13 - den här veckan

Består av en hel del olika. Saker jag borde göra och saker jag kommer att göra.

Borden/måsten:

skriva på rapporten
läsa studier
läsa en bok till rapporten

Sen finns det de roliga sakerna som jag vill göra och som jag komemr att göra och som jag har gjort.

Som att leka/busa/mysa med systers Lilli. Äta en massa gott, umgås med mina nära och kära. Se en massa tv (Ehm.. Jag menar se på en massa webb-tv via datorn, för jag har ju ingen tv). Åka ut till Kumlinge med Edo och träffa farmor. Fira nyår med mina vänner etc.



Titta vilken fin hund hon har! Det är just och just att jag vill låta henne åka hem till Närpes med sötnosen med sig.. Men, det är en stor motivationshöjare att få veta att det finns en snäll hund där uppe också. Utöver syster och Tommy då.

/T

12 - i min handväska

Den som någongång varit i närheten av min handväska, vet att i den finns det nästan all man kan tänka sig.

Ett axplock;

plånbok
panadol
strepsils
näsdukar
smink
kvitton
kalender
pennor
Mariannekarameller

etc.

Men det är ju så bekvämt att kunna ha lite första hjälpen nära till hands, sådär när man behöver det. Men, jag borde lära mig rensa ur den lite oftare. Speciellt strepsilsen när jag inte har varit förkyld på ett tag..

/T

11 - mina syskon

Jag har en syster, Catharina/Catta.


Hon är två år äldre än mig och det fick jag nog minsann veta när vi var yngre. Men samtidigt så tog hon nog hand om mig, för att jag var yngst.

När vi var yngre så stred vi som katt och hund. Jag bet henne och hon rev mig. Jag har både bitit henne i axeln och knät. Men vad gör man inte när hon inte vill leka? Jag tyckte att det var en god idé, men det tyckte inte hon. Nog strider vi fortfarande, men långt ifån lika mycket som när vi var små. Det är synd att vi bor såpass långt ifrån varann, det kanske är en anledning till varför vi inte bråkar när vi väl ses. För det finns bättre saker att slösa tid på.

Det tog mig en liten stund att verkligen uppskatta henne och hur bra det är att ha en syster. Att få ha någon där i närheten som verkligen säger vad hon tycker och tänker (både bra och dåligt).

Så nu ser jag fram emot att hon kommer hit om några dagar. Ska bli underbart!



Jag och min kära syster, som numera är blondin, igen.

/T

10 - det här hade jag på mig idag

Jadu. Idag glider jag runt i ett par gamla kostymbyxor (flashigt, jag vet), min redsox-t-shirt (eller ska jag säga t-skjorta) samt min pappas gamla, stora sticktröja. Sådär lagom bekvämt.

Idag bakas det pepparkakor hos mamma. Har även hunnit med att koka en omgång knäck. Försvinnande gott!

Igår anlände jag till åland efter att ha kört 60km/h på E4. Men det gick inte fortare heller pga snöyran.. Men med båten hann jag och hem kom jag. Skönt!

Funderar däremot vart mina julkänslor har tagit vägen.

/T


09 - min tro

Vad jag tror på. Funderar och funderar.

Jag vet inte vad jag tror på egentligen. Jag tror på något, men jag vet inte vad. Bara på att det finns något mera än det som finns här och nu.

Jag har ju jobbat på konfirmationsläger och övriga saker inom kyrkan, men för det är jag inte speciellt religiös. Anledningen till varför jag har jobbat för dem är för att det är en trevlig stämning (iaf bland de som jag har jobbat med). Sen att jag hade religion som huvudämne gör inte mig för det mera religiös. Jag valde det för att det är ett intressant ämne och för att det finns många ingångar. Enkelt förklarat, ungefär.

Men att jag tror på Gud. Jadu?

Men en sak som jag tror på, det är kärleken. Om det sen är mellan en partner, sin familj eller sina vänner. Det är upp till var och en.

/T

08 - ett ögonblick

Jag har funderat och funderat. Vilket ögonblick ska jag välja?

Men efter gårdagens prat om grymma konserter blir det nog sista året på Ruisrock (jag vet att det inte räknas som ett ögonblick, men jag räknar det som ett långt ögonblick)

Att få åka med sina bästa vänner för att tälta, njuta av grymt väder och se grymma band. Det var en upplevelse! Vi köpte tre t-skjortor inne i Åbo innan vi åkte ut till Ruissalo. Tre tröjor som vi hade på oss nästan hela festivalen. På dem skrev vi "Kalmarnäs Glidarna, 10år, 1995-2005". Har nog kvar min någonstans hemma hos mamma.

Ett roligt ögonblick var när vi gick runt på campingen och det kom ett morrande om "nej, är ni också ålänningar!?"

Ett annat roligt ögonblick var när man kände hur marken gungade under sig under The Hives-konserten. Eller att stå mitt i svarta natten och vänta på att Mew skulle gå på.

Eller den kvällen man kom "hem" till campingen från att ha sett Flogging Molly och benen var svarta av allt damm som virvlade upp när man dansade.

Finns många bra och roliga ögonblick från åren på Ruisrock. Saknar det lite nu som då. Borde nog åka dit igen snart!



Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och diska. För min lägenhet ser ut som hej-kom-och-hjäl-mig! Men så blir det när man spenderar dagarna i biblioteket för att skriva rapport.

Ha det!

/T

07 - min bästa vän

Jag har inte en bästa vän, utan jag har fyra.

Sedan jag började ettan i lågstadiet har jag haft fyra vänner runt mig; Poffi, Emma, Mie och Malin. Till en början gick alla i samma klass utom Emma. Men efter tjat från vår sida och lite gnat så fick vi henne i vår klass lagom till fyran. sen av någon konstig anledning hamnade jag i en annan klass lagom till högstadiet.

Så vi har hängt ihop sen 1995. Det är 15 år det. Rätt häftigt.

Även om vi har haft våra ups and downs så har vi alltid funnits där för varann. Skönt att veta. Och nu, även om vi inte finns på samma ort, så piggar det bra upp med ett samtal. Att få prata med någon som förstår sig på en, som lyssnar och som kommer med goda råd.

Men lite kul är det att senaste midsommar var första midsommar då vi alla firade ihop. Och vilken undebar midsommar det blev! Det gör vi om!





MalinMiePoffiEmma. Den här bilden har jag inramad på min vägg i sundsvall.




Poffsan. Tjejen jag först lärde känna när familjen flyttade dit vi bor nu. Minns hur mamma sade att det fanns en tjej i närheten som hette Sofie, var i min ålder, skulle gå i samma klass och att vi säkert skulle bli vänner. Vilket vi också blev. Bor numera i Nice, vilket enligt mig är liiite långt bort. Men, då blir hennes besök desto roligare.




Emma. Minns inte exakt när vi började umgås mer än att jag tyckte att hon hade en häftig mössa som jag ville veta mera om, som barn gör, frågar. Och that's it. Bor numera i Örebro, vilket också är långt bort. Men, man kan inte få allt här i världen. Tycker att hon borde komma upp till mig någon gång.




Malin. Minns inte heller exakt hur det kom sig att vi började umgås. Utan det bara blev så. Samma klass, då börjar man umgås. Det jag däremot minns från när vi var små var att vi alltid lekte skola hemma hos henne efter skolan. Bor numera i Katrineholm, också en bit bort. Men pallrar sig därifrån lite nu som då. Men, besök i Sundsvall uppskattas!




Mie (eller Marie). Var nog samma som med Malin, vi började bara umgås och på den vägen är det. Mie vet alltid hur man får mig att skratta. Bor numera i Linköping och lär sig knyppla, sticka och tova. Men, besök i Sundsvall uppskattas.

Jag är så glad över att jag har de här vännerna. Att kunna höra av sig till när livet inte är det bästa och veta att man får stöd och lite bra ord på vägen. Och att veta att de finns där för mig som jag finns där för dem.

Det finns så mycket som jag förknippar med KG, kan också bero på att vi har vuxit upp ihop. Vi vet varandras första pojkvänner (nu snackar vi lågstadiet) och vad som hände den där gymnastiklektionen i 6an när vi hade en hemsk vikarie.

15år är ingen tid om man jämför med ett helt liv. Och det är det jag siktar in mig på. Med mina bästa vänner.

Tack för att ni finns där för mig!

/T

06 - min dag

Idag har jag haft en rätt full dag. Förstår inte varifrån jag fick min ork.. Speciellt inte när jag var tröttare än tröttast imorse.

Skola 9.45-16.15 idag. Skrev problemformulering på rapporten och lämnade in den inför morgondagens handledning. Blev rätt bra tror jag. Får veta imorrn under handledningen.

Sen har jag stått hemma och knåpat ihop en del av mitt julgodis (det som inte blev gjort under helgen). Gick igenom det som gick att använda (det som inte fastnade i formarna) och fixade till kanterna på mina fina praliner. Lagade även minttryffel, knäck och började på en nötchokladbit som ska doppas i choklad imorrn.



Det där är de som jag har hunnit fixa hittills.



Mina fina mintchoklad-tryffel. Sedan jag tog bilden har de fått ett tak/botten av slämt choklad. Det enda som fattas är att ta bort formen och lite dekorationer.




Sådär en lagom produktiv dag. Men nu är jag trött. Imorrn är det handledning och klassträff/möte.

Ha det!

/T

05 - vad är kärlek?

Svåraste men ändå lättaste frågan att svara på.

Svårt att förklara något som är nästan så självklart för varenda en.

När man är utan kärlek är det det som man längtar mest efter i hela världen. Det är det man vill ha och man måste ha det för att överleva. Vilket nog är sant. När man har det kanske man inte uppskattar de på samma sätt som när man är utan det.

Det jag tycker är bland det viktigaste med kärlek är att berätta för dem man tycker om att man tycker om just dem. Att man älskar sina nära och kära. Att berätta hur mycket man tycker om dem och hur mycket de betyder just för dig och för ditt liv.

Finns mycket man kan säga och inte säga om ämnet. Men man vet när man får kärlek och när man själv känner kärlek.

Kärlek är både underbart och förrädiskt. Det får en att göra saker som man annars inte skulle göra. Åka till platser man annars inte skulle satt sin fot på. Man kan sitta och vänta på att något ska hända som inte händer.

Det är vad jag tycker och tror.

/T

04 - det här åt jag idag

Eftersom att jag sov så länge idag och sen begav mig ut på en långpromenad med Malin idag, så har jag inte ätit så mycket idag.

Så därför, det här åt jag IGÅR

kaffe & gröt till frukost
nötter + choklad (är mitt inne i mitt försök till att laga egna chokladpraliner)
lövbiff, pommes och bea (OBS! Pås-bea, kan inte äta annan bea pga smörlukten)
tårta + chips när jag var på födelsedagskalas/tentafest.
nattpommes på väg hem från kåren

Hade för övrigt en jättetrevlig kväll igår, både på tentafesten och på kåren efteråt. En massa dans och bra sällskap. En bra kväll.

Imorrn är det dags för ny kurs; vetenskaplig rapport b.

Ha det!

/T


03 - mina föräldrar

Min mamma må vara kort, låt dig inte luras av hennes längd.Det hon saknar i längd tar hon igen i pondus, som den lärare hon är..

När jag var yngre tyckte jag att min mamma var det bästa i världen, för att för en liten stund vara jobbig och oförstående. Men den perioden gick över rätt fort, efter att mina föräldrar skiljdes så fick jag mera förståelse för henne och numera är vi jättegoda vänner. Jag har en jättebra relation med henne och hon är som en mamma ska vara (enligt mig), någon som man kan ringa när man mår dåligt.

Det negativa med min mamma kan vara att hon har svårt att säga nej till erbjudanden. Hon jobbar lite för mycket och önskar säkert att dygnet skulle innehålla några fler timmar än de som finns till befogande. Men, övning ger färdighet. Sen förstår jag inte hur hon kunde få 10 i HK, hon är den enda som jag vet om att har spräckt en gjutjärnsgryta. Men som sagt, övning ger färdighet.




Min pappa var min mammas motsats. Lång och lite skranglig. Snäll men sträng.

När jag var yngre tyckte jag om honom, han hittade oftast på saker att göra och var en bra lekkamrat när min syster inte ville ställa upp. Men han var på samma gång rätt sträng och ibland tyckte jag att han var hård. Men det var väl också bra, för man visste att det inte gick att lirka med honom, ett nej var ett nej, och det beydde nej. I samband med att han och mamma gick skilda vägar tappade jag en del av kontakten med honom, vilket sen något år senare sakta togs upp lite igen, när han flyttade hem till åland igen. Om det var något som min pappa kunde, så var det att laga mat. Speciellt det som han själv fångade.

Min pappa gick bort för 6 år sen och jag ångrar en hel del när det kommer till min pappa. Men samtidigt så uppskattar jag mycket det han hann lära mig och det jag fick av honom.




Jag uppskattar verkligen det jag har fått från båda av mina föräldrar. De har gett mig en bra grund att stå på. Så det är jag evigt tacksam över. Tack tack.

/T


ÖVER!

ÅH! Äntligen kan jag ta det lite lugnt.

Tentan är skriven (var lättare än jag trodde, blev nästans fundersam på om jag hade missat något), analysuppgiften är inlämnad och klar. Skönt med helg!!

Firade detta med att tanka på mitt busskort och åka in till stan och köpa min sista julklapp och titta runt på stan. Rätt skönt att få slappna av lite. Tyvärr så tog det bra tills jag satt på bussen hem så började jag fundera på bra ämnen att skriva om i rapporten.

Idag på tentan så blev min ena tentaövervakare lite förvånad när hon kollade mitt körkort. Det gäller ju till 2058. Hon tittade till några gånger och funderade och frågade mig lite om det. Fick förklara lite snabbt hur det går till och varför det är så länge. När jag lämnade in fick jag förklara ytterligare en gång för den andra tentaövervakaren som inte hade trott på den andra tentaövervakaren när hon berättade för honom..

Så idag var det inte bara jag som lärde mig något. Utan även mina tentaövervakare.

Nu ska jag strax hoppa i Friskiskläderna och ta mig ner på jobb.

Ha det!

/T



Bjuder på en glad bild på mig från i våras.

02 - min första kärlek

När jag var 14 och gick i högstadiet fick jag en vinterdag upp ögonen för en kille i klassen ovanför mig. En kille som jag inte hade "sett" tidigare och poff så var han bara där. Och jag undrade hur jag kunde ha missat honom!

Efter lite funderande fram och tillbaka fick jag via en kompis kompis tag på hans nummer och lyckades få lite kontakt. Efter en bio-date blev vi ihop och jag var nöjd, glad och kär. Sådär kär som man var när man var 14. Efter fem månader dumpade han mig och jag minns fortfarande hur ledsen jag blev. Tog ett bra tag innan jag kom över det.

Nu i efterhand är vi fortfarande goda vänner. Även om vi inte träffas så ofta, så när vi väl gör det känns det inte som om det har gått så länge sedan sist vi träffades. Nu bor och jobbar han i Uppsala. Det roliga är att jag har bott granne med hans syster, men jag träffade henne bara någon gång, så jag tror inte hon mindes mig från den tiden jag var hennes brors flickvän.

När jag tänker tillbaka på den tiden med honom så blir jag glad. Det var en bra första kärlek. Många glada stunder och många roliga minnen. Det är även i samband med tiden när jag var 14 som jag fick upp intresset för Coldplay och det är många gånger som jag har nött "A rush of blood to the head"-skivan tillsammans med honom.

Tänk att det är 8 år sen. Tiden går fort!


01 - om mig

Jag heter Victoria Ann-Marie Henriksson. Om jag inte minns helt fel föddes jag en stormig höstnatt den 10 oktober.

Har sedan liten gått under smeknamnet Tojja. Tror min kära syster har med det där att göra. Det var ju såklart lättare att säga Tojja än Victoria. Klappat och klart! Andra smeknamn jag fått mig är Vicke (tack tack Emma), Klimpen, Anki, Thorleif, Vickan mm. Kärt barn har många namn heter det ju. Men Tojja är det som har stannat. (kan berätta att under en liten tid när xit-chatten fanns hade jag ett kärt användarnamn; Me..)

Fast sen jag började lusse så frångick jag Tojja mer och mer. Men, om du vill få mig att lyssna, säg Tojja, inte Victoria. Nu i sverige är det inte många som kallar mig för Tojja, utan jag är Victoria. Kan vara svårigheter med att uttala här som gör Victoria lättare och enklare.

Uppvuxen på Jomala slätten med mamma, pappa och min syster. Efter några år blev det bara jag, mamma och syster yster. Men det går det med. Efter många år hemma på grynnan styrde jag kosan norrut i sverige, mot Sundsvall, för att plugga vid MIUN. Tanken är att jag ska ta examen som grafisk formgivare och kommunikationsvetare nästa vår. Om jag inte går vidare och läser master direkt efteråt.

Hemma på åland har jag det mesta som ligger mig varmt om hjärtat; familjen (förutom syrran som befinner sig i Närpes), mina vänner och allt som ger mig lugn och ro. Planerna är för tillfället att jag ska återvända dit efter att jag är klar med skolan.

Svårt såhär på rak arm att beskriva sig själv. Men jag ser mig själv som en glad och rolig typ. Kan ha mina dagar då jag är sur och tvär, men de går oftas rätt fort över. Jag tycker om allt som är onyttigt och florrigt. Älskar att laga mat (om det är till mer än bara mig) och gärna får det bli mat med det "lilla extra". Tycker om att baka och ser det som ett sätt att koppla av (plus att jag får mig en belöning i form av florret efteråt).

Så här sitter jag i min studentlägenhet och funderar på allt vad plugg, skola och metod heter. På torsdag vankas det tenta.

Så nu vet du det!

Ha det!

/T

På tåget hoppar även jag

Ja, nu eftersom jag vill och inte har så mycket annat att berätta (skolan består mest av plugg, plugg och åter plugg) så hoppar jag även på det här tåget.

Varje inlägg ska handla om något tema.

01 – Om mig

02 – Min första kärlek

03 – Mina föräldrar

04 – Det här åt jag i dag

05 – Vad är kärlek?

06 – Min dag

07 – Min bästa vän

08 – Ett ögonblick

09 – Min tro

10 – Det här hade jag på mig i dag

11 – Mina syskon

12 – I min handväska

13 – Den här veckan

14 – Vad hade jag på mig i dag?

15 – Mina drömmar

16 – Min första kyss

17 – Mitt favoritminne

18 – Min favoritfödelsedag

19 – Detta ångrar jag

20 – Den här månaden

21 – Ett annat ögonblick

22 – Det här upprör mig

23 – Det här får mig att må bättre

24 – Det här får mig att gråta

25 – En första

26 – Mina rädslor

27 – Min favoritplats

28 – Det här saknar jag

29 – Mina ambitioner

30 – Ett sista ögonblick

Ska försöka komma på något bra för varje gång. Mer får vi se.

Ha det!

/T


Japaner, japaner, japaner

Ja, ikväll är det dags för middag med japanerna som har kommit till byn. Svensk julmat (vad är det egentligen?) och stora delar av klassen och fem japaner.

Ja, jag är sådär peppad. Egentligen vet jag inte varför jag är sådär peppad. Jag vet ju inte vad jag har att förvänta mig. De kanske är jättetrevliga och vi har världens bästa kväll?

15.56 var det tänkt att mamma skulle komma hit. Men eftersom att SJ har svårt med det där att köra tåg vintertid, så ska hon skumpa buss och anlända någon gång lagom tills att jag ska äta middag med japanerna. Blir att brumma igång Forden bara.

Imorrn är det dags för att berätta för alla om vad vi har gjort och få höra vad japanerna har gjort med samma problem. Ska bli riktigt intressant efter att jag såg deras bilder!

Annars har jag väl inte så mycket intressant på tapeten. Ska jaga dammråttorna i lägenheten och få lite till pluggat. Sen har jag inte så mycket mera att berätta.

Ha det!

/T

RSS 2.0