Sommarlov

Sådärja. Då har jag äntligen fått sommarlov. Eller, jag har ju haft sommarlov hela sommaren, men nu är det på "riktigt". Jag hade två dagar ledigt innan jag började jobba i somras och nu har jag en dag ledig innan skolan börjar. Så sammanlagt 3 dagar sommarlov. Inte helt fel.

Sitter på Eckerö och ska bege mig upp mot S:vall för andra gången den här veckan. Ser inte fram emot att se den där E4 igen. Men för varje gång jag kör så blir den bara kortare. För ett år sen kändes den oändlig. I torsdags när jag körde hem var den kortare än tänkt..

Tänker tillbaka på sommaren som varit och kommer underfund med att den nog varit en underbar sommar. Känner att jag är nära på fulladdad av KG-kärlek och familjekärlek. Så nu ska jag nog klara mig en stund i Norrlands huvudstad.

Jag har haft en grym sommar på Magique, kommer gärna tillbaka om jag får! Har fått sol och värme sommaren igenom sådär så att jag borde klara mig igenom en kall höst, vinter och vår. Jag kanske inte ha fotat lika mycket som jag gjorde förra sommaren, men däremot har jag valt att njuta mera av varje dag som jag har gjort något. Sådär som man kanske ska.

En stor flytt har det också blivit. Känns bra det med! Fast, just nu är jag mest sugen på att få se hur vardagsrummet blir när det är klart och fototapeten kommer upp! Men det är ett senare kapitel.

Just nu sitter jag förväntansfull inför år två på MIUN med GDK-gänget. Men mest förväntansfull är jag inför nollningen som stundar.



Nu ska jag ta och titta surt på lilla killen som sitter vid bordet breve och läser över axeln på mig.

Ha det!

/T

På plats!

Sådärja. Fadderbandet är på plats, en del grejer är genomgådda, cykeln är hämtad och jag är mätt och belåten. Så jag lär nog inte behöva äta på ett tag igen nu.. Idag har det varit fadderutbildning inför nollningen.

Först två timmars föreläsning om diskriminering, som säkert var jättebra! Men killen blev lite för långdragen och jag blev lite trött, så till sist kändes det sådär värt att ha kört 400km för att lyssna. Sen lite genomgång av regler och förhållningar innan lunch och mera info på kårhuset. Sen mera info och mera mat. Behöver som sagt nog inte äta förrens imorrn bitti nu.

Iår har vi som är faddrar och generaler ett plastband för att vi ska få komma in gratis på kåren (bl.a). Även resten kommer att få bend, men i olika färg beroende på vad man är. Lite bättre än förra årets tygband som man kanske inte alla gånger hade med sig.



Neongult så det kommer nog att synas.

Var rätt trevligt  att få komma tillbaka till s:vall igen. En del frågetecken rätades ut och en hel del som kändes sådär känns nu rätt bra. Så det här ska nog bli kanoners! När jag gick förbi skolan ikväll när jag hämtade cykeln så kände jag hur jag längtade!

Får se hur det känns på söndag eftermiddag när jag sitter på båten igen. Men nu är det dags att packa ihop för ikväll och sova. El Rålfo avgår kl 9 imorrn och planen är att jag ska vara med ombord.

Så bäst att börja bege sig isäng.

Godnatt, ha det!

/T

El Rålfo

De där bilderna jag jag lovade, de blev ettdera otagna eller så ligger de fortfarande på minneskoret, som i sin tur ligger i bilen, två däck ner på bildäck. Så tyvärr, inga bilder just nu.

Kanske senare.

Sitter för tillfället på rålfen, för att bege mig till s:vall och morgondagens fadderutbildning. Ska bli skönt att få lite rätsida på saker och ting. Att få veta hur det blir, på "RIKITGT". För just nu hänger jag inte riktigt med.. Är sådär sugen på att köra 400km idag för att köra ner 400km på torsdag morgon. Men det är alltid trevligt med en extra slant på kontot. vilket nog kommer att behövas det här kommande skolåret.

Ska försöka jobba lite på mitt kalenderomslag och genom det få lite till mjukstart inför skolan. Har inte rört så mycket av AI, PS eller ID under sommaren, så det skulle nog vara behövligt.

Nu ska jag glo ut genom fönstret och se om jag skådar Pepperskär från båten, när jag vet vart jag ska titta.

Ha det!

/T

Snabbvisit

Sitter på båten ut till Kumlinge. Ska på snabbvisit över dagen. Tanken var att jag skulle åkt redan igår, men pga olika händelser så åker jag idag, över dagen, ensam. Känns nog lite konstigt, men samtidigt skönt att kunna göra det, att passa på när jag väl har chansen. För snart är jag i sudnsvall och längtar mer än annat hem.

Kameran är med, så förhoppningsvis ska jag lyckas få några bilder, så jag kan visa hur fint det är där ute.

/T

Vill och vill inte

Sitter och väntar på att få länken mailad från IKEA så att jag kan bläddra i nya katalogen bigitalt. De lovade att den ksulle komma idag på morgonen, men tydligen inte. Tji fick jag.

Inte för att jag ska ha något direkt därifrån, utom möjligtvis ett köksbord med tillhörande stolar. Fast, det är inte så viktigt med tanke på att jag aldrig sitter och äter där om jag är ensam.. Men det är ju så kul att få titta. Däremot finns det en hel del som skulle behövas till lägenheten här hemma. Så varför inte?

Så snälla IKEA, dela med er!

Samtidigt så vill jag inte att den här veckan ska ta slut. För då vet jag att jag strax ska flytta tillbaka till sundsvall, att sommaren är över och att skolan måste påbörjas. VILL INTE!

Men som jag skrev tidigare på xit, åland är inte så mycket att hurra över en regnig tisdag i november.. Åland är och kommer alltid förbli bäst under sommaren. Så just nu sätter jag en stor del hopp till nästa år i sundsvall. Hoppas det bjuder på sådant jag önskar; skratt, glädje, ny matnyttig kunskap och att våga ta för sig.

Låter det som en bra idé?

Ok.

/T

Strul

Hade tydligen strulat till det där med länkningen till Twitter. Nå, hursom. Nu är den på g. Den som känner sig sugen dvs.

Idag har jag varit för första gången ut till svärisarna ensam. Inte för att jag stannade där så länge (lämnade lite blomplantor) men ändå kändes det som ett steg i rätt riktning (eller hur man ska säga). Så klapp på axeln Victoria!

Fick mail från ena generalen idag. Tydligen är det mycket på gång och många frågor inför nollningen. Känns som om det är rätt rörigt just nu. Undrar vad som eg har hänt?! Lär nog få veta tids nog, när jag åker upp inför fadderutbildningen den 25e.

Borde för övrigt ta och maila min ena lärare och fråga vad han menar när han skriver i materiallistan inför kursen "Tejp". Vilken tejp menas? Plasttejp? Målartejp? Jesustejp? Sårtejp? dubbelhäftande tejp? Ska den vara smal eller bred? Genomskinlig eller färgad? Många frågor här. Kanske lika bra att ta och skicka ett mail, så att jag inte dyker upp i skolan med en nyinhandlad rulle Jesustejp? Vilket skulle vara väldigt pinsamt..

Förutom dessa mail så fick jag ett roligt mail idag. Fast, frågan är om jag kommer att kunna/orka gå iaf? Tanken är den att jag ska ut till Kumlinge över helgen för att hälsa på farmor. Och det är något jag prioriterar! Så den som lever får se.

Det var nog allt för idag.

Ha det!

/T

"one of these days these boots are gonna walk all over you.."

Igår var det kräftskiva hos mig, i vanlig ordning. Försöker få igång en tradition, får se hur bra det går, om det blir till en tradition eller om det bara är något som händer lite nu som då.

Var en riktigt trevlig kväll i goda vänners lag! Synd bara att vi inte kunde vara fulltaliga, men, men. Det ska som sagt komma flera år! Många skratt och många intressanta diskussioner om "brats" bl.a. kan sammanfatta kvällen.

Tog som vanligt inte många bilder, för kameran glömdes bort och när jag kom på den så hade jag händerna fulla med kräftor. Men några finns det. Får se om de kommer upp här eller på fb.

Just ja. De som tycker att jag inte uppdaterar så ofta så skulle jag kunna rekommendera Twitter. Där uppdaterar jag lite oftare och kanske på ett annat sätt än här. Fast, mestadels sitter jag där för att kolla vad andra håller på med. Det känns lite tufft att följa med vad Johan Rheborg, Tyra Banks och Henrik Schyffert håller på med.

Nu ska jag njuta vidare av Nancy Sinatra på Spotify.

Ha det!

/T


Både och

Efter diverse påtryckningar, så borde jag väl ta tag i det här igen..

Just nu händer väl det inte direkt så mycket skulle jag påstå. Jobb, jobb och åter jobb. Kommer in nya kläder lite nu som då, så det är rätt kul. Trodde inte att jag skulle gå och bli såhär intresserad av mode och kläder, men tydligen.. Men jag lovar, någon modebloggare blir det aldrig av mig. Det finns så att det räcker och blir över med dem, så jag låter det vara.. Det är inte min kopp te.

Men här på åland har jag märkt att många klagar över utbudet i butikerna, att det är tråkigt och att utbudet är för smalt. Visst, det kan jag hålla med om. Men nu under sommaren har jag fått lära mig hur det verkligen går till. För hela det åländska utbudet utgår ifrån vad ålänningarna vill ha och vad som säljer. Eftersom att ålänningar är rätt mesiga när det kommer till vissa kläder (jag vet, jag är själv mesig titt som tätt) så vågar man inte så ofta köpa nägot nytt och vågat. Och eftersom man redan inom butikerna provat på det där och vet att något annorlunda inte säljer, så är det bortkastade pengar på att köpa in ett plagg som ingen vågar köpa. Oavsett hur häftigt det är!

Så jag vet, jag borde också vara lite mindre trångsynt och gå och kolla igenom utbudet när jag väl är hemma. För det finns många godingar där i butikerna! Jag lovar! Kolla först här hemma, sen kanske titta åt väst. Eller öst. Tja hur ni vill eg.

Ja, egentligen skulle jag kunna utveckla det här långt och länge. Men, ni vet hur det är. Allt blir till en ond spiral. Så tja, därför förklarar jag inge mera.

Annars vet jag inte så mycket nytt.

Ha det!

/T

You make me smile with my heart




"You make me smile with my heart"
/Addiction, Kanye West


Är det bara jag..

.. som tycker att det här låter som mer än bara en god idé??

http://www.e24.se/lifestyle/resor/barnforbjudna-flygresor-ar-framtiden_2218943.e24



Ok. Kanske lite elakt, men samtidigt förstår jag precis tanken.

Nu ska jag sova.

Ha det!

/T

Mys

Ligger hemma i min säng hos mamma och lyssnar på lite sådandär mys-musik. Vet inte varför, men jag blev bara sugen. Så just nu rullar David Gray - This Years Love. Den är med i Crazy/Beautiful bl.a.

Både gillar och inte gillar att sova hemma hos mamma. Det är mysigt och trevligt att inte behöva ringa bara för att berätta något kul man ser, men samtidigt är det trist när jag vet att enda gångerna jag sover här är när jag har blivit särbo (nästan). Nog gillar jag min säng i sig, men den är ju så tom..

En dag kvar på jobb innan jag har två dagars ledigt. Ska bli skönt att få försöka ta det lite lugnt, som jag inte har hunnit med tidigare under mina lediga dagar då flytten tagit upp det mesta av tiden. Men nu så. Ska försöka få tillbaka lite färg och kanske hinna med ett besök till Bambölevik?

Sen måste taket målas och lite smått och gott plockas med i lägenheten. Som sagt, jag har nog att göra även om jag vill ta det lugnt.

Men först av allt ska jag sova och jobba en dag, sen kan jag börja fundera på ledighet.



Ha det!

/T


Soffa

Nu har det införskaffats en soffa till lägenheten, och jag kan inte säga att jag klagar över den. För den är precis lagom. Både i storlek och mjukhet. Det enda som fattas är lite kuddar. Sen så.

Igår kom syster yster och Tommy hit. De var in via jobb en sväng och passade på att kolla igenom utbudet av kläder. Ska ta och kika igenom om jag kommer på något roligt som skulle passa på henne. Ska åka till mamma och sova nu i några dagar efter dagens jobb. Mysigt! Speciellt när Edo har åkt på jobb och jag inte är säker på när vi träffas igen.

Allt detta pga första kursen i skolan. Ska bara tacka kursansvariga Nicklas för att han mailade ut schemat i docx (om man har word för mac/ word 2007 blir det automatiskt i det formatet) istället för pdf (som vi elever måste skicka allt i, annars blir vi underkända, typ). Så jag kan inte öppna schemat, men jag lyckades få tag på det på annat håll. Men, jag ska morra lite till. Men ja, skola 8-17 (obligatoriskt!) måndag-fredag. Välkommen till år 2 på MIUN! Sen dessutom nollning på det, och lite jobb på friskis. Oj, blir nog bara att försöka träffa Edo sen när jag hinner.

Är delvis sugen på att åka tillbaka till S:vall och delvis inte sugen. Jag har ingen aning om vad som har och inte har hänt under sommaren. Så det är väl dags att börja höra runt lite hur sommaren gått och kanske om jag får tag på ett nollningsschema.

Nu ska jag äta frukost och diska.

Ha det!

/T

Vuxenpoäng?

Hur mycket vuxenpoäng får man om man säger att man gillar de nya sovrumstapeterna såpass myclet att man nästan är kär i dem? 10? 20?

Vissa dagar förstår jag mig inte på det här systemet med vuxenpoäng. Vem håller koll på poängen? Vem toppar och vem ligger sist? Vilka är med och vilka är inte? Jag vet att man kan göra test och kolla hur mycket vuxenpoäng man får och hur vuxen man är. När jag gjorde testet för något år sedan skulle jag eg vara 29,5 år. Men det testresultatet är inte aktuellt så jag funderar på hur mycket jag får om jag gör om det? 42 år?

Jag när kommer det upp en sida med highscores? Och vem är det som sitter och för in reslutaten? Är det som så att det är någon som är anställd som smyger runt i stan och ser vad folk gör;

"ahaa! Kalle köpte en kristallvas och han ville inte få den inslagen. Det ger honom 10 vuxenpoäng." "Ahapp. Anna har Plussa-kort. VUXENPOÄNG!" "Pelle pantar flaskor på Alko, VUXENPOÄNG!!"

Jag känner att det här kräver djupare grävningar. Det kan nog finnas en hel del att undersöka. Måste titta närmare på fenomenet.

Så, såhär ser våra nya tapeter ut. Lite svåra att visa såhär just nu, utan de måste nog ses på riktigt.



De går mera åt det gråa hållet, inte lila som det ser ut här. Men som sagt, måste ses. Men det finns en helt del kvar att göra på lägenheten innan den är klar för inspektion. Men sen så.

Men visst är de snygga?!

Nu ska jag njuta av min lediga söndag genom att inte lyfta många fingrar.

Ha det!

/T

RSS 2.0