trappa på bilden. Vet inte om den blir som jag har tänkt mig. Visst, jag var och fotade en bra och lagom stor trappa igår. Men tydligen var den ändå för stor. Hmm?
Mamma ska iväg senare ikväll på någon vinprovning, så jag ska väl bege mig ut i det hala väglaget och köra lite.

Nästa vecka är det SACO-mässa. Ska nog dit, men blir nog att åka dagen före till sverige. Tänkte spendera helgen i uppsala. Har hört lite skräckexempel från när andra har varit dit och lyckats däcka på föreläsningar, så jag tror nog att jag håller mig ifrån dem.. Ska bli kul att åka till uppsala igen! Mindre kul att köra ensam. Är inte helt säker på vägen än, men jag tar nog tidiga båten så är det iaf ljust när jag kör. Får se sen vad vi hittar på jag och Matte. Ärl ite sugen på Bio, men har sett de flesta ny filmer. Så vi får se. Ska ladda ner en film att se på båten också. Nu när jag har möjlighet. Bara det inte blir som senast när vi åkte hem; båten var full och massor av småbarnsfamiljer med skrikande ungar. Det blev lite svårt att se film då, när en femårig snorunge sitter och vrålar bordet breve om att han inte vill ha köttbullar med mos.

Haha. Fick ett nytt smeknamn igår av Sari; Snygg-Tojja. Pga min nya frisyr. Det var snällt!

Nu ska det lagas middag. Sen ska jag skjutsa min mor.

Ha det!

/T

Nyklippt

Så, nu har jag varit och klippt mig (igen osm mamma skulle säga..) Är lite blondare och kortare än förut. Men annars rätt så lika. Hade Tessi att fixa. Är helt nöjd. Det tar alltid någon dag att vänja sig med det nya. Men sen så blir det endå helt ok i slutändan. Trorts allt, jag vande ju mig med att ha håter orange också, så varför inte nu? Hehe.

Funderar och funderar på hur jag ska göra med min froggebod också. Vet inte om den blir så bra som jag hade tänkt.. Hmm? Nåja, den får lbi osm den blir. Har letat mått på vedspisar och måttat lite olika möbler i skolan idag med Lise och Malin E. Så nu vet jag hur stor en ungefärligt vedspis är. Var ganska så kul att gå runt i skolan och ta mått på saker och ting. Tex hur stort ett handfat är elelr hur stor en normalbyggd trappa från (1989) är.

Funderar på att åka till Jenny senare ikväll och snacka lite skit. Men jag får se hur jag gör. Kan hända att jag gör det först imorrn också. Ettdera. Hursom.

Nu var det matdags.

ha det!

/T

Massage


Fick nyss lite massage av syrran. Oj vad skönt! Tyvärr så blev det bara lite axel-knåd. Men det räckte gott och väl för mig! Var rätt så stel så. Ibland har man tur att syrran väljer att läsa till massör och att göra sin praktik hemma på Åland.

Ska kanske upp och hälsa på henne något senare. Ska se om jag hittar en karonkaklänning (när tjejen som jag skulle köpa av vägrade berätta sitt hela namn) Suck! Har försökt leta klänningar på nätet också. Men har inte hittat någon som jag tycker riktigt om. Förutom en som fanns i USa och kostade sisådär 600$. Men det tänker jag inte hosta upp för en klänning som jag ska ha en gång och som kanske inte ens passar. Så nej.

Var och köpte ståplats till StandUp på fredag, Pontus Enhörning. Ska blir kul att få se honom! Han har varit bra i Sthlm live, så han kanske är värd att gå och se på. Vem vet? Ska ta Mie med mig också.

Har träning ikväll, men jag ska bara titta på tror jag. Börjar kännam ig förkyld och då vill jag inte träna. Men titta på kan jag göra och försöka minnas de nya stegen. Får väl i värsta fall gå på tisdag/fredag och öva mer. Har gymnastik på onsdag också, då ska vi skrinna! Det ska bli kul! Fast, jag vet inte hur vassa mina skridskor är bara.. Ska ta mig en titt tror jag. Nu kanske?

Ha det!

/T

Hockey, smörgåstårta och LEGO

Så var den här helgen över igen då. Förstår inte hur snabbt det blir söndag kväll igen. Sitter och ser på hockey, karjala cup; Sverige-Finland. Tyvärr har det inte hänt något riktigt stort än (tex mål), men det kommer, det kommer.

Igår var Mie och Malin hit. Såg på film, The Simpsons the movie och Hot Fuzz. Sen visade Mie bilder från Kina. Är avundsjuk på hennes nya väska. Men kanske mest är jag på hela resan i sig. Verkade som att de hade haft det riktigt kul!

 Tidigare på kvällen/dagen lyckades min mor med något som man måste vara min mamma för att kunna lyckas. Nämligen, hon fick mikron att brinna. Hon skulle laga sig middag i plingen, dvs bakad potatis medans hon städade/dammsög. Mamma glömde bort det hela och plötsligt hör jag hur brandvarnaren börjar tjuta och undrar vad mamma gör. Tittar ut genom dörren och mörker att det ryker ur plingen och vrålar åt mamma; "Mamma, mikron brinner!" Men det var inte så farligt som det verkade till sist. Det var mikro-kupan som hade smultit och fattat eld. Och genom det förvandlat den stackars lilla potatisen till en kolbit. Men hela köket var dessvärre fyllt med tjock, grå rök som vi fick vädra ut. KALLT!

Idag fyllde Matte 20. Hade köpt ett lego-set till honom, Ferrari. Han fick det redan igår kväll, efter att klockan slog 00.00. Han såg ut som ett litet lyckligt barn när han öppnade paketet och såg vad det innehöll. Direkt efter det skulle allt monteras. Syrran kom hem mitt i allt och hjälpte till lite hon med.

Så idag var det dags för födelsedagskalas hemma hos Snällströms. Med både smörgåstårta (som inte smakade något förutom vispad grädde) och kinuskitårta, nami. Fick mig ett nytt namn av Mattes farfar när han såg mig; "Tjena Tjockis". Haha. Men han är en rätt så frispråkig person, så jag vet att han säger lite vad han vill.
Matte åkte hem idag också, med de andra från lgh 310. Ska kanske dit om 2 veckor igen. Får se.

Jahapp. Nu var 2a perioden över, fortfarande 0-0, trots bla ett öppet mål för Finland. Men, men.

Nej, nu ska jag fortsätta se hockey och sen se 3 avsnitt Andra Avenyn.

ha det!

/T

Period 3

Jes, jes! Period 3 på gång. Har riktigt längtat efter den! kanske för att det är min lättaste och skönaste period det här året. Har två bild kurser och en mattekurs. Och sen gymnastik en gång/vecka. Så helt plötsligt känns det lite roligare att få gå till skolan :) Men det kan också bero på att jag börjar först 12.45 på fredagar och har 2 lektioner innan jag gå hem igen :)

Har inte haft bild på ett år snart, så det är bara skönt och kul att få ha det igen! Fast, får se hur bra jag och Olle kommer överens efter 4 lektioner bild i rad.. Hmm? En av kurserna är arkitekt-kursen, den har jag väntat på! Ska bli kul att se hur allt utvecklar sig till sist. Om min friggebod blir till friggebod, eller om det bara blir en hög kartong?

Har även matte ffram till jul. Skulle ha haft den med Jhonny, men han är pappaledig. Så vi har en vikarie, som inte kan skriva! Jag som trodde att man inte kunde skriva sämre än en geografi och biologi-lärare som jag hade i 7:an (Mats). Men tydligen inte. Där ser man! Så det blir att renskriva och försöka förstå vad han menar genom att fråga någon annan..

Hmm. Kanske jag ska säga något om halloween också? Nja. Kan säga att det var en bra kväll, kanske inte lika kul som förra året, men ändå godkänt. Var cheerleader iår. Hittade min gamla kjol som jag sydde i 8an och fick den briljanta idén om cheerleader. Så så blev det! Matte var boxare, var tänkt att han skulle varit Hugh Heffner, men kläderna blev inte som tänkt. Så boxare fick det bli.

image1

Annars vet jag inte så mycket som har hänt. Syrran kommer på lördag natt :) Hon ska ha tre veckors praktik här hemma, skönt! Ska försöka förhandla mig till en massage av mina stackars axlar och nacke. Om hon inte tänkte ta ett hutlöst pris för det dvs..

Nej, nu ska jag fortsätta plugga!

ha det bra!

/T

RSS 2.0