eget arbete

Idag ska jag försöka att inte bara sitta och pilla i datorn. Ska försöka binda ihop en bok idag, samt fästa pärmen så att den håller. Gick ju inte så bra förra gången, så lika bra att jag provar några gånger så jag är säker när det gäller.

Blir det bra så har jag en ny anteckningsbok/skissbok som jag gjort helt själv. Vilket inte är helt fel.

Ska även försöka börja på mitt fotoprojekt idag. Så jag har några bilder att sätta in i boken. Är lite tråkigt om jag bara har text, och illustrering är inte min starka sida.

Ska försöka fota lite under händelseförloppet också. Så, kika in på klassens blogg; http://gdk09.tumblr.com/

Ha det!

/T

arbetsplats



Såhär ser det ut när jag sitter och jobbar i skolan. Har eget skrivbord med god utsikt över klassrummet. Inte helt illa pinkat.

/T

ny uppgift

Idag delas nästa uppgift för kursen ut. Känns lite smått stressande då jag helst skulle vilja lägga all tid på boken. Men, tanken är ju att kunna byta mellan de olika projekten och redan hunnit få en bra idé och gund till boken. Men, men.

Att uppgiften dessutom ska handla om webbdesign gör mig om möjligt mer stressad. Det är en sak att försöka få idéer analogt, men digitalt, då är jag helt ute och cyklar.

Men, övning ger färdighet.

Får väl vara glad över att kurslitteraturen är såpass snygg och intressant att jag vill läsa till tentan. Så jag får 1 av 4.

nej, nu ska kaffet drickas upp innan jag traskar till skolan i snön.

Ha det!

/T

tio timmar senare

Och jag är fortfarande kvar i skolan.

Mallen som jag gjort udner dagen blir inte som jag vill. Texten blöder åt fel håll och det blir inte som jag vill!

Kanske dags att gå hem för dagen och spendera resten av kvällen i soffan med några avsnitt Big Bang Theory?

Låter lockande.

/T

grafisk designhistoria

Har en hel del föreläsningar om Grafisk Designhistoria. Rätt intressant att höra om Art Noveau och Kubismen. Se på gamla affischer från 1a VK. Ett rätt nördigt ämne (för den som inte är intresserad) men väldigt behövligt ämne. Men, det skulle inte ha skadat om detta hade kommit lite tidigare under utbildningen. Men, man kan inte få allt här i världen.

En kul grej jag läste nyss på hbl.fi var det här om hur svenska medier skrev om finska valet;



Lite intressant att se hur stor koll de har.

/T

glad glad glad!

Under lunchen fick jag äntligen det där samtalet som jag har väntat på. Nu verkar allt vara klart! Nästa gång jag kommer hem till åland ska jag skriva praktikantavtal på AMS, sen är sommarjobbet/högskolepraktiken på byrån fixad!

Gäller bara att hinna flytta hem allt inom den tid som ges (en helg). Men, det är om några veckor det! Först ska jag komma på omslaget till min bok.

Men, mycket glad är jag för att ha sommarjobbet fixat!

/T

föreläsning

Har morgonföreläsning idag, om grafisk designhistoria. Hoppas det blir intressant!

Idag ska jag äntligen lägga beställning åt mig och delar av klassen på verktyg etc från Mattonbutiken. Ska bli skönt att äntligen få en riktig, 50cm skärlinjal. Ska även se om jag hittar något annat som jag behöver. Har inte hunnit kika så noga som jag hade hoppats.

Häromdagen när jag var på IKEA passade jag på att köpa en låda som jag kan ta med mig till skolan och förvara mina saker/verktyg i. Har tydligen en hel del grejer redan, för när jag började fylla den med saker var det inte så lite saker jag hade.



Såhär ser den ut just nu. Fyllde med färgpennor, målarfärg, tapetklister, lim, tejp, nålar, tråd etc. Har även lagt in både en kaffemugg och en burk med socker. Så nu borde jag vara rustad för våren. Bara jag får beställningen från Mattonbutiken dvs.

Ha det!

/T

irriterad

Idag steg jag upp för att vara på skolan 8.15. Vilket för mig är en kamp då jag är mycket morgontrött. Får jag så sover jag glatt till klockan 10 (eller längre). Trodde vi skulle träffas hela klassen vid 8 och ställa i ordning klassrummet inför allt arbete under våren, men tydligen var det olika tider som hade uppfattats. Fick ingen direkt ordning på saker och ting. Lämnade över allt vad ansvar hette och gick hem. Kände hur irritationen byggdes på, så lika bra att gå hem och göra annat. Hade ändå ingen inspiration till att stanna kvar i skolan och fundera på skoljobb.

Nu har jag fått i mig rejäl frukost och strax väntar årets första ordentliga träningspass. Ska bli mycket skönt!

Ha det!

/T

njuthelg

Efter torsdagens examinering av uppstsen (som gick mycket bra! Fick ett bra och fint betyg) packade jag och Edo in oss i bilen och åkte till Åre för en helg av skidåkning och en tänka-på-något-annat-än-skolan-långhelg.

Blev en helg med bastu, champagne för att fira uppsatsen, offpist utan att veta om det, ömma muskler, några vurpor, blåst, mycket snö, varm choklad, liftåkning, icke regntäta skidkläder, skratt och oväntade syner i backen (tre personer utklädda till djur; kossa, häst och gris).

I det stora en mycket trevlig helg som gärna får göras om.


Strålande väder på vägen dit.

Bra väder och bra backar första dagen.

Liftåkning

Mer fin utsikt och bra före

Fullt påklädd pga blåsten. Men, det är jag på bilden, även om det knappt syns.

Åre återvänder jag mer än gärna till. Kanske med ett lite mer centralt boende nästa gång. Men, det var inte helt fel där vi bodde heller. Hade 400m till VM8.

Idag kickade vårterminen igång, så helgen av allt annat än skola var välbehövd. För nu väntar tio veckor med minst fyra uppgifter, en salstenta och lite annat smått och gott.

Ha det!

/T

onsdag

Idag äter jag nybakade bullar, låtsasopponerar och lyssnar på den här låten;



En rätt trevlig onsdag med andra ord.

/T

att bli sådär glad

Upsatsen lämnades in lite efter 9 igår morse. Kort efter det fick jag en djävulusisk hostattack som gjorde att alla som passerade mig på väg in till skolan undrade om jag dog efter att jag hade lämnat in uppsatsen. Men inte.

Igår fick jag även uppsatsen som jag och min uppsatspartner ska opponera på. Den är intressant och det viktigaste, den är grymt snyggt utformad. Det är ju i jämförelse man vad man har sett de senaste tio veckorna, och efter den erfarenheten kan jag säga att en stor del forskare behöver gå en kurs i formgivning. För det är ju så mycket roligare att läsa en text som är snyggt utformad. Däremot känns det så fel att sitta med penna och anteckna i deras material. Det som jag vet av egen erfarenhet har kommit av hårt arbete.

Så, bara att fortsätta läsa där jag slutade igår.

Ha det!

/T

så nära så nära

Idag blev vi klara med uppsatsen. Men väntar med att ta ut glädjen tills den är inlämnad och klar. Men på något sätt borde jag ju känna glädje och lättnad över att den är över.

Men, jag vet inte. Känner ingenting just nu. Kan bero på att jag har en hemtenta kvar att skriva. En hemtenta där jag inte vet om jag gör rätt eller inte. Jättejobbigt och en jätteknepig tenta. Men, på onsdag ska den vara inlämnad och tills dess ska jag väl ha fått ihop till de sex sidor som krävs.



Så såhär ser min söndagskväll ut. Gäller att hitta bra referenser.

Så på torsdag eftermiddag när tentan är inlämnad (deadline på onsdag), uppsatsen är examinerad och Edo har kommit hit så borde jag vara hur glad och nöjd som jag kan bli. Då borde det innebära lite över tre dagars ledigt från allt vad skola heter.

Då ska det njutas av ledighet!

Men det är på torsdag det, än så länge söndag.

Ha det!

/T

det här med kladdkaka

Min syster brukar förklara mitt matlagningssätt som något avancerat, dvs jag nöjer inte mig med färdiga köttbullar och påsmos. Ska jag laga köttbullar då blir det hemlagat så långt det bara går. Någon gång påpekade hon att jag hellre lagar avancerad mat i stil med Nobelmiddagen än "vanlig" mat. Vilket kan stämma då och då. Tyvärr har det fått lida lite nu när jag är student. Men, det kommer en tid efter examen.

Men något som jag inte kunnat hålla mig från är bakning. Men nu pratar jag inte kladdkaka. Kladdkaka har jag svårt för att laga, jag har tom misslyckats med att baka kladdkaka (den blev bränd och jag höftade ihop receptet och tillsatte bakpulver, vilket för en kladdkaka är ett stort no-no). Orsaken bakom min obefintliga lust till att baka kladdkaka kan nog har att göra med att när jag och min syster var små så fanns det ett recept i en kokbok som hette Oskars Chokladkaka (typ kladdkaka), det receptet gick snart inte att läsa då det var det enda vi bakade (nästan). Efter det blev jag rätt mätt på kladdkaka.

Så nu när det ska bakas, vad gör jag då? Kanelbullar är en favorit, muffins (gärna med något specialtjosan i stil med dumlebitar eller massor med hackad choklad), min flådiga chokladkaka med mörk chokladtryffel eller så blir det något från min kock-pärm.

Men nog kommer det studer då jag har tyckt att det varit gott med en bit kladdkaka. Men varför äta kladdkaka när man kan äta massor med annat smaskigt?



Som en härlig örfil.

Nu ska jag iväg på middag till min uppsatspartner och några andra.

Ha det!

/T

julklapp

Jag måste ha varit extra snäll 2011, för jag fick jättebra och jättefina julklappar.


Jag fick ett 50mm och med ett presentkort till GeFoto köpte jag mig en blixt.

Så, nu gäller det bara att öva, öva och öva. Läsa lite här och där och prova, prova, prova.

Men först gäller det att få klart uppsatsen, och det närmar sig.

Ha det!

/T

ögon, öra, näsa, hals

Såklart när jag har tagit det lugnt och varit helt ledig i lite över ett dygn smyger förkylningen sig på. Trodde jag skulle slippa. Men inte.

Dessutom så blåser det rätt rejält idag. Nåja, får se hur det går bara. Med lite sömn hemma hos mamma så lär jag orka köra. Har ju sista handledningen med uppsatsen imorrn och jag vill ogärna missa den.

Nu ska jag ta mig samman, dricka upp kaffet och Finrexinet och packa.

Ha det!

/T

underbart

Så kan man beskriva gårdagens middag, bastubad och firande av det nya året.

Först bastu där de våghalsiga kastade sig i Slemmern, sen fix och nyfikenhet på vad som skulle serveras till min kurrande mage (fick inte veta menyn på förhand, vilket var svårt för mig som gillar att ha kontroll i köket), sen en ljuvlig middag med perfekt dryck till och riktigt bra sällskap, champagne timmen innan tolvslaget för att njuta av den goda drycken. Kvällen avslutades i stan där mina fötter inte ville dansa och musiken inte riktigt föll mig på läppen. Men, vad är väl en bal på slottet när jag hade haft en superb kväll redan?



Nu sitter jag och funderar på hur jag ska betala för att få Emma och Stina som mina heltidsanställda kockar.

Idéer?

Ha det!

/T

RSS 2.0