Ensam igen

Har lämnat av mamma på stationen. Lite trist att vara ensam igen, men jag vet att nu är det bara att fokusera på skolan och snart är det dags att åka hem igen.

Ska ta och börja skissa lite och surfa runt efter info till ex.uppgiften. Känns lite smått panik då vi har handledning på onsdag redan! Men, det är bara att sätta igång så kanske vi har något att visa upp.

Ska ladda upp med en kopp julte och några lussebullar. Sen blir det att sätta igång med skolarbetet. Fast, att slå in julklappar lockar mer.. Hmm

Ha det!

/T

Pepparkakor

Har svängt ihop lite pepparkaksdeg. Ska baka pepparkakor senare ikväll. Ska bli riktigt smarrigt! Har svårt för färdigköpta pepparkakor eller färdigköpt deg. Men, det kan bero på att jag gillar att laga saker och ting från grunden.

Ska försöka slänga ihop lite till lussebullar också. Får se när det blir av bara. Kanske ikväll?

Ska plocka upp min mor från stan om en timme, ska gå en vända på stan också. Blev inte så mycket av det sist hon var här. Så hon får se lite mera hur det ser ut.

Nu ska jag kika klart på Glee.

Ha det!

/T

Fixat!

Så, nu är bilen fixad! Känns skönt att få det fixat och att få en vettig förklaring varför det hände. Då är det bara en lampa och radion kvar att fixa på den.

Har försökt slänga ihop en kladdkaka till att mamma kommer. Men, eftersom att jag inte har bakat en kladdkaka på säkert 5 år, så blev den rätt misslyckad. Jag är egentligen ingen kladdkaksperson, så jag skyller på det. Sen att min ugn trillar isär när jag drar ut plåten, är nog högst antagligen en orsak.

Nu ska jag strax bege mig mot stationen och hämta mamsen. Sen blir det nog ett besök i Birsta och IKEA, för min bäddsoffa är tydligen för hård för mamma..

Ha det!

/T

I väntans tider...

Väntar på att The Jay Leno-show ska börja.. Burkar bli sådär lagom att kika på innan jag somnar. Han brukar köra iväg det mesta av krutet i första halvan av showen, sen sjunker energin, precis när det är dags för mig att sova. Precis lagom.

Idag hade vi vernissage båda klasserna på samma gång. Rätt kul att få se vad alla hade gjort. Fick både julmust och kakor (kl.10 på morgonen) medan vi tittade. Inte illa. Den här kursen känns bara bättre och bättre. Har bara ex.uppgiften kvar nu. OS i Vancouver är temat. Ska bli kul!

Har kommit på hur nördiga vi egentligen är på vissa föreläsningar, vi ser på reklamfilmer och reklamer (och jag njuter fulla drag). Har så svårt att se på reklamfilmer med Edo. Han får i nerverna på att jag minns reklamer och repeterar dem utan att jag vet om det. "Varför följa ett spel om man inte kan reglerna?!" eller godingen "Glossy-glossy". Sista veckan han var här fick jag inte göra det längre.. Undantaget var då Paf's nya reklam kom. "Du kan vinna en rasa för dig och TRI av dina vänner".

Imorrn kommer mamma och före det ska bilen in på service.

Ska bli skönt att få veta vad felet med bilen är och att få hit mamma!

Nej, nu sängen och Jay Leno!

/T

Klart!

Gjorde det sista idag inför deadlinen. Blev nog helt ok, kunde säkert ha gjort bättre, men med tanke på att jag gjorde det på en dag så ska jag vara nöjd. Blev mycket bättre när jag fick det utskrivet på vaktmästeriet.

Det här var ena grejen jag gjorde, mitt fotokollage.





Vapenskölden blev som den blev. Ska bli intressant att se vad folk kommenterar! Har vernissage imorrn då vi får ge varann kritik och kika på allas grejer ordentligt.

Var efter skolan ut till Birsta och kikade på lite det ena och det andra. Var via IKEA och kikade på lite smått och gott. Kollade på lite julprydnader och lite eventuella julklappar.

Såklart när en sak hade gått helt ok under dagen så var det en annan sak som behövde jävlas. En lapa på instumentbrädan på bilen har börjat att lysa. Lampan betyder att jag inte ska köra bilen alls och höra med en verkstad om de kan kolla på den. NEJNEJNEJ! Men hem kom jag iaf, men nu kommer nog bilen få stå medans jag tar mig en funderare.

Nej, nu ska jag muntra upp mig själv genom att spela lite GH.

Ha det!

/T


Trött!

Skulle egentligen ha haft skola imorse vid 8, men när jag inte fick sömn så tidigt som jag hade hoppats på så kändes det bättre att sova hemma än att sova på föreläsningen. Men nu känns det bättre efter lite sömn.

Idag är det deadline. Ska bli skönt att få allt inlämnat! Har en hel del pill kvar att göra, men i det stora hela har jag det gjort. Gårdagen blev lång. Satt nästan 12 timmar i skolan och jobbade. Men, då fick jag det gjort. Kanske därför som jag var så uppe i varv och inte kunde sova.

Om jag skulle ta och äta upp frukosten och så småningom bege mig mot skolan och gå på föreläsning.

Ska lägga upp ikväll lite bilder tror jag. Kan visa vad jag har gjort i AI och PS.

Ha det!

/T

Lång dag

Lång dag idag. Steg upp tidigt för att ta en runda i Birsta. Letade lite saker åt mamma och Edo köpte lite julklappar. Trist att se när han åkte iväg idag..

Åkte iväg nästan direkt till skolan efter att han hade åkt. Började direkt med att fixa på vapenskölden. Nu börjar jag snart se ett slut på den. Tyvärr så har jag hela bildkollaget kvar att göra. Men, jag fick mina foton tagna ikväll när jag kom hem från skolan (där lite före 10 trillade jag in). Så nu har jag dem att leka med också. Kul med deadline på onsdag redan. Panik? Jodu.

Nu ska jag slänga ihop datorn och sova. Börjar tidigt imorrn. Full dag, igen. 8-17 om jag inte minns helt fel. Usch!



En av bilderna från kvällen. Ska se om det blir som jag tänkt bara..

Nu sova. Godnatt.

/T

Svårt

Har svårt att skriva och berätta. Det är så svårt att förklara för någon utomstående hur det känns.

5 år, det är en lång tid. Vissa dagar känns det som en evighet, medans vissa dagar känns de som bara några få sekunder.

Jag kommer på mig själv ibland att vilja ringa och berätta för honom om vad som har hänt under dagen. Jag är på väg att ta upp telefonen och ska ringa när jag kommer på att det inte går. Att ha ena halvan av sina föräldrar borta, för alltid. Det är inget jag önskar åt någon. Visserligen har det gjort att mamma har fått agera dubbelförälder, och det är hon mycket duktig på.

Det heter att det inte finns något ont som inte för med sig något gott. I det här fallet så tror jag detta har fört oss alla närmare varann. Jag har en jättebra relation med både mamma och min syster. Vi har sedan det hände, den där kvällen den 22a, blivit starkare. Vi har växt i den kostym som de satte på oss, vi har växt upp och insett att livet kanske inte ska tas för givet.

Jag vet att jag kanske har blivit mera "mammig" sedan det hände, men mamma är den jag har kvar nu. Jag vill när jag kan vara med henne. Jag saknar henne när jag är här i Sundsvall. Samma sak med syster yster. Jag saknar dem båda. Men, om en vecka har jag mamma här i några dagar. Sen kommer julen och då får jag träffa syster yster och Tommy.

Det som hände den 22a är inget jag kommer att glömma. Jag kommer att minnas för resten av livet. Alla känslor, alla tankar, allt finns kvar.

Men trots allt, det känns fel att säga det, men det som hände var nog bäst för alla.



Jag saknar dig pappa.

/T

Insikt

Nu förstår jag varför de flesta som jobbar med datorer (som tex grafiker) har glasögon. Har näst intill ont i ögonen efter att ha jobbat en hel del framför datorn. Kan ha att göra med den vita bakgrunden i programmen.

För tillfället har jag kommit på idéer till både vapenskölden och bildkollaget. Fast, frågan är hur jag ska lyckas genomföra dem.. Vapenskölden går helt ok, sitter och kalkerar av just nu. Men, bildkollaget behövar jag fota för.. Får bli imorrn då jag är ledig.

Pratade lite med Emma tidigare, gjorde lite min dag då jag inte kan närvara på helgens KG-göra-Arken-osäkert. Men Emma lovade att ringa mig och genom det låta mig vara delaktig. Så nu väntar jag med spänning på hennes samtal imorrn. Hoppas jag får höra lite Soundway på samma gång! Längtar tills mellandagarna då vi alla ur KG är hemma tillsammans igen! Det blir dagar att minnas!

Just nu ska jag återgå till att försöka få ihop det här;

med  och lite sådanhär 

Känns rätt bra!

Men med kollaget får jag se. Ska baxa runt på soffan imorrn för att kunna få bra bilder. Men det kan nog bli skoj. Bara de lovar fint väder!

Ha det!

/T

Illustrator

Idag är det illustrator som gäller. Ska bli intressant då jag aldirg har jobbat med det programmet tidigare. Är flera ur klassen som inte har gjort det tidigare, så känns skönt att vi är lite fler som ligger på samma nivå.

Ska jobba med en grupparbetersuppgift idag också. Har letat efter nyhetsgrafik m.m hittade en hel del bra och dåligt, så jag valde att ta med ett nummer av Xit och några Ålandstidningen. Så får de se hur det ser ut där jag kommer från..

Är inte så pigg just nu, skulle gärna ha stängt av väckarklockan och vänt sida i sängen och somnat om. Men, nu ska jag lära mig något rätt vikitgt idag (för att kunna göra vapenskölden) så då blir det att sova tidigt en kväll istället.

Ska försöka bälga i mig mitt kaffe och kanske fixa lite gröt innan jag sticker. Ha det!

/T

Myshelg

Har haft en riktigt trevlig helg. Med både bio, god mat och gott sällskap. Även fast jag lyckades skada mitt knä, så var helgen mycket bra.

Var och såg på Bröllopsfotografen på fredagen. Mycket bra och sevärd film! Speciellt när jag inte gillade Smala Sussie (samma kille bakom). En trevlig överraskning.

Lördagen bestod av mest slappande och en tur till Birsta (med alla andra). Hittade mitt skissblock, så nu kan jag äntligen lämna in kommande skisser på annat papper än rutigt eller randigt. Var iväg till Malin och kikade på film med resten av gänget. Så först filmen Up. En jättesöt och varm film! Rekommenderas starkt! Men, kanske en näsduk i närheten skulle vara bra. Sen blev det lite slötittande på tv innan vi begav oss hemåt.

Idag har det inte blivit så mycket gjort. edo var snäll och bytte däck på min bil medans jag fixade middag; rostbiff, potatisgratäng och ugnsrostade grönsaker. Blev en smarrig lunchlåda till morgondagen!

Har snart gått igenom hela säsong 3 i CSI Miami också. Tur att det finns två boxar till!

Imorrn blir det skola igen. Känner mig lite bättre till mods angående ena uppgiften, men den andra har jag fortfarande inte kommit någonvart på.. Hmm. Måste funderas på!

Nej, nu mera CSI.

Ha det!

/T

Såhär trevlig helg har jag haft;



Sådär ja.

Musik del2

Fortsatte med att återgå till min "vanliga playlist" i spotify. Den som innehåller mycket blandat.

Hade en mycket intressant diskussion vid lunchen idag (som vanligt så handlade det om mat). Men om man råkar doppa örat i sås då? Mycket intressant! Kan säga att diskussionen handlade om hurvida det var hygieniskt att sy fast en knapp i örat (i ett redan befintligt hål då). Hmm. Vad ska man säga?

Är lite smått sugen på att gå ut i helgen, men samtidigt så kan det vara rätt skönt att spara lite pengar och stanna hemma. Har ju ett näst intill orört GH5 hemma. Måste ju spela lite.. Hehe. Är däremot inte så sugen på att betala 150kr för slagsmålsklubben. De är ok att lyssna på någon gång nu och då, kanske inte låt efter låt, efter låt. Så, mina 150kr kommer nog att gå till något annat. Kanske en god middag under helgen? Men nog suger det lite i tiskotanssi-höften.. Men, den får nog vila ett tag till. Kanske till juldagen?

Nej, nu ska jag byta huvud på en kille i PS. Dagens arbete går på lite bättre än gårdagens. Men, många fråga finns fortfarande kvar!

Ha det!

/T

Musik

Mitt humör skiftar rätt kraftigt just nu. Vilket märks rätt tydligt när jag lyssnar på musik. Deet går från Fatboy Slim, via Prodigy till Moby.. Hmm?

Idag verkar det gå lite bättre med redigeringen i PS. Sitter och redigerar bort damm från en bild. Går helt ok ändå. Bättre än igår då jag ville slänga ut datorn genom fönstret och gå hem och tjura. Nåväl. Det kom ju en ny dag så..

Ska kila iväg och äta lunch nu snart. Ha det!

/T

Ny dag

Usch. Är trött, trött, trött. Tror inte jag och skoldagar som börjar innan 11 inte går ihop. Men, men. Det är så när jag går med full fart och program.

Idag har vi photoshop, hela dagen. Kan nog blir riktigt intressant. Kanske inte som gårdagens föreläsning med en illustratör. Får kalla kårar bara jag tänker på det.

Här uppe ligger det en hinna med snö på det mesta. Helt ok tycker jag. Synd bara att det gör att det blir lite jobbigare att cykla till och från skolan.. Hmm. Men, det går ju alltid att gå till och från skolan annars.

Nej, nu ska jag äta upp min frukost och förbereda mig för dagen.

Ha det!

/T

Har förresten hittat en ny favoritsida; Reklmakraft.tv. Var in på sidan igår och småtittade lite, men där finns en hel del kul. Gå in och kika vettja!

Trött men ändå sovmorgon

Började nya kursen igår. Känns som om kommande kurs kommer att bli tung, men kul! Kanske inte så många sovmorgnar som tidigare (vilket inte gillas av mig). Sparkade igång redan igår med en föreläsning om färglära. Idag blri det skissteknik och två andra föreläsningar.

Var sagt att vi skulle gå i skolan 8.15-18.00 idag. Men, fick ett trevligt mess från Ullis igår kväll som sa att vi började en timme senare. Skönt! Även om jag tycker om att sova, så var en extra timme mycket välkommen!

Helgen hemma på åland var mycket trevlig! Lugn om inte annat. Hann träffa Mie och prata strunt och spela Alfapet. Färden upp blev också mycket trevlig. Dels för att jag fick gott sällskap och dels för att jag fick köra Saaben..

Nej, nu ska jag dricka upp mitt morgonkaffe och sen ska här fixas matlådor (japp, matLÅDOR!)

Ha det!

/T


Trivsel

Sitter hemma vid köksbordet och surfar, med mamma. Känns mycket skönt! Trots att det är dimma och regnet kommer från och till så gillar jag det! Det är hemma!

Försöker få tag på Emma, men hon verkar inte finnas någonstans. Hmm. Försöker leta vidare då. Men först ska jag upp på vinden och leta andra grejer (inte Emma, vet att hon inte sitter där och hänger).

Den här helgen blir en helg till för njutning av lugnet. Inte illa.

/T

Hemma, igen

Så, nu är jag hemma på åland, igen. Är hem och hämtar lite grejer och Edo. Hade en riktigt trevlig nerfärd med Matte. Kul att få sällskap och att få prata igenom senaste tiden. Har inte hunnit träffats på ett tag, så nu blev det gjort!

Gårdagen var rätt trött. Blev ingen sömn natten mellan torsdag och fredag. Så igår trillade jag i säng mitt i dagen och sov en stund. Mycket skönt!

Idag ska jag hjälpa mamma med lite det ena och det andra. Och imorrn bär det av till Sundsvall igen. Ny kurs på gång, igen; Digital Bildhantering (tror jag).

Ikväll verkar det bli Alfapet med Mie. Det ska bli kul!

Ha det!

/T

Jag gillar det!

Är lite lätt ilsken över att jag inte är här i helgen, men samtidigt så ska det bli så skönt att få komma hem en sväng och få träffa mina vänner och Edo! Men, jag har passat på att umgås lite extra med de här uppe.

Som ikväll blev det först poker hos Mats. När folk började trilla ur så satte de igång att spela Nintendo, TMNT. Fick ordentliga flashbacks! Kändes rätt skönt att bara hänga sådär. Några spelade tv-spel och några spelade poker. Men ändå så satt vi alla och umgicks. Så skön feeling! Skönt att man börjar känna sig rätt avslappnad också!

Däremot så börjar jag längta efter att få åka hem. Hann inte med att prata ordentligt med några där hemma. Så, nu har jag sagt att det ska bli fika och en hel del struntprat. Och sen får jag någon trevligt med mig upp. Vilket gör den hela vistelsen till mycket angenäm.

Vet inte om jag får lägga upp den här bilden, men det är inte "the picture". Så, då borde det vara ok.



Men, "the picture" är en favorit. Har bara sett en snabbis av dem, men kanske jag får se dem i helgen?

Hmm. Min telefon har lagt av. Den säger hela tiden "nätfel". Hmm. Hoppas att det löser sig! Nåväl, jag har ju mitt ÅMT annars.

Nej, nu ska jag se några avsnitt Glee till (är hårt fast i serien) och sen sova.

Ha det!

/T

 


Skön dag

Har haft en rätt skön dag idag. Först till skolan till 8 för att gå igenom en annan grupps arbete med min grupp. Sen gick vi igenom inför redovisningen på torsdag. Borde ha det mesta klart nu.

Gick iväg in till stan för att träffa Malin, Jenny och Ullis för fika. Slutade med att jag kom därifrån först 4 timmar senare. Men det var trevligt! Drack jättegott saffranste. Mmmm.

Ikväll verkade det bli poker hos Mats. Kan bli kul, även om jag inte är helt 100 på alla grejer, har inte spelat så många gånger så.

Imorrn är jag ledig. Ska bli skönt att sova ut och få en del grejer gjorda.

Ha det!

/T

Över

Vad skönt! Hade deadline för två uppgifter idag. Den enda var redan inlämnad förra veckan, och den adra hade jag nästan klar. Skönt att ha allt gjort. Den här veckan kommer att bli rätt lugn och skön from nu. Imorrn är det visserligen skola tidigt för att vi ska få kika på en annangrupps arbete, sen ska vi diskutera ihop oss om vårat arbete.

Sen är jag ledig på onsdagen, på kvällen kommer Matte hit. Ska bli så kul att få umgås lite med honom! Har inte hunnit träffats så mycket under sommaren, så nu ska det tas igen lite. Torsdagen har jag examination för grupparbetet. Sen får jag åka hem! Skönt!

Idag har jag slängt ihop lite bröd (vet inte än om resultatet blev som jag hoppades). Hade tänkt laga juntalimpa, men har varken malt eller rågmjöl här, så jag tänkte plocka med mig det från mamma, så får jag baka det nästa vecka istället.

Idag har jag börjat kika på en ny serie, Glee. Rätt bra. Var lite skeptisk efter första avsnittet, men den kommer nog att växa, tror jag. Den kommer att börja sändas på tv4 om någon vecka.

Nu ska jag provsmaka mitt bröd, sen så småningom blir det middagsfix, kycklingpytt med ruccola.

Ha det!

/T

Halloween

Oj. Hade en riktigt trevlig kväll igår! Lyckades få till håret någolunda efter en stunds fixande. Men, nu tror jag att Frihetsgudinnan får hängas in i utklädningsgarderoben för några år. Tack för en trevlig kväll och för trevligt sällskap!



Jag och Ullis



Mats i sin urtjusiga klänning.



CG som ninja med sitt svärd i en hel bit innan Mats hann sätta tänderna i det..


Idag ska jag försöka få lägenheten städad en gång för alla. Sitter och funderar på en bloggidé. Får se om den blir till verklighet eller om den stannar i mitt huvud. Skulle nog vara rätt kul ändå.

Fick höra en kommentar av en kille som tja, vad ska man säga? Var rätt generaliserande i min åsikt. Men, han hade helt fel. Skönt med en lite större std där man slipper träffa på folk igen. Ska bli skönt att få träffa lite vänner om en vecka och få sällskap här uppe!

Nej, nu ska jag sluta slappa i soffan utan få något gjort!

Ha det!

/T

RSS 2.0